• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3264 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ خرداد

«اعتماد» گمانه‌زني‌ها و شايعات درباره وزيرخارجه امريكا را بررسي مي‌كند

جان كري كجاست؟

چه اتفاقي براي جان كري افتاده، او كجاست؟ چرا هيچ عكسي از او منتشر نمي‌شود؟ اينها سوالاتي هستند كه اين روزها بيش از پيش درباره سكاندار سياست خارجي امريكا مطرح مي‌شود كه حالا حدود 10 روز است كه از انظار عمومي پنهان شده است. از زماني كه خبر رسيد جان كري، وزير خارجه امريكا در هنگام دوچرخه سواري دچار حادثه شده و از ناحيه كشاله ران آسيب ديده، هيچ تصوير تازه‌اي از او به جهان مخابره نشده است؛ نه تصويري از كري روي تخت بيمارستان و نه حتي ملاقات رييس‌جمهوري امريكا. بعد از سه سال عادت كردن به مشاهده روزانه خبرهاي متعدد از ديپلمات بلند بالاي تقريبا هميشه خندان امريكايي، باورش كمي سخت است كه او كنج عزلت گزيده باشد مگر اينكه اتفاق مهمي رخ داده باشد يا هدف بزرگ‌تري پشت پرده اين غيبت دنبال شود. سوال معمول و منطقي اين است كه اگر تنها پاي كري آسيب ديده، چه بسا تصوير او با عصا و پاي گچ گرفته، سوژه داغي براي عكاسان و علاقه‌مندان موضوعات بين‌المللي بود، اما چرا هيچ تصويري در تاييد اين پاي آسيب ديده او منتشر نمي‌شود؟ براي همين، اكنون نه تنها در ايران و بسياري نقاط ديگر جهان بلكه در داخل امريكا سوال‌هاي متعددي درباره كري مطرح شده و بازار شايعه هم بسيار داغ شده است.  اگرچه وزارت خارجه امريكا دو روز پيش تلاش كرد با انتشار برخي مواضع جديد جان كري، وزير خارجه امريكا اين شايعات را كنار بزند. مثلا در يو اس تودي به نقل از جان كري، وزير خارجه امريكا و اشتون كارتر گزارشي منتشر شد كه آنها از كنگره خواسته‌اند، با موافقت با برنامه تجارت آزاد دولت با دو سوي اقيانوس آرام به رشد تجاري امريكا كمك كند. در همين حال وزارت خارجه امريكا يادداشتي به قلم جان كري به مناسبت روز جهاني اقيانوس‌ها منتشر كرد و يك پيام هم متضمن تبريك و تهنيت از جانب او به ملت پرتغال به مناسبت روز ملي اين كشور صادر شد. با اين حال همچنان رسانه‌هاي بسياري به گمانه زني درباره دلايل غيبت كري مي‌پردازند كه اگرچه گاهي به‌شدت سياه‌نمايي و گاهي هم از بدبيني مفرط ناشي مي‌شود، اما قابل توجه است:
يك سايت به آدرس yournewswire. com در گزارشي كه مدعي شده به نقل از سرويس اطلاعات خارجي روسيه است از پرواز مخفيانه باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا از واشنگتن دي‌سي به بوستون و ديدار با كادر پزشكي نظامي كه مداواي جان كري، وزير خارجه امريكا را به عهده دارد، خبر داده است. براساس اين گزارش در مرز فرانسه يك گروه منتسب به داعش حمله تروريستي به كري داشته كه موجب جراحت جدي وي شده است. طبق اين سناريو زماني كه حمله به كري رخ مي‌دهد هليكوپتر پزشكي ارتش فرانسه به سرعت وي را به بيمارستاني در ژنو منتقل مي‌كند و سپس به امريكا برده مي‌شود. يك پايگاه به نشاني
mediamass. net نيز از شايعه مرگ كري گزارش مي‌دهد. بر پايه اين گزارش به دنبال يك پست فيس بوكي ازسوي يكي از سياستمداران مبني بر مرگ وزيرخارجه امريكا، اين خبر روز جمعه به سرعت در ميان امريكايي‌ها منتشر مي‌شود. اگرچه خيلي زود جعلي بودن اين خبر روشن مي‌شود اما يك نظرسنجي نيز از سوي cpost. org انجام مي‌شود كه نشان مي‌دهد 76 درصد از پرسش‌شوندگان جعل خبر مرگ وزير خارجه امريكا را شوخي احمقانه مي‌دانند كه خنده‌دار نيست. در رسانه‌هاي ايراني نيز گمانه‌زني‌هاي گوناگوني وجود دارد. خبرگزاري مهر غيبت وزيرخارجه امريكا به بهانه مصدوميت را به مذاكرات هسته‌اي ايران، اختلاف‌هاي داخلي در امريكا و فرار  از دست جمهوريخواهان و همچنين مذاكرات خاورميانه و فشار بر رژيم صهيونيستي مرتبط مي‌داند. مهر مي‌نويسد:  غيبت و فشار بر ايران: غيبت جان كري در زماني انجام گرفته كه مذاكرات هسته‌اي ايران و كشورهاي 1+5 براي رسيدن به توافق جامع به مرحله‌اي حساس رسيده و در اين بين ديدارهايي ميان وزير امور خارجه ايران و همتاي امريكايي وي براي حل اختلافات انجام مي‌گرفت كه آخرين مورد اين ديدارها پيش از غيبت رسانه‌اي جان كري بوده است. نظر به نقش كري در مذاكرات هسته‌اي و نوعي حرف شنوي كه ساير كشورهاي 1+5 از امريكا در خصوص برنامه هسته‌اي ايران دارند، گفته مي‌شود غيبت جان كري از آن رو بوده تا به نوعي با ايجاد مشكلات و چالش‌هاي ساختگي در مسير مذاكرات هسته‌اي، ايران در تنگنا قرار بگيرد و از آنجا كه كري به دليل «مشكلي كه براي پايش به وجود آمده» قادر به حضور در مذاكرات حساس و مهم هسته‌اي نيست از همين رو ايران براي آنكه بتواند در موعد مقرر (تا پايان ماه ژوئن يعني ۲۳ روز ديگر) به توافق هسته‌اي برسد ناچار به دادن امتيازهاي بيشتري به 1+5 مي‌شود. اين گزارش در برخي رسانه‌هاي جهان نيز در نوع خود بازتاب داشت.  ميكاييل كراولي در پولتيكو هم مي‌نويسد: اين نخستين بار نيست كه جان كري به دليل سرگرمي‌هاي فوق دولتي دچار سانحه مي‌شود. نظير اين اتفاقي كه در فرانسه براي وزير خارجه امريكا افتاده، بارها در زمان سناتوري وي و همچنين زماني كه نامزد انتخابات رياست‌جمهوري بود، افتاده است. اين بخشي از جان كري بودن است. اگر چه او خيلي عاشق كارهاي پوپوليستي است و عاشق جوراب قرمز، اما او هميشه عاشق ورزش‌هاي اشرافي است. هر چند اين موضوع به برخي برنامه‌هاي او مانند زماني كه نامزد رياست‌جمهوري بود، آسيب مي‌زند. اما هافتينگتون پست در همين حال با انتشار گزارشي به نقد موضع اوباما در برابر سياست‌هاي جان كري در قبال بحران اوكراين پرداخته و مي‌نويسد و از اختلاف نظر رييس‌جمهوري و وزير خارجه امريكا درباره اين موضوع خبر مي‌دهد. نويسنده گزارش هافتينگتون پست مي‌نويسد، براساس شواهد جان كري به پتروپروشنكو، رييس‌جمهور اوكراين هشدار داده بود كه اوكراين نبايد حملات خود به مناطق شرقي تحت اشغال جدايي‌طلبان را از سر گيرد. اما نماينده وي ويكتوريا نولاند در امور اوكراين بر خلاف نظر كري در اظهارنظري گفته است امريكا از اوكراين يكپارچه به انضمام كريمه حمايت مي‌كند. منابع محرمانه از داخل كاخ سفيد گزارش داده‌اند كه نولاند به درخواست باراك اوباما اين اظهارنظر را داشته است. اين درحالي است كه رييس‌جمهور اوكراين گفته است هر اقدامي كه براي بازگرداندن كريمه لازم باشد، انجام  مي‌دهد. با اين شرايط و گزارش هافتينگتون پست اكنون اين سناريو نيز مطرح است كه احتمالا جان كري با دولت امريكا قهر كرده است.

 

نكته

پنج سناريو درباره غيبت
جان كري،  وزيرخارجه امريكا:
   سوء قصد
  مرگ
  توطئه
  قهر
  ماجراجويي

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون