• ۱۴۰۳ شنبه ۲۷ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5837 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲۷ مرداد

انتخاب رییس سازمان سینمایی حق سینماگران است

شاهپور محمدی

انتخاب وزیر ارشاد دولت‌ها به عهده رییس‌جمهور کشور است، اما هم‌اکنون که وزیر ارشاد منتخب رییس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد گردید، می‌بایست دغدغه اصلی اهالی سینما، انتخاب یک فرد اصلح برای سکانداری سازمان سینمایی آینده کشور باشد که اشتباها انتخاب نشود تا این سینمای خسته و از نفس‌افتاده را به سمت احتضار سوق ندهد.

این موضوع می‌بایست به عنوان یک هشدار جدی تلقی شود.

سینمای کشور با نابسامانی‌های متعددی در گذشته روبه‌رو بوده است، بنابراین یک انتخاب ناآگاهانه و شتابزده خواهد توانست بار دیگر خانواده سینما را دچار چالش، بحران و گرفتاری‌های مضاعف کند.

باید مراقب بود شرایط تلخ گذشته، تکرار نشوند.

هم‌اکنون زمان بی‌تفاوتی نیست.

مدام در رسانه‌ها از اجماع و اتحاد اهالی فرهنگ، هنر و سینما در مورد انتخاب اصلح مدیران فرهنگی کشور گفتیم و نوشتیم اما در عمل از چنین وفاق و همبستگی خبری نشد.

حداقل سینماگران کشور در بخش انتخاب مدیر سازمان سینمایی اندکی دلسوز خود باشند و با همگرایی و دقت نظر بیشتر، یک فرد مناسب را برگزینند و به وزیر منتخب ارشاد معرفی نمایند.

اگر از هم‌اکنون به دنبال انتخاب چنین فردی برای تصدی پست مدیریتی سینمای کشور نباشیم، باید خود را برای خوردن غصه و پشت دست زدن‌های چهار سال آینده آماده کنیم.

سینماگران باید از گذشته‌های مدیریتی سازمان سینمایی درس عبرت بگیرند.

همان گذشته‌ای که با ورود افراد غیرمتخصص به بخش‌های مختلف مدیریتی این هنر-صنعت، از دیگر ارگان‌ها و سازمان‌ها، آسیب‌های جدی را به بدنه سینما وارد كرد.

قطعا این آسیب‌ها فراموش نشده و حتی گاهي غیرقابل جبران‌اند.

افراد غیرمتخصصی که بدون شناخت لازم از هنر سینما، مدیریت حساس این حوزه را با سایر نهادها و سازمان‌های کشور اشتباه گرفته بودند، به راحتی از ادارات دیگر آمدند و عنوانی را برای خود دست و پا کرده و رزومه‌ای برای خود ساختند و رفتند و سینما ماند و هزار مشکل و گرفتاری‌اش روی زمین!...

اصحاب سینما باید به هوش باشند و اجازه ندهند احیانا گزینش‌های رفاقتی، فامیلی، جناحی یا سفارشی در این بخش مهم ارشاد صورت گیرد.

جامعه سینمای کشور از این بابت باید نگران آینده خود باشند، چراکه یک انتخاب نسنجیده، باعث تکرار همان وضعیت اسفبار دوره‌های قبل و به عبارتی تحمل یک دوره معیوب چهار ساله دیگر خواهد بود.

بنابراین از هم‌اکنون باید مراقبت کنیم که چنین اتفاقی نیفتد.

قطعا رییس سازمان سینمایی باید فردی تحصیلکرده رشته سینما، باتجربه، کاربلد، مدیر و عمل‌گرا و از همه مهم‌تر همسو با صنوف مختلف خانه سینما باشد، چراکه در گذشته دیدیم نبود تجربه و سواد دانشگاهی مرتبط با حوزه سینما و بیگانگی، عدم تعامل و همسو نبودن با افکار، روحیات و اندیشه سینماگران چه گرفتاری‌هایی را برای اصحاب سینما رقم زد.

خانه سینما و مدیران صنوف در این زمینه باید از هم‌اکنون آستین بالا بزنند و از همه ظرفیت‌های صنفی برای این انتخاب مهم استفاده کنند و مدیر شایسته و مناسب خود را به وزیر آینده معرفی نمایند.

نظر اعضای خانه سینما و فعالان این عرصه برای انتخاب مدیر آینده سینما باید پرسیده و دیدگاه اکثریت آنها برای یک انتخاب اصلح لحاظ شود.

تک‌تک اعضای خانه سینما باید در مورد این انتخاب خود را مسوول، حساس و محق بدانند.

رییس سازمان سینمایی ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با فعالیت سینماگران کشور دارد، بنابراین نمی‌توان نظر اصحاب و فعالان سینما را در این زمینه نادیده گرفت و اگر خانواده بزرگ سینما به امید انتخاب وزیر ارشاد آینده برای این گزینه مهم بنشینند، باید گفت از هم‌اکنون قافیه را باخته‌اند، چراکه آن زمان، کار از کار گذشته است و جبران خطا و اشتباه نیز سخت یا غیرممکن!...

در دوره‌های گذشته بیشترین وقت و عمر منتقدان سینما و اصحاب رسانه، صرف نقد ضعف‌های مدیریتی وزیران ارشاد و عملکرد سازمان سینمایی گردید.

نباید اشتباهات گذشته مدام تکرار شوند تا آرامش اصحاب نظر، قلم، اندیشه و رسانه نیز به‌هم بریزد و باعث شود این افراد کماکان نگران عملکرد اشتباهی مدیران آینده بوده و مدام بخواهند دست به اعتراض، انتقاد و شفاف‌سازی بزنند.

گذشته باید آیینه عبرت آینده باشد.

شاید سینماگران در عزل و نصب وزرای دولت‌ها نقشی نداشته باشند، اما آنها می‌توانند آن‌قدر محکم و مقتدرانه عمل کنند که وزیران ارشاد منتخب دولت‌ها بدون اجازه و نظر آنها نتوانند روسای سازمان سینمایی و حتی مدیران میانی این سازمان را انتخاب کنند.

این یکی از حق‌های مسلم سینماگران است.

چنین امور مهمی نیز بدون اتحاد، همدلی و یکپارچگی آحاد سینماگران قابل تحقق نخواهد بود.

مستندساز و منتقد 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون