• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3316 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۴ مرداد

مدل جديد قرار‌داد‌هاي نفتي ايران آذرماه رونمايي مي‌شود

گروه اقتصادي | در حالي مديران بزرگ‌ترين شركت‌هاي نفتي همراه با هيات‌هاي اقتصادي اروپايي و آسيايي راهي ايران مي‌شوند كه ايران هنوز مدل جديد قراردادهاي نفتي خود را معرفي نكرده است.

به گزارش «اعتماد»، پيش از اين قرار بود ايران با برگزاري كنفرانسي در لندن مدل جديد قراردادهايي را كه تدوين كرده است به شركت‌هاي بزرگ و متقاضيان سرمايه‌گذاري در ايران معرفي كند اما اين مهم هنوز اتفاق نيفتاده است. دولت يازدهم با هدف افزايش تمايل خارجي‌ها براي سرمايه‌گذاري در ايران و طراحي آنچه خود شرايط برد- برد مي‌نامد نسبت به تشكيل كارگروهي براي بازنگري قراردادهاي نفتي اقدام كرد. هرچند كار اين كارگروه روي مدل‌هاي جديد قراردادي ايران گرفته اما هنوز جزييات چنداني از شكل جديد قراردادها منتشر نشده است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد ايران مي‌خواهد قراردادهاي تازه‌اش را در كنفرانسي كه به زودي مي‌خواهد برگزار كند. رييس كميته بازنگري در قراردادهاي نفتي درباره دلايل تاخير چندباره زمان برگزاري كنفرانس معرفي قراردادهاي نفتي ايران گفت: ما قصد داشتيم از عصبانيت لابي‌هاي نفتي اروپا و امريكا عليه تحريم‌ها استفاده كنيم اما امريكايي‌ها دستمان را خواندند و اجازه ندادند دوباره از اين شيوه بهره ببريم. به همين دليل خيلي راحت فشار آوردند و گفتند اين سمينار برگزار نشود. حسيني تصريح كرد: امريكايي‌ها تجربه داشتند چراكه يك بار ديگر اين بلا سر آنها آمده بود و ما اروپايي‌ها را جلوي آنها قرار داديم و امريكايي‌ها در تحريم امريكا عليه ايران يعني ايلسا و داماتو باختند. وي افزود: البته به ما مستقيم چيزي نگفتند اما با واسطه پيام رسيد كه اگر مي‌خواهيد اجلاس برگزار كنيد اين كار را بكنيد اما هيچ شركت نفتي در آن شركت نخواهد كرد و راست هم مي‌گفتند يعني به شركت‌‌هاي نفتي فشار مي‌آوردند كه نرويد و در نتيجه شركت‌هاي امريكايي مطلقا نمي‌آمدند و اروپايي‌ها هم از حضور موثر خودداري مي‌كردند.

 

نمي‌خواستيم براي صنف كفاش‌هاي لندن كنفرانس برگزار كنيم

رييس كميته بازنگري در قراردادهاي نفتي ايران تصريح كرد: آن زمان امريكايي‌ها گفتند اگر كنفرانس را از آوريل به نوامبر موكول كنيد ما حتي همكاري هم مي‌كنيم؛ ما هم ديديم قرار نيست كه براي سمينار برگزار كردن صرف اين كار را انجام دهيم و هدف ما حضور شركت‌هاي نفتي است و قرار نيست براي صنف كفاش‌هاي لندن سمينار برگزار كنيم، طبعا به اين نتيجه رسيديم كه سمينار را در نوامبر برگزار كنيم.

وي اضافه كرد: آن زمان تصور مي‌شد كه تا سپتامبر سال گذشته مذاكرات به نتيجه مي‌رسد و ما مي‌توانيم سمينار را دو ماه بعد در نوامبر برگزار كنيم كه اين اتفاق نيفتاد و مذاكرات به نتيجه نرسيد و نهايي نشد.

حسيني ادامه داد: ما تحليل كرديم اگر سمينار را نوامبر برگزار كنيم باز هم همان داستان را خواهيم داشت و به همين دليل كنفرانس را به فوريه موكول كرديم با اين اميد كه آن زمان مساله حل شود.

وي با بيان اينكه تاخير مذاكرات هسته‌اي همين‌طور ما را هم با خود به سپتامبر امسال كشاند، افزود: فرض ما اين بود كه تا دهم تيرماه توافق نهايي مي‌شود و شركت‌ها از محدوديت‌هاي حقوقي آزاد مي‌شوند و ما سمينار لندن را برگزار مي‌كنيم؛ اما بعد از امضاي توافق، ديديم كه كنگره 60 روز براي خود مهلت گرفت كه تا 17 سپتامبر طول مي‌كشد. ما ديديم تا آن زمان به شركت‌هاي نفتي به خصوص امريكايي‌ها اجازه حضور در كنفرانس‌ها داده نمي‌شود و مشكل قبلي پابرجا مي‌ماند و به همين دليل آن را به دسامبر موكول كرديم.

حسيني تاكيد كرد: تحليل‌ها اين است كه در ماه دسامبر اين سمينار را حتما برگزار مي‌كنيم ولو اينكه كنگره امريكا توافق را رد كند چون اين‌بار داستان فرق مي‌كند.

وي توضيح داد: اگر كنگره موافقت كند كه مشكل حل مي‌شود، اگر مخالفت كند و رييس‌جمهور بتواند آن را وتو كند باز هم مشكل حل مي‌شود اما اگر كنگره مخالفت و رييس‌جمهور هم نتواند آن را وتو كند، در اين صورت ما به جايي رسيده‌ايم كه مي‌توانيم آسيايي‌ها و اروپايي‌ها را كه براي آمدن به ايران صف كشيده‌اند جلوي امريكايي‌ها قرار دهيم و در حقيقت امريكا با اين كار خود را ايزوله خواهد كرد.

وي تصريح كرد: بنابراين دليلي ندارد كه ما سمينار را عقب بيندازيم چون شركت‌هاي اروپايي خواهند آمد و به همين دليل قطعا سمينار را در دسامبر برگزار خواهيم كرد.

سيد مهدي حسيني در گفت‌وگو با فارس، در توضيح اهداف برگزاري اين كنفرانس گفت: هدف اول ما هدف اقتصادي است؛ يعني طرح‌ها و مدل جديد قراردادي نفت ايران را معرفي كنيم تا به جذب سرمايه و تكنولوژي و اجراي پروژه‌ها منجر شود و اتفاقي مانند آن چيزي كه 18 سال پيش انجام داديم و نتيجه آن جذب 40 تا 50 ميليارد دلار سرمايه، ايجاد عسلويه و افزايش يك ميليون بشكه‌اي ظرفيت توليد نفت بود، بيفتد. وي افزود: هدف ديگر ما اين بود كه يك جريان‌سازي ويژه را ساماندهي كنيم و براي همين هم اصرار داشتيم كه در زمان برگزاري مذاكرات هسته‌اي اين سمينار را برگزار و لابي‌هاي نفتي را عليه تحريم تحريك كنيم چون مي‌دانيم كه لابي‌هاي نفتي از تحريم خوشحال نيستند و عصباني هستند و در عين حال لابي‌هاي قدرتمندي نيز چه در امريكا و چه در اروپا محسوب مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون