• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3282 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۰ تير

انتقادهاي شديد دادكان از وضعيت اداره سرخابي‌ها

به فوتبال بازگردم یک سال تعطیلش می‌کنم

محمد دادكان، رييس سابق فدراسيون فو‌تبا‌ل و معاون ورزشي د‌انشگا‌ه آ‌زا‌د اسلامي با بيان اينكه در حال‌ حاضر وزارت ورزش و جوانان به دنبال آن است كه دو باشگاه استقلال و پر‌سپوليس ضعيف باشند، خاطر‌نشان كرد: كار وزارت رسيدگي به امور كلان است نه اينكه تمام تمركز اين وزارتخانه روي دو باشگاه استقلال و پر‌سپوليس و فدراسيون فو‌تبا‌ل باشد. فكر مي‌كنيد همين معاونان وزارت ورزش و جوانان به دنبال چه اهدافي هستند؟ اين افراد به دنبال آن هستند كه كسي از روي صندلي خود بلند شود و بلافاصله جاي او را بگيرند. در حال حاضر به نوعي من تاييد مي‌كنم كه نگاه‌هاي دولت سابق و كنوني به ورزش، يكسان است. آنها به ورزش به چشم يك سرگرمي نگاه مي‌كنند، چرا در حال حاضر به اين ميزان به مردم استرس وارد مي‌كنند و چرا پرسپوليس و استقلال به اين روز افتاده‌اند. براي مثال من ماه‌ها پيش اعلام كرده بودم كه همه سر كار هستيم و پرسپوليس و استقلال واگذار نمي‌شوند و آخر سر هم ديديم كه اين اتفاق رخ داد. من به صراحت مي‌گويم فوتبال ايران در حال حاضر ضعيف‌ترين شرايط خود را دارد. آيا فوتبال ايران از اين هم ذليل‌تر مي‌شود؟ ما زماني در جايگاه 15 دنيا قرار داشتيم و به ما مي‌گفتند بايد در جايگاه دهم قرار بگيريد. ما زماني در جام ملت‌ها عنوان سوم را كسب و به راحتي نيز به جام جهاني صعود كرديم اما نگاه كنيد در حال حاضر فوتبال ايران در چه شرايطي قرار دارد. دادكان در ادامه صحبت‌هاي خود به صراحت اعلام كرد كه مسوولان وزارت ورزش و جوانان نمي‌خواهند پرسپوليس و استقلال شرايط مناسبي داشته باشند. او گفت: اگر مي‌خواستند پرسپوليس و استقلال شرايط مناسبي داشته باشند، چنين مهره‌هايي را براي اين دو باشگاه قرار نمي‌دادند. از نحوه چيدن مهره‌ها مشخص است كه مي‌خواهند پرسپوليس و استقلال ضعيف‌تر شوند. كسي كه به هيات‌مديره باشگاه مي‌آيد و نقشي ندارد، چه كاري را مي‌تواند براي اين باشگاه‌ها انجام دهد. باور كنيد كسي كه چند سال در جايي مي‌ماند و نمي‌تواند كاري كند، بايد برود. در حال حاضر شرايط پرسپوليس و استقلال را جوري ترتيب داده‌اند كه تماما داراي تنش است. من فصل گذشته گفتم پرسپوليس تا هفته هفتم به مشكل مي‌خورد و امسال با صراحت مي‌گويم پرسپوليس قبل از هفته هفتم با اين شرايط دچار مشكل مي‌شود. مطمئن باشيد مي‌خواهند دو تيم پرسپوليس و استقلال با ضعف كار خود را دنبال كنند و قدرتي نداشته باشند. دليل حرف‌هاي من اين است كه شادي در يك جامعه هزينه‌بر است و سوبسيد دارد؛ اما غم فاقد سوبسيد است و چون تيم‌هاي بزرگ شادي ايجاد مي‌كنند، به تبع آن در ادامه بايد براي اين شادي امكاناتي ايجاد شود. اين است كه مي‌خواهند پرسپوليس و استقلال همواره غصه‌دار باشند. چرا كسي از وزارت ورزش و معاونت‌هاي اين وزارتخانه نمي‌پرسد اين تيم‌ها چه مشكلاتي دارند. مطمئن باشيد آنها اين افراد را در سرخابي‌ها مي‌چينند تا اين دو باشگاه را خراب كنند. مديرعامل يا سرپرستي كه در يكي از اين باشگاه‌ها حضور دارد آيا از فوتبال چيزي مي‌داند؟ آيا او از نوع بستن قراردادها اطلاعي دارد؟ براي طرفداران بنويسيد كه منتظر بدتر از اينها باشند.

او در ادامه به زمان حضورش در فدراسيون فوتبال اشاره كرد و گفت: هر كسي داراي يك شخصيت است اما در آن زمان من براي منافع ملي دست به هر اقدامي مي‌زدم. به ياد دارم زماني خبرنگاري به من گفت هيچ رييس فدراسيوني به خارج از كشور نمي‌رود تا يك بازيكن را بياورد، اما من اعلام كردم در آن مقطعي كه در فدراسيون حضور داشتم، به آلمان سفر كردم و از وحيد هاشميان خواستم تا به ايران بيايد و براي تيم ملي بازي كند، چرا كه بر اين باورم كه بهتر است غرور من شكسته شود تا غرور ملي.

در حالي كه اين نشست خبري براي تشريح فعاليت‌هاي ورزشي دانشگاه آزاد اسلامي برگزار شده بود، اما عملا پرسيدن سوالاتي در مورد زمان حضور دادكان در فدراسيون فوتبال و شرايط حال حاضر فوتبال ايران سبب خارج شدن اين نشست از هدف اصلي‌اش شد. خبرنگاري از دادكان پرسيد آيا اگر شرايط براي حضورش به عنوان رياست فدراسيون فوتبال مهيا باشد، به اين فدراسيون بازمي‌گردد يا خير كه دادكان پاسخ داد: اگر شرايط مساعد باشد، بازمي‌گردم. چندي پيش يكي از مسوولان به من زنگ زد و گفت «ما براي حضور شما تحت فشار هستيم» و خود آن مسوول گفت «براساس نظرسنجي، 93 درصد مردم با شما موافق هستند.» من همواره با مردم صادق بوده‌ام و هيچگاه نقش بازي نكرده‌ام. مطمئن باشيد در حال حاضر نمي‌خواهند امثال من در فوتبال ايران حضور داشته باشند. او در ادامه صحبت‌هاي خود به هيات رييسه فدراسيون فوتبال در زمان حضورش بر مسند رياست فدراسيون اشاره كرد و گفت: در آن زمان آقاي شريعتمداري به عنوان وزير بازرگاني مشكلات اقتصادي را رفع مي‌كرد. سردار يعقوبي به عنوان قائم مقام نيروي انتظامي برطرف‌كننده برخي ديگر از مشكلات تيم ملي نظير نظم و انضباط پيرامون آن بود. آقاي آصفي ما را در بحث‌هاي خروج از كشور همراهي مي‌كرد. نمايندگان شيراز و مشهد در مجلس شوراي اسلامي پل ارتباطي ما با مجلس بودند و من به همراه آقايان نوآموز و شاهرخي در بخش فني حضور داشتيم. اما در حال حاضر اين هيات رييسه چه مي‌كند و چه كمكي براي فوتبال ايران مي‌تواند داشته باشد. به نظرم يكي بايد بار اين افراد را بردارد تا اينكه هيات رييسه بخواهد باري را از فوتبال ايران بردارد.

معاون ورزشي دانشگاه آزاد اسلامي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به سقوط راه آهن از ليگ برتر طي حكمي كه روز گذشته اعلام شد اشاره كرد و گفت: در كجاي دنيا شاهد چنين اتفاقي هستيم؟ حدود 20 روز مانده به آغاز ليگ برتر ناگهان مي‌گويند راه آهن سقوط كرده است. سوال من اين است كه چرا فدراسيون فوتبال براي اين بازيكن ITC صادر كرد. زمان من هم مي‌گفتند كه راه آهن بايد سقوط كند و صنعت نفت بالا بيايد ولي من با صراحت اعلام كردم حاضرم زندان رفتن را بپذيرم ولي نگذارم صنعت نفت به ليگ برتر بيايد و راه آهن سقوط كند. دادكان همچنين به اتفاقات چند سال پيش و گرفته شدن پست نايب‌رييسي AFC از ايران اشاره كرد و گفت: زماني ما دو كرسي در AFC و يك كرسي در فيفا داشتيم. به ياد دارم يكي از افراد به نمايندگي از يكي از نهادهاي دولتي من را صدا كرد و گفت مي‌خواهيم نام تو را به AFC بفرستيم و پس از آن نيز آقاي كفاشيان به من زنگ زد و گفت مي‌خواهيم تو را به AFC معرفي كنيم اما ناگهان به آقاي كفاشيان اعلام كردند بايد مدارك دادكان را بايگاني كني و شخص ديگري (علي سعيدلو) را به AFC معرفي كني كه در نهايت ديديم آن شخص راي نياورد و ما كميته اجرايي AFC را از دست داديم. رييس سابق فدراسيون فوتبال به تغييراتي كه در چند وقت گذشته در فدراسيون فوتبال رخ داده اشاره كرد و گفت: اگر رييس فدراسيون عوض شود، فيفا وارد عمل مي‌شود و دخالت مي‌كند اما به تغيير نايب‌رييس و دبير كاري ندارد. در حال حاضر مي‌خواهند پايه‌هاي صندلي رياست فدراسيون را بيندازند تا در نهايت رييس فدراسيون نيز بيفتد و خودشان به قدرت برسند؛ رييس فدراسيون هم براي آنكه خودش در اين مسند بماند اين تغييرات را مي‌پذيرد.

او در ادامه صحبت‌هاي خود به ارقام بالايي كه بازيكنان در حال حاضر در فوتبال دريافت مي‌كنند نيز اشاره كرد و افزود: من قبلا گفته‌ام و حالا هم مي‌گويم بهترين فوتباليست ايران 100 ميليون تومان هم نمي‌ارزد و با در نظر گرفتن تورم در نهايت بايد مبلغ 150 ميليون تومان را براي بهترين فوتباليست در نظر بگيريم. بهترين مربي نيز به نظرم 50 ميليون تومان بيشتر نبايد دريافت كند. مطمئن باشيد اگر روزي به فوتبال بازگردم يك سال آن را تعطيل مي‌كنم. من پيش از انقلاب از پرسپوليس اخراج شدم و بعد از انقلاب نيز از فدراسيون فوتبال اخراجم كردند. من روي حرفم پافشاري مي‌كنم و مي‌گويم از اين رقم بالاتر نبايد به بازيكنان داد. مطمئن باشيد اگر زماني تيم فوتبال دانشگاه آزاد در ليگ برتر حضور داشته باشد، ما از اين رقم بيشتر به بازيكنان خود نمي‌دهيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها