• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3278 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۶ تير

عدد نوشت

افزايش واردات برنج

 در حالي كه بيش از يك سال از اعلام ممنوعيت واردات برنج مي‌گذرد، ميزان واردات آن نسبت به سال گذشته افزايش 100 درصدي داشته و سهم برنج هندي پرحاشيه به عنوان صدرنشين واردكنندگان رو به افزايش بوده و كشورهايي مانند امريكا و پرتغال هم ديگر در بازار برنج ايراني حضور ندارند. طي دوماهه نخست امسال 149 هزار و 100 تن برنج به ارزش 153 ميليون و 200 هزار دلار از پنج كشور پاكستان، امارات، تايلند، تركمنستان و هند وارد شد كه نسبت به همين بازه زماني در سال گذشته با افزايش 100 درصدي از نظر وزني و ارزشي مواجه شده است چرا كه طي دو ماهه نخست سال گذشته هيچگونه واردات برنجي صورت نگرفته‌ بود.

خسارت صندوق ضمانت

رييس صندوق ضمانت صادرات گفت: تا همين چند سال پيش 10 برابر درآمدهاي حاصل از حق بيمه‌ و كارمزدهاي صندوق خسارت پرداخت مي‌كرديم، اما با مديريت ريسك اين رقم به زير صد درصد مي‌رسد. طاهر شه حامد گفت: ضريب خسارت‌ها در صندوق ضمانت صادرات در طول ساليان گذشته بسيار بالا بوده است تا جايي كه خسارت در يكي از سال‌ها تا هزار درصد بوده است، يعني 10 برابر درآمد صندوق بابت ضمانت قراردادهاي صادراتي يا صدور ضمانتنامه‌هاي بانكي پرداخت شده است. وي افزود: اما در سال 92 ضريب خسارت به كمتر از 240 درصد رسيد و از طرف ديگر با پيگيري خسارت‌هاي پرداختي و احيايي آن (بازيافت) تا سال آينده ضريب خسارت به زير صد درصد خواهد رسيد.

كشف ضمانتنامه‌هاي جعلي گمرك

رييس سازمان بازرسي كل كشور به جعلي بودن ۷۷ مورد ضمانتنامه گمركي به مبلغ ده‌ها ميليارد تومان اشاره كرد و اظهارداشت: گمرك به تازگي با الكترونيكي كردن ورودي و خروجي‌هاي دفاترش سعي به كمك در نظارت و بازرسي بر امور واردات و صادرات كشور كرده است. اكثر واردات كشور از مبادي غيرقانوني صورت مي‌گيرد كه اين واردات غيررسمي به بدنه توليد داخلي آسيب جدي مي‌رساند.

ميزان كاهش جمعيت فقير دنيا

براساس آمار سازمان ملل، جمعيت كساني كه در فقر شديد زندگي مي‌كنند، از 9/1 ميليارد نفر به يك ميليارد نفر كاهش يافت. براساس گزارش دفتر «يونيسف» سازمان ملل، تعداد كساني كه در فقر شديد زندگي مي‌كنند، از يك ميليارد و ۹۰۰ ميليون نفر در سال ۱۹۹۰ ميلادي به يك ميليارد نفر در سال ۲۰۱۵ ميلادي كاهش پيدا كرده است. اين در حالي است كه همچنان ۴۷ درصد از اين افراد زير ۱۸ سال هستند و بيش از ۴۶ ميليون نفر از آنها دانش‌آموزان دبستاني و همچنين ۵۸ ميليون نفر از آنها به دور از محيط آموزش قرار دارند. اين بدان معناست كه ميليون‌ها نفر در سرتاسر جهان با فقر دست و پنجه نرم مي‌كنند. همچنين اين وضعيت در هند با وجود رشد اقتصادي باثبات اين كشور در يك دهه اخير از آمار قابل تاملي برخوردار است و از جمعيت يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون نفري اين كشور، ۵۰ درصد كساني كه زير ۲۴ سال هستند از فقر برخوردار هستند و در حدود ۶۰ درصد از آنها داراي درآمد روزانه كمتر از ۲ دلار هستند.

كاهش قيمت  سي‌ان‌جي

رييس انجمن صنفي جايگاه‌داران سي‌ان‌جي با اعلام اينكه پيش‌بيني‌ مي‌شود مصرف سي‌ان‌جي با كاهش قيمت صورت گرفته ۱۰ تا ۱۵ درصد افزايش يابد، گفت: انتظار مي‌رود دولت قيمت اين سوخت را بعد از تابستان به هر متر مكعب ۳۰۰ تومان كاهش دهد. اردشير دادرس درباره وضعيت جايگاه‌هاي عرضه سي‌ان‌جي بعد از كاهش 100 توماني قيمت اين سوخت گفت: استقبال از گاز طبيعي بسيار خوب بود و متقاضيان دريافت اين سوخت در ساعات اوليه بعد از كاهش قيمت زياد بود. وي در مورد حجم مصرف گاز طبيعي در روز نخست كاهش قيمت توضيح داد: نمي‌توان تنها يك روز را مبنا قرار داد بايد حداقل ميانگين مصرف يك ماه يا يك فصل را با قبل از كاهش قيمت سي‌ان‌جي و مدت مشابه سال گذشته مقايسه كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون