• ۱۴۰۳ شنبه ۲۷ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5837 -
  • ۱۴۰۳ شنبه ۲۷ مرداد

راي اعتماد به دولت اول پزشكيان

سيد عطاءالله مهاجراني

مجلس شوراي اسلامي در اين هفته كار بسيار مهم راي اعتماد به دولت پزشكيان را در دستور كار خود دارد. معمولا در هر دوره‌اي از مجلس يك بار چنين اتفاق مهمي مي‌افتد. در واقع مجلس تمام هنر و توانايي و تدبير خود را در بحث موافقت و مخالفت و راي اعتماد به وزيران نشان مي‌دهد. مسعود پزشكيان در مبارزات انتخاباتي به چهار نكته مهم اشاره كرد: 
۱- به برنامه هفتم و سياست‌هاي كلي نظام پايبند و متعهد است.
۲- با يك جناح نمي‌توان كشور را اداره كرد، مي‌بايست از افراد توانا و دانا و متخصص و كارشناس در گرايش‌هاي مختلف استفاده كرد.
۳- او درصدد است كه دولت وفاق ملي تشكيل دهد.
۴- بايست به دعواها پايان داد و درصدد حل مشكلات مردم برآمد و به توسعه و آباداني ايران توجه داشت.
ايشان با تركيب هيات وزيراني كه به مجلس معرفي كرد، نشان داد، بر سر عهد و پيمان خود صادقانه و صبورانه ايستاده است. حتي برخي از چهره‌هاي شناخته شده اصلاح‌طلب به انتقاد از ايشان پرداختند كه گويي نامزدها در حد لازم متناسب با انتظارات آنها نبوده است. فضاي مجازي رنگ و بوي تند انتقاد از پزشكيان را گرفت. برخي به اشاره گفتند: « پروژه عبور از خاتمي در دولت دوم خاتمي كليد خورد، عبور از روحاني از همان سال اول دولت اول او و پزشكيان قبل از تشكيل دولت اول!» اگر پزشكيان مي‌خواست با همين رويكرد اصلاح‌طلبان مدعي رفتار كند، در واقع دعوا از همين روز نخست معرفي كابينه شروع شده و  طرح دولت وفاق ملي منتفي شده بود. چنانكه مي‌دانيم، معرفي دولت و راي اعتماد سه ضلع روشن و تعيين‌كننده دارد، رييس‌جمهور، رهبري و مجلس. اين‌گونه نيست كه رييس‌جمهور بتواند فهرست 19 نفر نامزدهاي مطلوب خود را معرفي و در فضاي عمومي اعلام كند و دولت تشكيل شود! اين ابتكار كه از سوي برخي دوستان پيشنهاد شده بود، براي خلق هيجان در فضاي حقيقي ـ  مجازي و دامن زدن به زنده باد و مرده باد، البته خوشايند بود. اما با كار مدبرانه و سنجيده تشكيل دولت  فاصله  دارد. حضور چهره‌هايي از جناح اصولگرا و يا از دولت مرحوم رييسي در فهرست وزيران، نقطه قوت دولت و وجود چند صدايي در دولت و نشانه فاصله گرفتن از كشاكش‌هاي سياسي و دعواهاي بيهوده و آسيب زننده به وحدت ملي و نظام است. حجت‌الاسلام اسماعيل خطيب وزير موفق و كاردان اطلاعات، در مصاحبه كوتاهي با خبرنگار صدا و سيما به اين نكته اشاره كرد كه « به دليل باور رييس‌جمهور به دولت وفاق ملي او معرفي شده است و انتظار دارد مجلس به همه هيات وزيران پيشنهادي راي اعتماد يكپارچه بدهد.» حال به اصطلاح توپ در زمين مجلس است! در اين باره چند نكته مهم وجود دارد: 
۱-  رييس مجلس شايسته است كه نقش فعال در جلسات راي اعتماد و مديريت پشت صحنه مجلس ايفا كند. در موافقت با دولت صحبت كند. در كنترل نمايندگان ماجراجو و افراطي پايداري با قدرت و تدبير عمل كند. مثل نقشي كه مرحوم آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در راي اعتماد به همه دولت‌ها ايفا مي‌كرد. در واقع نقش‌آفرين اصلي راي اعتماد‌ها شخص  ریيس  مجلس  بود.
۲-  نمايندگان جبهه پايداري كه البته صدايشان بسيار بلند است و طبل مي‌زنند و در شيپور مي‌دمند، اما در مجلس اكثريت ندارند، بايد به اين نكته توجه كنند كه آنان در انتخابات در عرصه ملي شكست خورده‌اند. شكست را بايست به نحو منطقي بپذيرند و ادب شكست را مراعات كنند. نمي‌توانند انتقام شكست در ساحت ملي انتخابات را در مجلس از پزشكيان و دولت او بگيرند. آنان بايد با دولت كار كنند تا بتوانند زمينه راي براي دوره ديگر را داشته  باشند!
۳- نمايندگان اصلاح‌طلب و مستقل و عاقل! در اين دوره مسووليت بيشتر و حساستري دارند. بايست از شأن و اعتبار مجلس دفاع كنند. در دفاع از وزيراني كه نسبت به آنها حساسيت بيشتري دامن زده شده است، به ويژه ظفرقندي و ميدري، فعال و نقش‌آفرين باشند. در مجموع بكوشند كه با همكاري و ياري رييس مجلس و هيات رييسه مجلس، نتيجه راي به  نفع  كشور  و ملت  باشد.
۴- در يك كلام همه مجلس، همه جناح‌ها به اين نكته توجه داشته باشند كه رهبري به عنوان يك توصيه راهبردي اشاره كردندكه: «موفقيت پزشكيان و دولت او موفقيت  همه  ماست.»
۵- با توجه به شرايط منطقه و حساسيت اقدام ايران در برابر اسراييل و هم‌پيمانان ضرورت دارد كه دولت يكپارچه و قوي و با راي بالا  از همين  آغاز كار خود  را شروع كند  و  هيچ وزارتخانه‌اي  بدون   وزير  باقي  نماند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون