• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3264 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ خرداد

اوغلو زير فشار استعفا


احمد داوود اوغلو، نخست وزير تركيه كه اكنون سخنراني‌هاي خود را با سلام به رجب طيب اردوغان آغاز مي‌كند چنان كه گويا اردوغان معمار بزرگ تركيه نوين است، احتمالا مامور تشكيل دولت جديد مي‌شود. اما با اين حال در تركيه شايعاتي درباره استعفاي احتمالي او نيز منتشر شده است.   برخي منابع در تركيه خبرهايي را منتشر كرده‌اند مبني بر اينكه داوود اوغلو بنا دارد كه استعفاي خود را اعلام كند. اين منابع مدعي شده‌اند استراتژيست دكترين سياست خارجي تركيه رجب طيب اردوغان در كاخ رياست‌جمهوري استعفاي خود را تقديم رييس‌جمهور كند. درباره صحت و سقم اين ادعاها تا زمان تنظيم اين گزارش هيچ اظهارنظر رسمي صورت نگرفته است اما مي‌توان پيش‌بيني كرد اين خبر احتمالا از جانب دو منبع تغذيه مي‌شود.
 يكي منابع وابسته به احزاب رقيب عدالت و توسعه كه اكنون كمر همت به زمين زدن اين حزب بسته‌اند و رهبران آنها در تمام اظهارات گفته‌اند حاضر به ائتلاف با حزب عدالت و توسعه نيستند.
   يكي هم احتمالا منابع داخلي در حزب عدالت و توسعه هستند كه از نتيجه اخير اين حزب در انتخابات پارلماني تركيه راضي نيستند و احتمالا رهبر اين حزب را مقصر اول مي‌دانند. گفته مي‌شود قبلا نيز اوغلو متعهد شده بود در صورت شكست در انتخابات از رهبري حزب استعفا خواهد داد. هرچند از نتايج نشست حزب عدالت و توسعه با رياست احمد داوود اوغلو براي بررسي نتايج انتخابات رياست‌جمهوري كه در روز دوشنبه برگزار شده بود اخبار چنداني خارج نشده است اما اظهارنظرهاي اعضاي حزب عدالت و توسعه نشان مي‌دهد كه آنها به هيچ عنوان از شرايط به وجود آمده پس از نتايج انتخابات رضايت ندارند از همين رو قطعا از سوي اعضاي حزب عدالت و توسعه نيز فشارهاي فراواني روي احمد داوود اوغلو براي استعفا وجود دارد.
لازم به ذكر است داوود اوغلو 56 ساله از سياستمداران و ديپلمات‌هاي ترك در دهه اول حكومت حزب عدالت و توسعه بود كه در همان زمان دكترين معروف خود به نام عمق استراتژيك را منتشر كرد كه به باور منتقدان مبتني بر گسترش نئوعثمانيسم بود. او پس از پيروزي رجب طيب اردوغان در انتخابات رياست‌جمهوري به نخست وزيري تركيه رسيد. وي قبلا از تاريخ اول مه ۲۰۰۹ به سمت وزير خارجه تركيه گمارده شده و پيش از آن رايزن ارشد نخست‌وزير تركيه بود. در مرداد ۱۳۹۳، رجب طيب اردوغان رييس‌جمهور تركيه، احمد داوود اوغلو، وزير خارجه اين كشور را به عنوان نخست‌وزير انتخاب كرد و حزب عدالت و توسعه، او را به عنوان رييس حزب برگزيد.  وي مدرك فوق دكترا در علوم سياسي و روابط بين‌الملل دارد و در حالي كه به طور منطقي اكنون اوغلو به عنوان نخست وزير و رييس حزب پيروز در انتخابات بايد تصميم بگيرد كه قدم بعدي براي تشكيل دولت در اين كشور چيست، اين اخبار درباره وي منتشر مي‌شود. اما حايز توجه است كه اوغلو برخلاف عبدالله گل، شريك قبلي اردوغان بيشتر به تمجيد از او مي‌پردازد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون