• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3268 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۲۵ خرداد

گزارش «اعتماد» از حواشي هشتمين دور انتخابات رياست اتاق بازرگاني ايران

اتاق ايران رييس تازه خود را شناخت

گروه اقتصادي|هشتمين دور از انتخابات هيات رييسه اتاق بازرگاني ايران روندي مشابه انتخابات دو ماه پيش اتاق بازرگاني تهران داشت. در اين انتخابات تنها يك نامزد اعلام حضور كرد و نهايتا با راي اعضا بر كرسي رياست نشست. ارديبهشت امسال نيز مسعود خوانساري به عنوان تنها نامزد رياست اتاق تهران با كسب 51 راي از مجموع 55 راي ماخوذه توانست صاحب پنجمين صندلي رياست اتاق تهران شود. اما در انتخابات روز گذشته حضور دو نامزد يعني محسن جلال‌پور نماينده بخش خصوصي و محسن مهرعليزاده با سابقه دولتي تا آخرين دقايق قطعي بود. انصراف مهرعليزاده زماني اعلام شد كه او براي اعلام برنامه‌هاي خود پشت تريبون رفت. شايد او پيش از ورود به جلسه برآوردي از ميزان تمايل اعضا به حضور جلال پور نداشت ولي وقتي سنگيني جو جلسه عليه خود را لمس كرد، تصميم گرفت پشت تريبون به جاي عنوان برنامه‌ها، انصرافش را اعلام كند. اين گفته مهرعليزاده كه تصريح كرد: احساس مي‌كنم انگ دولتي بودن به من چسبيده است و از من جداشدني نيست؛ شرايطي كه بر جو روز گذشته اتاق حاكم بود را به خوبي نشان مي‌دهد. براين اساس مهرعليزاده كه تمايلي نداشت پس از ديدن آرا شكستش را پذيرا شود گفت: فكر مي‌كنم بهتر آن باشد تا مسير را براي حضور آقاي جلال پور هموار كنم. پس از راي‌گيري از بين 424 راي، تعداد 354 راي به جلال پور، 59 راي باطله و 11 راي سفيد به دست آمد و به اين ترتيب محسن جلال‌پور رييس انجمن پسته به عنوان رييس اتاق بازرگاني ايران انتخاب شد. بنابراين اين‌بار نيز تجربه انتخاب رييس اتاق بازرگاني تهران، در اتاق بازرگاني ايران تكرار شد و تنها گزينه رياست اتاق بازرگاني ايران انتخاب شد. جلال‌پور پيش از اين نايب‌رييس دوره هفتم اتاق ايران بود و هم‌اكنون رياست اتاق بازرگاني كرمان و انجمن پسته را به عهده دارد. گفته مي‌شود، حمايت جهانگيري معاون اول دولت كه همشهري جلال‌پور است، در اين انتخاب بي‌تاثير نبوده است و همچنان نقش دولت در اتاق بخش خصوصي تقويت مي‌شود.

رييس پيشين اتاق نايب‌رييس چهارم شد
روز گذشته براي غلامحسين شافعي نيز روز غافلگيركننده‌اي بود. او كه گمان نمي‌كرد بيش از پنج نفر اعلام كانديداتوري براي نايب‌رييسي كنند؛ برآورد دستيابي به آراي بالاتري را داشت اما برنامه‌هاي ديروز مطابق با محاسبات او پيش نرفت و 12 نفر براي نايب‌رييسي اتاق اعلام نامزدي كردند. از اين رو راي شافعي شكست و بخشي از آرا به نفع رقباي ديگر از ليست شافعي خارج شد تا نام او به عنوان نايب‌رييس چهارم ثبت شود. ثبت‌نام‌كنندگان براي نايب‌رييسي اتاق يحيي آل‌اسحاق، غلامحسين شافعي، پدرام سلطاني، محسن چمن‌آرا، مسعود گل شيرازي، محمدرضا انصاري، مسعود خوانساري، علي معلم، رحيم بنا مولايي، محمد بحرينيان، يونس ژائله سعدآباد و محمدرضا قمي بودند. پس از راي‌گيري پدرام سلطاني با كسب 287 راي، مسعود خوانساري با كسب 255 راي، محمدرضا انصاري با 210 راي و غلامحسين شافعي با كسب 147 راي به ترتيب به عنوان نايب‌رييس‌هاي اول تا چهارم اتاق بازرگاني ايران انتخاب شدند. به اين ترتيب
يحيي آل اسحاق نيز نتوانست در نايب‌رييسي اتاق ايران توفيقي داشته باشد. شايد حضور انصاري و سخنان او كه بيشتر بر حول محور ميزان گردش مالي شركتش مي‌چرخيد، بر راي آل اسحاق نيز اثر گذاشته باشد. در هر حال علاوه بر چهار نايب‌رييس ديروز كيوان كاشفي با كسب 302 راي به عنوان منشي و سيد حسين پيرموذن با كسب 217 راي به عنوان خزانه‌دار جديد اتاق بازرگاني ايران انتخاب شدند.

كارهاي بر زمين مانده زياد است
در اين جلسه غلامحسين شافعي رييس دوره هفتم اتاق بازرگاني ايران طي سخناني گفت: زمان حساسي براي هيات نمايندگان اتاق بازرگاني است تا اين توفيق را پيدا كنند آينده را به نحو مطلوبي پيش ببرند. وي افزود: كارهاي زيادي روي زمين مانده است كه اميدواريم آيندگان با توجه خاص به منافع ملي آينده بهتري را براي اقتصاد كشور رقم بزنند. شافعي ادامه داد: اميدوارم سرلوحه كار همه دوستان در آينده در اتاق بازرگاني معطوف به بي‌پناهي بخش خصوصي باشد تا شاهد حركت‌هاي جديدي در اتاق باشيم. در ادامه‌ اين جلسه اعلا ميرمحمد صادقي به عنوان رييس سني جلسه و فرهاد فزوني و سهل‌آبادي به عنوان دو ناظر انتخابات رييس و هيات رييسه اتاق بازرگاني ايران انتخاب شدند و همچنين فاطمه دانشور به عنوان منشي جلسه انتخاب شد. جلال‌پور را به عنوان موسس انجمن پسته مي‌شناسند و در كار تجارت پسته يد طولايي دارد. سال 84 همان دوراني كه پسته‌هاي ايران به دليل داشتن آفلاتوكسين بالا از اتحاديه اروپا برگشت مي‌خورد، جلال پور مجري طرح كريدور سبز شد تا فرآيند توليد و صادرات پسته از باغ تا كشور هدف را رصد و با طي مراحل بهداشتي اين محصول صادر شود. او همچنان رييس اتاق بازرگاني كرمان است و در هيات نمايندگان حرفش خريدار زيادي دارد. اتاق بازرگاني به عنوان پارلمان بخش خصوصي در سال‌هاي اخير از منزلت بيشتري برخوردار شد تا جايي كه قواي سه‌گانه، اعضاي اتاق را امروز به عنوان طرف مشورت به رسميت مي‌شناسند. اين ولي تنها دليل افزايش حساسيت انتخابات اين پست كليدي نيست. اتاق بازرگاني امروز شاهد جرياناتي است كه مي‌تواند تصميمات مهم اقتصادي كشور را رقم زند. بر اين اساس سكاندار اين كشتي بايد تمامي حواس خود را براي به خطا نرفتن اين تصميمات جمع كند. پيش از اين شنيده مي‌شد كه برخي پروژه‌هاي نيمه‌تمام اقتصادي در اتاق تعيين تكليف مي‌شود به اين ترتيب كه با توجه به ناكافي بودن بودجه دولت براي اتمام پروژه‌هاي آغاز شده لذا در جلساتي كه مسوولان به اتاق مي‌آيند نامه واگذاري برخي از اين پروژه‌ها به فعالان اتاق امضا مي‌شود. هرچند اتمام پروژه‌ها نياز به سرمايه‌گذاري دارد اما سود عايدي ناشي از آن كه قرار بود در پايان كار به درآمدهاي كشور اضافه شود؛ به جيب صاحبان خصوصي آن در آينده خواهد رفت. توجه به چنين اتفاق مهمي كه هنوز رسانه‌اي نشده روشن مي‌كند چرا رييس اتاق بايد اشراف كامل به تمام آنچه در اين بخش اتفاق مي‌افتد، داشته باشد. امروز دو طرز فكر در انتخابات در مقابل هم قرار دارند. طرز فكر اول بازماندگان سياسيون و سياست‌پيشگان در اتاق كه علاقه‌مند با چند پاره شدن اتاق هر يك از گروه‌ها و جريانات سياسي سهم خود را در اتاق به دست آوردند و ديگري فعالان و كنشگران اقتصادي و بخش خصوصي كه از اين وضعيت خسته و نگران شده‌اند و به دنبال استقلال اتاق از جريانات سياسي هستند. امروز سوال اساسي اين است كه آيا اتاق ايران مي‌تواند يك قدم به جلو و در جهت تحقق اين امر بردارد؟ اعتقاد بر اين است كه استقلال اتاق بازرگاني مي‌تواند روندي را در اتاق بازرگاني به وجود آورد كه در نهايت با تاثيرگذاري بر سياست‌هاي كلان كشور و قوانين، علاوه بر ارايه راهكارهايي براي خروج اقتصاد از ركود، سهم بيشتري را براي بخش خصوصي در اقتصاد كشور رقم بزند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون