• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3264 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ خرداد

اوباما: پنتاگون در حال بازخواني روش‌هاي كمك به عراق است

فقدان تاكتيك در بغداد ، پدافند در موصل

در حالي كه هنوز بسيج عمومي در استان انبار در مقابله با داعش نتيجه‌اي از خود نشان نداده، ويديوها و تصاوير جديدي از استقرار كامل خلافت سياه‌جامگان در موصل منتشر شده كه بسيار تكان‌دهنده است. اين تصاوير نشان مي‌دهد در جايي كه گروه تروريستي داعش از تولد خود خبر داد و بعد هم ابوبكر بغدادي خليفه خودخوانده را به جهان معرفي كرد، زندگي در جريان است. صرف نظر از احكام شرعي داعش مانند شلاق، اعدام و سنگسار براي متخلفان از قوانين اين گروه، تصاوير جديد نشان مي‌دهند زنان تماما سياه‌پوش در بازار رفت و آمد دارند و نبض بازار در حال تپيدن است و جايي نيز نيروهاي داعش در آمادگي كامل براي مقابله با هر نوع حمله‌اي هستند. اين در حالي است كه تنها چند ساعت از اعتراف تلخ باراك اوباما رييس‌جمهوري امريكا در ديدار با حيدر عبادي، نخست‌وزير عراق در حاشيه اجلاس گروه7، مي‌گذرد. او اذعان داشته است كه هنوز واشنگتن راهبرد كاملي براي كمك به عراق در مقابله با داعش ندارد.
اين يعني، در حالي كه دولت‌هاي رسمي و البته امريكايي كه خود را ابرقدرت جهان مي‌دانند، هيچ برنامه‌اي براي مقابله با داعش ندارند، يك گروه كه خود را دولت مي‌نامد و شايد با كمي اغماض آن را بايد دولت سيار ناميد، كاملا استراتژي‌هاي خود را براي ايستادگي بر مواضع توسعه‌طلبانه و بنيادگرايانه  تعيين كرده  است.
اين تصاوير اخير نشان مي‌دهند كه نيروهاي داعش توپخانه سنگين و تجهيزات ضدهوايي را به بعضي مناطق شهر منتقل كرده‌اند و به نظر مي‌رسد كه در اتاق فكر اين گروه پيش بيني شده است نيروهاي دولتي و متحدان آنان دير يا زود به اين شهر حمله مي‌كنند. بر اساس گزارش‌ها تك‌تيراندازهاي داعش با استقرار در مخروبه‌ها كاملا بر شهر تسلط دارند. در همين حال كارشناسان از وجود تونل‌هاي زيرزميني مخفي در پايتخت خلافت سياه داعش خبر مي‌دهند، به علاوه سنگرهاي تجهيز شده، مين‌گذاري‌ها، تله‌هاي انفجاري كه احتمالا در نقاط مختلف ايجاد شده‌اند.
گزارش‌هاي رسيده همچنين حاكي از توسل داعش به شيوه‌هاي تبليغي پيشرفته براي ترويج ديدگاه‌هاي خود و افزايش مشروعيت خود بين مردم است. شاهدان عيني گفته‌اند داعش از نزديك تمامي مدارس و محتواي درسي آنها را زير نظر دارد و از اين وسيله براي تبليغ ديدگاه‌هاي خود در ميان كودكان و نوجوانان بهره‌برداري  مي‌كند.
به اين تفاوت چشمگير بايد اين نكته را افزود كه اكنون داعش در رمادي با بستن سدهاي آب در آبراه‌هاي عراق، اقدام به ايجاد يك بمب زيست محيطي كرده كه در آينده نه‌چندان دور نتايج آن نمودار خواهد شد. با اين حال در حالي كه اكنون يك سال از گسترش داعش در عراق مي‌گذرد، رييس‌جمهوري امريكا مي‌گويد كه پنتاگون در حال بازخواني روش‌هاي كمك به دولت عراق براي آموزش و تجهيز نيروهايش است، اما عراقي‌ها بايد خود نيز در اين مسير تلاش كافي انجام بدهند. اين همان انتقادي است كه قبلا اشتون كارتر، وزير دفاع امريكا نيز درباره نيروهاي عراقي داشت و نيروي لازم براي از بين بردن اين گروه تروريستي در عراق را اراده ملي دانسته بود. در ديدار با نخست‌وزير عراق نيز رييس‌جمهوري امريكا تاكيد كرد كه سه هزار تعليم‌دهنده نظامي امريكايي در عراق حضور دارند اما برخي اوقات، تعداد عراقي‌هايي كه براي آموزش به نزد آنها فرستاده مي‌شوند كمتر از ظرفيت آموزشي اين تعليم‌دهندگان است. اوباما تدوين استراتژي كامل عليه داعش را مستلزم همكاري كامل عراقي‌ها در مورد شيوه جذب نيرو براي ارتش و نيز نحوه آموزش اين نيروها دانست. رييس‌جمهوري امريكا تصريح كرد: يك مساله مهم ديگر برخي از نيروهاي عراقي هستند كه براي جنگيدن آمادگي ندارند. وي گفت: لذا ما خواستار آن هستيم كه تعداد بيشتري از نيروهاي  امنيتي عراق آموزش ديده و آماده و مجهز و متمركز باشند و عبادي هم، همين را مي‌خواهد. اوباما با اين حال افزود: طرف عراقي بايد تعهدات بيشتري درباره نحوه استخدام نيرو و نحوه انجام آموزش ارايه كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون