• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3284 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱۳ تير

احتمال حضور «تولد غم‌انگيز پسر آهني» در جشنواره ورشو

سياردشتي: اميدوارم بتوانيم اجراي عمومي داشته باشيم

پيام رضايي/ «تولد غم‌انگيز پسر آهني» بيش از هر چيز آدم را به ياد داستاني از تيم‌برتون مي‌اندازد «مرگ غم‌انگيز پسر صدفي» كه البته ارجاعي خودخواسته است. «تولد غم‌انگيز پسرآهني» عنوان نمايشي عروسكي به كارگرداني رامين سياردشتي است كه بر اساس داستاني چندخطي از تيم برتون نوشته شده است. اين اثر كه سال گذشته در جشنواره بين‌المللي عروسكي به نمايش درآمد، ارديبهشت ماه امسال در جشنواره تئاتر «آرلكين» روسيه كه ارديبهشت ماه در شهر اُمسك روسيه برگزار شد، شركت كرد و در نهايت موفق به كسب جايزه خلاقيت و نوآوري از اين جشنواره شد. اين طور كه به نظر مي‌رسد موفقيت اين اثر قرار است آرام آرام دامنه گسترده‌تري پيدا كند. «بعد از اجرا در فستيوال روسيه آقاي ژورافسكي، دبير جشنواره نمايش عروسكي ورشو كه عضو هيات داوران هم بودند با من صحبت كردند و به صورت شفاهي از ما خواستند كه در اين جشنواره شركت كنيم. البته خيلي درباره اين جشنواره تحقيق نكرده‌ام كه بدانم چگونه جشنواره‌اي است اما به نظر مي‌رسد كه جشنواره معتبري باشد». اين خبري است كه رامين سياردشتي در گفت‌وگو با «اعتماد» آن را اعلام كرد. سياردشتي كه به عنوان بازيگر و كارگردان فعاليت دارد، اشاره كرد احتمالا اين دعوت براي سال آينده يعني 2016 خواهد بود و طبق گفته وي خانم زهرا صبري از ايران در جشنواره امسال ورشو حضور خواهد داشت.

كارگردان اين اثر كه عمده فعاليت او در حوزه تئاتر به عنوان بازيگر بوده است از علاقه ديرينه‌اش به كارگرداني نمايش عروسكي هم گفت. «من نخستين كارم هم كاري عروسكي و براي بزرگسالان بود به نام «برج» كه سال 80 در جشنواره نهم بين‌المللي عروسكي اجرا شد و دو سال بعد هم در تالار هنر اجراي عمومي رفتيم. از همان موقع دغدغه كارگرداني در حوزه عروسكي داشتم هرچند راستش خيلي با بچه‌هاي حرفه‌اي اين حوزه در ارتباط نيستم. فكر مي‌كنم تئاتر عروسكي خيلي جاي كار دارد. به ويژه در حوزه تكنيكال و به طور خاص تكنيك سايه كه خوشبختانه دارد اين اتفاق مي‌افتد و كساني دارند روي اين بخش كار مي‌كنند»سياردشتي همچنين از اعمال تغييراتي در «تولد غم‌انگيز پسر آهني» نسبت به اجراي جشنواره تهران خبر داد. «خروجي كه در جشنواره تهران ديديد ايراداتي از لحاظ دراماتيكي داشت كه باعث مي‌شد قصه خوب روايت نشود. بعد از جشنواره فرصت بيشتري داشتيم و به طور جدي‌تر با خانم نسيم احمدپور به عنوان نويسنده و دراماتورژ روي نمايش كار كرديم. آن را بازنويسي كرديم و به نتايج خوبي هم رسيديم. به همين دليل اجراي روسيه اجراي بهتري بود و قصه گوياتر شد.»

اين بازيگر و كارگردان با اشاره به اينكه از موفقيت‌هاي كارش خيلي خوشحال است گفت: «خيلي خوشحالم كه اين اتفاق افتاد و به نوعي پيش‌بيني مي‌كردم كار به توفيقي دست پيداكند. ما به عنوان گروه كاري اين نمايش همه تلاش‌مان را كرديم و اميدواريم بتوانيم در جشنواره‌هاي ديگري نيز شركت كنيم.» البته وي از ارايه اين اثر به تالار سايه براي اجراي عموم هم خبر داد. «اميدوارم بتوانيم اجراي عمومي هم داشته باشيم. من نمايش را به تالار سايه ارايه داده‌ام و با برنامه‌ريزي‌هايي كه به تازگي صورت گرفته است قرار است تالار سايه اولويت را به آثار اقتباسي بدهد كه چون كار ما هم اقتباسي است اميدوارم اين اتفاق براي ما بيفتد». كاظم سياحي و ندا جبرئيلي بازيگران اين اثر نمايشي هستند كه پيش از اين نيز در پانزدهمين جشنواره عروسكي تهران - مبارك به صحنه رفته بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون