• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3243 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت

نگاهي به كتاب «براي اينكه در محله گم نشوي»

رماني براي تنهايي انسان‌ها

 «براي اينكه در محله گم نشوي» آخرين اثر پاتريك موديانو، از چهره‌هاي مهم ادبيات مدرن فرانسه، با ترجمه ليلا سبحاني و از سوي نشر ثالث منتشر شد.
موديانو وقتي در خيابان راه مي‌رفت، تلفنش زنگ خورد و از بردن جايزه آكادمي نوبل مطلع شد و به راه رفتنش ادامه داد؛ همچون داستان‌هايش كه با وجود داشتن جرياني نو ادامه رمان اولش هستند. و اين‌بار اتفاق داستان گم شدن است؛ گم‌شدني كه روزنه‌اي است به مرور خاطرات.
 موديانو روايتگر خاطره و تنهايي است. تنهايي، به نوعي مساله انسان امروزي است. موديانو با جملات ساده و عميق، خوانندگان رمان‌هايش را به انديشه‌هاي فلسفي و هستي‌شناسي وامي‌دارد و در كنار آن لذت خواندن را براي‌شان ميسر مي‌كند.
 به نقل از موديانو، ميان آثارش، آخرين كتاب هميشه هماني است كه به خوانندگان پيشنهادش مي‌كند.
اتريك موديانو
(Patrick Modiano) برنده جايزه نوبل ادبي سال ۲۰۱۴ روز سي‌ام ژوئن سال ۱۹۴۵ در بولوني بيلانكور پاريس به دنيا آمد. موديانو از چهره‌هاي نوجوي ادبيات مدرن فرانسه شناخته مي‌شود كه آثارش هم تحسين منتقدان ادبي را برانگيخته و هم خوانندگان فراوان دارد.
 او جايزه گنكور در سال ۱۹۷۸ و جايزه بزرگ آكادمي فرانسه براي ادبيات در سال ۱۹۷۲ را برنده شده است.
موديانو در سال ۲۰۱۲ نيز موفق به كسب جايزه دولتي اتريش براي ادبيات اروپا و در سال ۲۰۱۰ برنده جايزه دل دوكاي انستيتوي فرانسه براي يك عمر تلاش حرفه‌اي خود شد. موديانو از نويسندگان پركار
به شمار مي‌رود و برخي كارهاي او به فيلم نيز برگشته است. در سال‌هاي اخير رمان‌هاي «ميدان اتوال»، «در كافه جواني گمشده» و «افق» از اين نويسنده منتشر شده است.
به نوشته اصغر نوري يكي ديگر از مترجمان آثار موديانو: «دنياي داستاني موديانو به عذاب‌ها و سوال‌هايي مي‌پردازد كه در كودكي او ريشه دارند: نگراني از ترك شدن، جذابيت دنياي تجارت‌هاي سياه و غيرقانوني، ميل به نفوذ در دل معماها و دست يافتن به محرك‌هاي رمزآلودي كه باعث مي‌شوند انسان‌هايي كه به ظاهر رودرروي يكديگرند، باهم ارتباط برقرار كنند. دو مساله مهم به اين درونمايه‌ها اضافه مي‌شود: بي‌ريشه بودن و احساس تنهايي؛ از اين رو، نوشتار موديانو قلمرويي يگانه را به تصوير مي‌كشد؛ تنها سرزميني كه نويسنده مي‌تواند در آن متجلي شود.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون