• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3278 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۶ تير

هفته كاهشي طلا و دلار

گروه اقتصادي|كاهش ارزش طلا و دلار در بازارهاي جهاني سبب شد هفته‌اي نزولي براي طلا و دلار در بازار داخلي تهران رقم بخورد. طلا هفته گذشته را با نرخ 92 هزار و 715 تومان آغاز كرد و با نرخ 92هزار و 438 تومان به پايان برد كه با توجه به اين دو نرخ اين هفته نيز همچون هفته‌هاي گذشته، نرخ آخر هفته از اول هفته كمتر است. در هفته‌اي كه گذشت اتفاق خاصي در حوزه‌هاي سياسي و اقتصادي نيفتاد ولي با توجه به كاهش ارزش دلار و اونس طلا روند بازارهاي طلا و ارز در بازار آزاد تهران كاهشي بود. آخرين تحليل‌هاي تكنيكال نشان مي‌دهد كه اگر سطح حمايت 1170 دلاري شكسته شود قيمت طلا به زودي با افت بيشتري روبه‌رو خواهد شد. بدين‌ترتيب سطح مقاومتي قيمت طلا نيز در روزهاي آينده 1200 دلار خواهد بود و تنها در صورت شكسته شدن اين سطح است كه قيمت طلا با افزايش بيشتري روبه‌رو مي‌شود.
اين در حالي بود كه در روزهاي مختلف هفته گذشته شنيده‌ها و شايعات درباره مذاكرات هسته‌اي تاثيري هيجاني را براي اين بازارها و بازار رقيب آنها يعني بورس به دنبال داشت. همچنين تصميمات فدرال رزرو امريكا مبني بر نرخ سود و بهره بانكي و مذاكرات مرتبط با ماندن يا نماندن يونان در اتحاديه اروپا بر ارزش دلار و يورو تاثيرگذار بوده است. اين تاثيرات به‌طور مستقيم و غيرمستقيم بر ارزش طلا در بازار ايران و جهان تاثيرگذار بوده است.
در بازار ارز نيز نوسانات همچون بازار طلا بوده و تنها تفاوت اين دو بازار ثبات نرخ دلار در آخرين روز معاملاتي هفته گذشته بود. دلار هفته را با نرخ 3280 تومان آغاز كرد و با نرخ 3286 تومان پايان داده است كه با توجه به روند هفته‌هاي گذشته اين روند افزايشي در كل هفته كمي با هفته‌هاي گذشته متفاوت است. نرخ دلار تا ميانه‌هاي هفته روند نزولي به خود گرفته بود و همان‌طور كه گفته شد روند هفته جاري از مذاكرات فدرال‌رزرو امريكا تاثير پذيرفته است.
قيمت طلا در بازارهاي جهاني كه پيش از اين به پايين‌ترين سطح در دو هفته گذشته رسيده بود، ديروز تحت تاثير عدم توافق يونان و نهادهاي بين‌المللي قرار گرفته و با افزايش نسبي مواجه شده است. البته گمانه‌زني‌هاي مربوط به افزايش نرخ بهره امريكا مانع از رشد بيشتر قيمت جهاني طلا شده است. اين در حالي است كه شاخص سهام در بازارهاي آسيايي نيز تحت تاثير عدم توافق يونان و نهادهاي مالي بين‌المللي با كاهش روبه‌رو شده است. ديروز قيمت هر اونس طلا با 1/0 درصد افزايش به 1175 دلار رسيده است. قيمت طلا روز پنجشنبه براي لحظاتي به كمتر از 1171 دلار رسيد كه اين پايين‌ترين رقم از 8 ژوئن به شمار مي‌رود. قيمت طلا در پنج روز گذشته با كاهش متوالي روبه‌رو شده است. هنوز سرمايه‌گذاران بين‌المللي اميدوارند كه يونان و نهادهاي بين‌المللي در آخرين لحظات به توافق دست يابند. گمانه‌زني‌هاي مربوط به افزايش احتمالي نرخ بهره فدرال‌رزرو امريكا براي نخستين بار در يك دهه اخير نيز فشار زيادي را بر قيمت طلا وارد كرده است. يك مقام ارشد فدرال رزرو امريكا اخيرا تاكيد كرده است كه اين احتمال وجود دارد تا پايان امسال نرخ بهره امريكا دو بار افزايش يابد. قيمت طلا از اواسط مارس تاكنون بين 1160 تا 1230 دلار در نوسان بوده است. تقاضاي فيزيكي در بازارهاي آسيايي به خصوص هند نيز همچنان پايين است. ميزان ذخاير طلاي صندوق اس پي دي آر نيز با 97/0 درصد رشد روز گذشته به 713 تن رسيده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون