• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3264 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۰ خرداد

مانور تبليغاتي «ساركو » در خاورميانه


نيكولا ساركوزي، رييس‌جمهوري سابق فرانسه كه اين روزها سوداي بازگشت به اليزه را در سر مي‌پروراند، پاي خود را محكم بر پاشنه آشيل فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري فعلي اين كشور گذاشته است. بسياري از نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهند اولاند نه تنها به دليل سياست‌هاي داخلي كه به ويژه به دليل سياست خارجي ضعيف مورد انتقاد افكار عمومي اين كشور است و اين احتمالا موجب فروپاشي جايگاه اولاند در انتخابات رياست‌جمهوري سال 2017 خواهد شد و ساركوزي هم مي‌داند براي بازگشت به كاخ آمال خود بايد قدم به قلب نقطه ضعف‌هاي رييس‌جمهور فعلي فرانسه   بگذارد.
در همين راستا، ساركوزي كه تاكنون بيشتر مشغول انتقاد از سياست داخلي در فرانسه بود، روز گذشته در قدمي ديگر سياست خارجي فعال خود را به نمايش گذاشت. رييس‌جمهور سابق فرانسه كه اكنون تنها جايگاه رسمي وي رهبري حزب جمهوريخواهان (اتحاديه مردمي سابق) است، به سرزمين‌هاي اشغالي رفت تا با انعكاس ديدارهاي خود با مقام‌هاي اسراييلي و فلسطيني به مردم فرانسه يادآور شود كه روزگاري او فرانسه را به يك عامل مهم بين‌المللي تبديل كرد، فرانسه‌اي كه يك قدرت موثر در اروپا  اما پيرو سياست‌هاي جرج بوش، رييس‌جمهوري وقت امريكا   بود.
گفتني است، ساركوزي در دوره رياست‌جمهوري خود با آنكه فرانسه عضو كميته چهارجانبه صلح فلسطين نبود، اما براي از سرگيري گفت‌وگو‌ها ميان فلسطين و اسراييل تلاش‌هاي فراواني داشت. روز گذشته نيز وي در سفر خود به رام‌الله و ديدار با محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان بر پايبندي طرف فلسطيني بر مذاكرات سازش بر اساس راه‌حل تشكيل دو كشور براي تشكيل كشور مستقل فلسطين مطابق با مرزهاي سال 1967 تاكيد كرد. به گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين، در اين ديدار، طيب عبدالرحيم دبير تشكيلات خودگردان، نمر حماد مشاور سياسي عباس، صائب عريقات عضو كميته اجرايي سازمان آزاديبخش و نبيل ابو ردينه سخنگوي تشكيلات خودگردان حضور داشتند. جنبه تبليغاتي اين اظهارات ساركوزي زماني بيشتر نمايان مي‌شود كه يادآوري شود در زمان حملات اسراييل به غزه، فرانسه شاهد موج گسترده احساسات ضدصهيونيستي بود تا جايي كه در برخي مواقع تجمع‌هاي هزاران نفره مخالفان اسراييل در پاريس با خشونت پليس مواجه شد.
البته لازم به ذكر است با اين حال ساركوزي علاوه بر محمود عباس با روون ريولين، رييس رژيم اسراييل در مقر اقامتگاهش در قدس نيز ديدار كرد. ساركوزي در اين ديدار هرگونه تاييد تحريم اسراييل را محكوم كرد. رييس‌جمهور سابق فرانسه همچنين تصريح كرد: ما به عنوان دوستان شما به اينجا سرزميني كه دوستش داريم آمده‌ايم و من هرگونه تحريمي كه اسراييل را هدف قرار داده است، محكوم مي‌كنم. ريولين نيز تاكيد كرد كه اعمال فشار بين‌المللي عليه اسراييل فاجعه بين اسراييل و فلسطين را نمي‌كاهد. وي ادامه داد: تحريم و اعمال فشار بين‌المللي هيچ كمكي به كاهش اين فاجعه و مذاكرات صلح نمي‌كند.
با اين وجود به‌طور كلي مي‌توان گفت سفر نيكولا ساركوزي بيش از اينكه جنبه كنجكاوي يا مشاهده شرايط در فلسطين به عنوان يك مقام بازنشسته سياسي داشته  باشد، بيشتر به عنوان يك سفر تبليغاتي براي انتخابات رياست‌جمهوري مي‌توان از آن ياد كرد. او اكنون پيش از انتخابات به دنبال جلب حمايت از اسراييلي‌ها و هم فلسطيني‌هاست و اينكه به مردم فرانسه نشان دهد كه مي‌تواند سياست خارجي ضعيف دوره اولاند را مجدد احيا كند. از سوي ديگر به نظر مي‌رسيد ساركوزي در اين سفر به دنبال جذب سرمايه‌گذاران اسراييلي براي فرانسه است. او به هر ترتيب نياز به حامياني دارد كه او را در كارزار انتخاباتي كمك كنند. ساركوزي كه سابقه استفاده از كمك‌هاي معمر قذافي را در انتخابات سال 2007 در كارنامه خود دارد اكنون در نبود افرادي همچون قذافي رو به سرمايه‌گذاران اسراييلي براي حمايت در كارزار انتخاباتي آورده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون