• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3286 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۵ تير

شرط موفقيت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس به روايت محمدرضا عارف

متحد باشيم پيروزيم

معاون اول دولت اصلاحات پس از انتخابات رياست‌جمهوري نه‌تنها بيكار ننشست كه تلاش دارد تا ماموريت اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري را در انتخابات مجلس دهم كامل كند. همين است كه هميشه از اهميت انتخابات هفتم اسفند امسال سخن مي‌گويد. بر اين اعتقاد است كه هرچند اصلاح‌طلبان در انتخابات 24 خرداد 92 به اهداف اوليه خود دست يافتند اما مسير پيروزي تفكر اصلاحات از انتخابات اسفند امسال مي‌گذرد. عارف البته نگران هم هست، مي‌گويدكه هزينه دادن اصلاح‌طلبان جزو پيش فرض‌هاي هميشگي است اما براي عبور از اين هزينه‌ها هم راه‌حل دارد. «اجماع و ارايه ليست واحد اصلاح‌طلبان در سراسر كشور» همان راه‌حلي است كه اين سياستمدار اهل يزد بر آن پافشاري مي‌كند و در هر جمعي از آن سخن مي‌گويد. او راهبرد اصلي اصلاح‌طلبان را كسب اكثريت مجلس اعلام كرده. بر اين باور است كه اصلاح‌طلبان با در اختيار داشتن 80 درصد مشتركات مي‌توانند 20 درصد اختلاف سليقه را براي رسيدن به اين مهم كنار بگذارند چرا كه شرايط اصلاحات به‌گونه‌اي نيست كه بخواهند گروه‌هاي اين جريان وزن‌كشي كنند. او در سخناني كه شامگاه شنبه در جمع مردم رباط‌كريم داشته به اين مهم هم اشاره كرده كه خرد جمعي و اجماع سراسري راهبردهايي است كه مي‌تواند تفكر اصلاحات را دوباره در انتخابات به پيروزي برساند. معاون اول دولت اصلاحات معتقد است كه تغيير تركيب مجلس دهم براي كمك به دولت و اجراي وعده‌هاي رييس‌جمهور يك رسالت مهم براي اصلاح‌طلبان است. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه هزينه دادن يك پيش فرض براي گفتمان اصلاحات است، تاكيد كرد: در گذشته برخي هزينه‌هاي غيرمنطقي بر اصلاحات تحميل شد ولي نمي‌توانيم به بهانه‌هاي مختلف عدم حضور خود در صحنه‌هاي مختلف را توجيه كنيم. به گزارش اميد، محمدرضا عارف شامگاه شنبه در جمع مردم پرشور شهرستان‌هاي رباط‌كريم و بهارستان ماه رمضان را ماه خودسازي و معنويت، ماه تاليف قلوب و كنار گذاشتن كدورت‌ها و اختلاف‌ها دانست و گفت: خوب است در ايام ماه مبارك رمضان و شب‌هاي قدر در مسير اخلاق‌گرايي بيشتر تلاش كنيم و در اين روزهاي حساسي كه براي كشورمان در جريان است، براي كشور، براي عاقبت بخيري و توفيق آينده‌سازان كشورمان و براي توفيق دولت و سرداران ديپلماسي دعا كنيم.

 

وي در ادامه با بيان اينكه حضور مردم در همه صحنه‌ها اعم از دستاوردهاي انقلاب در طول چهار دهه گذشته بي‌بديل بوده است، گفت: : نقش مردم در صحنه‌ها و اصول مختلف قانون اساسي به طور برجسته بيان شده است زيرا صاحبان اصلي انقلاب مردم هستند و مردم در همه عرصه‌ها حرف آخر را مي‌زنند.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به اينكه مردم همواره با وجود برخي مشكلات در صحنه‌هاي حساس وفاداري خودشان را به آرمان‌هاي انقلاب ثابت كردند، گفت: مردم بايد يك بار ديگر در روز جهاني قدس همبستگي‌شان را با آرمان‌هاي انقلاب به اثبات برسانند. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به انتخابات رياست‌جمهوري سال 92 يادآور شد: در روز 24 خرداد 92 مردم با حضورشان حماسه ماندگاري را خلق و سرمايه اجتماعي ارزشمندي را ايجاد كردند نتايج آن امروز در مذاكرات هسته‌اي به وضوح به نمايش گذاشته شده است.

جريان اصلاحات نقش مهمي در 24 خرداد 92 داشت

وي در ادامه تصريح كرد: حضور مردم در انتخابات 92 كشورهاي غربي را به اجبار به ميز مذاكره نشانده است و همچنين به پشتوانه اين حضور حماسي و سرمايه اجتماعي فرزندان اين ملت و سرداران صحنه ديپلماسي كه در پي احقاق حقوق مردم هستند قدرت‌هاي بزرگ و كشورهاي غربي مجاب شده‌اند تا در خواسته‌هاي مشروع و قانوني ما را تمكين كنند. عارف اظهار داشت: جريان اصلاحات نقش مهمي در 24 خرداد 92 داشت و اگر فضاي سياسي كشور را در سال‌هاي 90 و 91 به ياد بياوريم و همچنين حماسه‌اي كه در 24 خرداد خلق شد مي‌توان به راحتي نقش مهم اصلاحات را در خلق اين حماسه ديد. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر اينكه همواره جريان اصلاح‌طلبي نشان داده كه منافع ملي را به منفعت خود و منافع كوتاه‌مدت ترجيح مي‌دهد، گفت: امروز بايد جبهه اصلاحات با همه توان حامي دولت برآمده از 24 خرداد باشد چراكه مي‌دانيم دولت تدبير و اميد با چه مشكلاتي در زمينه‌هاي مختلف روبه‌رو بود و همچنين با خيلي از مطالبات بحق مردم مواجه است. وي با بيان اينكه ما امروز پيش از هر زمان اعتقاد به حمايت از دولت داريم، افزود: جريان اصلاح‌طلبي امروز بايد نسيت به آينده كشور و جامعه احساس مسووليت مضاعف كند. بايد با تلاش مستمر مسيري را كه در خرداد 92 آغاز شد به سمت توسعه و پيشرفت كشور هدايت كنيم البته به طور طبيعي اين مسير از اسفند 94 مي‌گذرد. عارف تاكيد كرد: پيروزي تفكر اصلاحات در سال 92 نقطه شروع مسيري است كه از اسفند 94 مي‌گذرد. براي استمرار اين مسير در برگزاري انتخابات با مشاركت حداكثري مردم و رسيدن به نتيجه‌اي كه بتواند مسير 24 خرداد 92 را ادامه دهد، تلاش مي‌كنيم.

 

اصلاح‌طلبان حق دارند در همه صحنه‌هاي كشور حضور داشته باشند

وي با اشاره به اينكه تفكر اصلاحات ريشه در انقلاب دارد، ادامه داد: گفتمان اصلاح‌طلبان برآمده از گفتمان انقلاب است و اصلاح‌طلبان به عنوان يك جريان سياسي فعال، موثر و تاثيرگذار حق دارند و بايد در همه صحنه‌هاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي كشور حضور داشته باشند.

بايد كمك كنيم دولت برنامه‌هايش را اجرا كند

وي اظهار داشت: يكي از مهم‌ترين رويدادهاي كشور انتخابات اسفند 94 است كه بايد با مشاركت جدي و با راهبردهاي شفاف مسير حركت كشور را به سمت تعالي و پيشرفت هدايت و كمك كنيم دولت تدبير و اميد برنامه‌هايش را به مرحله اجرا برساند.

 

مجلس بايد رفيق دولت باشد و نه رقيب دولت

عارف با تاكيد بر اينكه مي‌خواهيم مجلس كارآمدي تشكيل شود، خاطرنشان كرد: مجلس بايد همراه با مردم و همگام با دولت باشد. مجلس بايد رفيق دولت باشد و نه رقيب دولت، ما چنين مجلسي را در برنامه‌هاي‌مان پيش‌بيني كرده‌ايم و بايد براي رسيدن به اين مجلس خودمان را آماده كنيم. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه رويكردهاي مشخصي در برنامه‌هاي‌مان در نظر گرفته شده است، تصريح كرد: يكي از مهم‌ترين رويكرد و راهبرد اصلاحات كسب اكثريت مجلس است و براي دستيابي به اين راهبرد اصلي هيچ راهي جز اجماع براي جبهه اصلاحات وجود ندارد. وي در ادامه گفت: بايد در سراسر كشور اصلاح‌طلبان يك ليست داشته باشند زيرا نمي‌خواهيم برخي تجربه‌هاي گذشته را كه با گفتمان اصلاحات سازگاري ندارد، تكرار كنيم.

 

حزب‌هاي مختلف سرمايه‌هاي معنوي جبهه اصلاحات هستند

وي با اشاره به اينكه شعار اصلاحات دستيابي به اجماع كامل است، ادامه داد: بايد وحدت را دنبال كنيم البته تكثر در جبهه اصلاحات، گردهمايي‌ها و حزب‌هاي مختلف سرمايه‌هاي معنوي اين جبهه هستند البته اگر به درستي استفاده شود و اين تكثر زماني ارزشمند است كه در نهايت به وحدت منجر شود.

عارف تاكيد كرد: گروه‌ها بايد در اين برهه حساس مبناي حركت را مشتركات بگذارند و قطعا مشتركات اصلاح‌طلبان بيش از 80 درصد است و نبايد به خاطر 20 درصد مابقي قرباني داد. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينكه امروز در پي وحدت هستيم زيرا فردا دير است و ممكن است اسفند 94 اتفاقي بيفتد كه موجب پشيماني ما در سال‌هاي بعد شود، گفت: الزاماتي براي رسيدن به وحدت وجود دارد كه نخستين الزام تامين الگوي رفتار انتخاباتي 92 است. رييس بنياد اميد ايرانيان در ادامه الزامات رسيدن به وحدت را حركت مبتني بر اخلاق، عقلانيت و خرد جمعي، حركت در چارچوب قانون و تشويق همه دست‌اندركاران انتخابات براي حركت در چارچوب قانون، حركت برنامه‌اي و دادن وعده‌هايي در شأن مردم و مجلس دانست.

 

فرصتي براي وزن‌كشي نداريم

وي با تاكيد بر اينكه مهم‌ترين كار مجلس آينده حركت در چارچوب برنامه ششم توسعه است، ادامه داد: ما فرصتي براي وزن‌كشي نداريم و انتظار داريم افراد وزن‌كشي را كنار بگذارند و پيروزي تفكر اصلاحات را در دستور كارشان قرار دهند.

عارف با اشاره به اينكه نبايد گروهي در مركز به بهانه‌هاي مختلف براي كوچك‌ترين يا بزرگ‌ترين شهر كانديدا مشخص كنند و بايد استان و سطح ملي به اين رويكرد كمك كند، ادامه داد: يكي ديگر از مهم‌ترين رويكردهاي جبهه اصلاحات شناسايي نامزدهاي شايسته است البته خيلي از نيروها در حال حاضر در مجلس حضور دارند كه بايد آنها را تشويق كرد تا بتوانيم مجلس متخصصي تشكيل دهيم. البته در مجلس كنوني در كميسيون‌هاي مختلف متخصصان كمي حضور دارند. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: حضور جوانان و بانوان در عرصه‌هاي مختلف يكي ديگر از شعارهاي اصلاحات است.

وي خاطرنشان كرد: شرايط در حال حاضر به گونه‌اي است كه بايد تعصب جبهه‌اي داشت و بايد ماي تشكيلاتي را دنبال كرد و بايد اخلاق و خرد جمعي را مبناي حركت‌شان قرار دهند. وي توجه به نقش‌آفريني نخبگان اصلاح‌طلب و گروه‌هاي مرجع را در ايجاد همگرايي و وحدت مهم ارزيابي كرد و بر ضرورت اولويت دادن به زنان و جوانان در مجلس آينده تاكيد كرد.

عارف همچنين در جلسه هم‌انديشي اصلاح‌طلبان و اعتدالگرايان شهرستان‌هاي رباط كريم و بهارستان با اشاره به وضعيت كشور در سال‌هاي گذشته و برخوردهايي كه با اصلاح‌طلبان انجام شد، خاطرنشان كرد: در جو امنيتي كه در سال‌هاي گذشته ايجاد شده بود و هزينه‌هاي غيرمنطقي كه بر اصلاح‌طلبان وارد شد عافيت‌طلبي حكم مي‌كرد جريان اصلاحات ديگر خود را درگير مسائلي همچون انتخابات نكند حتي براي اصلاح‌طلبان به خاطر وضعيتي كه پيش آمده بود عدم حضور قابل توجيه بود به همين دليل شخصا با گروه‌هاي مختلف اعم از جوانان و نسل اولي‌ها جسلات متعددي داشتم و تاكيد كردم كه بايد براي تغيير در درون نظام و با ابزارهاي قانوني تلاش كنيم كه خوشبختانه با همگرايي ايجاد شده حماسه 24 خرداد 92 خلق شد.

 

همه اتفاقات را نمي‌توان با يك انتخابات حل كرد

وي با بيان اينكه هزينه دادن يك پيش فرض براي گفتمان اصلاحات است، يادآور شد: در گذشته برخي هزينه‌هاي غيرمنطقي بر اصلاحات تحميل شد ولي نمي‌توان به بهانه‌هاي مختلف عدم حضور خود در صحنه‌هاي مختلف را توجيه كنيم. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه همه اتفاقات را نمي‌توان با يك انتخابات حل كرد بر ضرورت تغييرات گام به گام تاكيد كرد. وي ادامه داد: خدا را شاكر هستيم كه با وجود برخي بدبيني‌ها و بي‌انگيزگي‌ها و فضاي امنيتي غيرمنطقي كه بر كشور حاكم شده بود اصلاح‌طلبان در انتخابات 24 خرداد 92 به اهداف اوليه خود دست پيدا كردند و پيروز انتخابات شدند. در آن انتخابات همه احساس پيروزي كردند حتي رقباي جريان اصلاحات و اعتدال احساس شكست نكردند.

 

دولت گذشته فقط پز كلنگ‌زني و افتتاح را به نمايش مي‌گذاشت

عارف با اشاره به وضعيت دولت تدبير و اميد، بدهي‌هاي برجامانده از دولت گذشته را حيرت‌انگيز دانست و گفت: دولت فعلي بايد بدهي‌هاي پروژه‌هاي دولت گذشته كه فقط پز كلنگ‌زني و افتتاح آن را به نمايش مي‌گذاشت پرداخت كند. وي با اشاره به مذاكرات هسته‌اي و با قدرداني از حمايت‌هاي رهبر معظم انقلاب از تيم مذاكره‌كننده، خاطرنشان كرد: اگر اندك انصافي برخي منتقدان و رقباي دولت داشتند بايد از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي قدرداني مي‌كردند چون همگان مي‌دانند رويارويي با قدرت‌هاي بزرگ جهاني آن هم در موضوعي مانند مسائل پيچيده هسته‌اي كاري بس دشوار و طاقت‌فرساست.

 

در جبهه اصلاحات فرد اصالت ندارد

رييس بنياد اميد ايرانيان همچنين با اشاره به انتخابات مجلس با بيان اينكه اصلاح‌طلبان با برنامه راهبردي در انتخابات حاضر خواهند شد، گفت: در جبهه اصلاحات فرد اصالت ندارد و حركت بر مدار خرد جمعي مورد توجه است همان‌گونه كه در انتخابات خرداد 92 شخصا وظيفه خود را بر اساس خرد جمعي انجام دادم.

 

تقريبا هر روز جلسه انتخاباتي داريم

رييس بنياد اميد ايرانيان همچنين طي گفت‌وگويي با ايلنا تصريح كرد: اصلاح‌طلبان با برگزاري جلسات متعدد، خود را براي حضور قدرتمند در انتخابات آماده مي‌كنند. محمدرضا عارف با اشاره برگزاري جلسات متعدد اصلاح‌طلبان در آستانه برگزاري انتخابات مجلس، گفت: اصلاح‌طلبان با برگزاري جلسات متعدد، خود را براي حضور قدرتمند در انتخابات آماده مي‌كنند. رييس بنياد اميد ايرانيان افزود: جلسات متعددي توسط احزاب، جبهه‌ها و شوراهاي تشكيل‌شده، براي انتخابات برگزار مي‌شود كه نويدبخش روندي مثبت در راستاي اقدامات انتخاباتي اصلاح‌طلبان است كه اميدواريم جبهه اصلاحات با سازوكاري مشخص و اصولي، به اجماع نهايي برسد.

 

رايزني براي حل مسائل پيش روي جريان اصلاحات

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با ابراز نارضايتي از تبعيض رسانه‌اي عليه ليدر جريان اصلاحات، يادآور شد: به هرحال ما همواره به تعامل با نهادها، دستگاه‌هاي مختلف اجرايي و نظارتي معتقديم، و اميدواريم با اين رايزني‌ها و همكاري‌هاي مثبت، مشكلات و مسائل پيش روي جريان اصلاحات را مرتفع كنيم. عارف در بخشي ديگر از اين گفت‌وگو با انتقاد از برخي اظهارنظرها و اقدامات رسانه‌اي منفي، عليه تيم مذاكره‌‌كننده هسته‌اي كشورمان، خاطرنشان كرد: البته اختلاف‌نظر در هر بحث و مذاكره سياسي‌ طبيعي است و بايد به تمام نظرها احترام بگذاريم و از انتقادها و اظهارنظرها استقبال كنيم. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب ضمن آرزوي موفقيت براي مذاكره‌كنندگان هسته‌اي، تصريح كرد: آنچه اهميت دارد، اين است كه دلواپسان و منتقدان مذاكرات، در نهايت به جمع‌بندي‌ها و تصميماتي كه در سطح ملي صورت مي‌گيرد، احترام بگذارند و همراهي كنند. عارف در پايان با اشاره به افزايش ديد و بازديدهاي سياسي در ايام ماه مبارك رمضان، اعلام كرد: خوشبختانه به بركت فرارسيدن ايام ماه مبارك رمضان، جلسات و ديد و بازديدهاي سياسي بيشتري برگزار مي‌شود و تقريبا هر روز گروهي از دوستان اصلاح‌طلب در گوشه‌اي به بحث در مورد رويدادها و مسائل سياسي كشور مي‌پردازند كه البته بحث انتخابات از اهم موضوعات است.

 

جمله‌هاي كليدي

هيچ راهي جز اجماع براي جبهه اصلاحات وجود ندارد

اصلاح‌طلبان سراسر كشور بايد با يك ليست بيايند

حضور مردم در انتخابات كشورهاي غربي را پاي ميز مذاكره نشاند

بايد جبهه اصلاحات با همه توان حامي دولت برآمده از 24 خرداد باشد

از مهم‌ترين رويكردهاي جبهه اصلاحات شناسايي نامزدهاي شايسته است

اصلاح‌طلبان در انتخابات 92 به اهداف اوليه خود دست پيدا كردند

پيروزي تفكر اصلاحات از اسفند 94 مي‌گذرد

هزينه دادن يك پيش‌فرض براي گفتمان اصلاحات است

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون