• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3242 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۲ ارديبهشت

معاون ارزي بانك مركزي اعلام كرد

9/11 ميليارد دلار از اموال بلوكه شده ايران آزاد شد

بيش از 11 ميليارد دلار از اموال بلوكه شده ايران در سه مرحله در اختيار بانك مركزي قرار گرفت.
براساس اعلام معاون ارزي بانك مركزي تمامي اقساط سررسيد شده دارايي‌هاي ارزي ايران در قالب دور سوم آزادسازي دارايي‌هاي بلوكه شده واريز شده است.
به اين ترتيب با توجه به واريز سه مرحله‌اي پول‌هاي بلوكه شده ايران، تاكنون 11 ميليارد و 900 ميليون دلار از اموال كشور در اختيار بانك مركزي قرار گرفته است.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد در صورت توافق نهايي ميان ايران و كشورهاي غربي بيش از 100 ميليارد دلار از اموال بلوكه شده ايران در خارج از كشور آزاد خواهد شد.
براساس اين گزارش در نخستين مرحله ايران و 1+5 توافق كردند چهار ميليارد و 200 ميليون دلار از اموال ايران در اختيار كشور قرار گيرد. پس از آن در مرحله دوم آزادسازي دو ميليارد و 800 ميليون دلار از اموال ايران مورد توافق قرار گرفت و در سومين مرحله آزادسازي چهار ميليارد و 900 ميليون دلار از اموال ايران از سوي ايران و 1+5 پيگيري شد.
غلامعلي كامياب به ايسنا گفته است كه تاكنون تمامي اقساطي كه سررسيد آنها فرا رسيده بعد از طي فرآيند مربوطه واريز و در اختيار كشورمان قرار گرفته است.
وي گفت كه مبلغ دقيق دريافتي منابع ارزي در دور سوم آزادسازي را در خاطر ندارد اما تاكيد كرد كه در دوره تعيين شده بايد در هر ماه يك قسط واريز شود كه تمامي اقساطي كه مهلت واريز آنها فرا رسيده پرداخت شده است.
پيش‌تر و در دي ماه سال گذشته بانك مركزي از واريز نخستين قسط خبر داده بود كه با اين پرداخت 490 ميليون دلار در كره‌جنوبي به حساب بانك مركزي در كشور عمان انتقال يافت. البته بانك مركزي توضيح داد كه 9/4 ميليارد دلار توافق شده براي دور سوم در قالب 10 قسط 490 ميليون دلاري آزاد و منتقل خواهد شد. ‌
همچنين در فروردين ماه امسال نيز بانك مركزي اعلام كرد كه قسط پنجم در ژاپن به حساب اين بانك در كشور عمان واريز شد كه با اين اعلام در مجموع تا اواسط فروردين ماه دو ميليارد و 450 ميليون دلار از توافق 9/4 ميليارد دلاري دور سوم در اختيار ايران قرار گرفت كه با توجه به مهلت حدود دو ماهه پيش‌رو براي واريز تمامي 9/4 ميليارد دلار توافق شده به نظر مي‌رسد مجموع دريافتي دور سوم با توجه به اظهارات كامياب مبني بر دريافت تمامي اقساط سر رسيد شده در حال حاضر به بيش از دو ميليارد و 450 ميليون دلار اعلامي فروردين رسيده باشد.
اما پيش از توافق دور سوم، در دو دوره قبل‌تر نيز ارزهاي بلوكه شده درآمدهاي نفتي ايران آزاد شده بود. به اين ترتيب كه در دور اول توافق ژنو 2/4 ميليارد دلار پس از طي فرآيندهاي بين‌المللي در قالب هشت قسط آزاد و در اختيار كشورمان قرار گرفت. همچنين در دور دوم نيز 8/2 ميليارد دلار ديگر از دارايي‌هاي بلوكه شده طي شش مرحله آزاد و به حساب بانك مركزي واريز شد.
بر اين اساس با تكميل اقساط دريافتي دور سوم تا تيرماه امسال، در مجموع در نتيجه مذاكرات هسته‌اي در كمتر از دو سال گذشته حدود 9/11 ميليارد دلار از منابع ارزي مسدود شده ناشي از فروش نفت به ليست دارايي‌هاي ايران بازمي‌گردد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون