وزير راه و شهرسازي:
شهروند درجه يك و دو نداريم
وزير راه و شهرسازي كه پيش از اين نيز در درباره حقوق شهروندي و رابطه ساختار شهر و معماري با آن سخن گفته بود اينبار به تبيين حاشيهنشيني پرداخت و گفت: منظور از حاشيهنشيني، دوري فيزيكي از مركز شهر نيست، بلكه منظور هر نوع دوري از جامعه را شامل ميشود كه ميتواند شامل مناطق مركزي شهرها هم باشد. عباس آخوندي كه در سومين نشست «ستاد ملي بازآفريني پايدار محدودهها و محلههاي هدف احيا، بهسازي و نوسازي شهري»سخن ميگفت، ادامه داد: بايد اين سياست براي همه جا بيفتد كه شهروند درجه اول و دوم و سوم نداريم و همه شهروندان از حقوق يكسان برخوردارند. وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه نبايد شهروند ساكن مناطق حاشيهاي اين احساس را داشته باشد كه علاوه بر دوري از مناطق برخوردار شهر، از اجتماع هم به حاشيه رانده شده است، ادامه داد: منظور از حاشيهنشيني، دوري فيزيكي از مركز شهر نيست
بلكه منظور هر نوع دوري از جامعه را شامل ميشود كه ميتواند شامل مناطق مركزي شهرها هم باشد مثلا در تهران مردم ساكن منطقه 12، در مشهد ساكنان بافتهاي اطراف حرم رضوي (ع) يا در شيراز ساكنان بافت سعديه چنين احساسي دارند. وي با تاكيد بر لزوم بررسي موضوع به حاشيه رانده شدن اجتماعي شهروندان در ستاد ملي بازآفريني شهري افزود: البته مطرح كردن اين سخنان در حد حرف بوده و عمل به آن بسيار سخت است؛ از صداوسيما ميخواهم نمونههايي از احساس عدم تعلق به جامعه از سوي حاشيهنشينان را نمايش دهد تا اين قضيه براي مردم ملموستر باشد.
يكسوم شهروندان ايران حاشيهنشينند
رييس ستاد ملي بازآفريني شهري با اشاره به زندگي نزديك به 18 ميليون نفر از 55 ميليون نفر جمعيت شهري در حاشيههاي شهرها كه نزديك به يك سوم شهرنشينان كشور را تشكيل ميدهد، خاطرنشان كرد: بسياري از اين شهروندان خود را شهروند درجه دوم احساس ميكنند كه از سوي ديگر شهرنشينان به حاشيه رانده شدهاند؛ خواه ساكنان مناطق واقعا حاشيهاي باشند و خواه ساكن مناطق مركزي شهرها كه از نظر فيزيكي حاشيهنشين نيستند اما از نظر رواني احساس حاشيهنشينان را دارند. وي بحث مهم ديگر در سكونتگاههاي غيررسمي را موضوع ساماندهي حمل و نقل حومهاي كلانشهرها دانست و افزود: اگر مردمي كه ساكن كلانشهرها هستند بدانند در صورت زندگي در فاصله 30 تا 40 كيلومتري اين شهرها، دسترسي راحتي با حمل و نقل عمومي به مركز شهر دارند، ديگر نياز به حاشيهنشيني در كلانشهرها و سكونتگاههاي غيررسمي را در خود احساس نميكنند. وي با تاكيد بر اينكه بايد براي سيستم حمل و نقل عمومي برنامهريزي ويژهاي داشته باشيم، گفت: به عنوان مثال يكي از محورهاي مهم مواصلاتي كشور، شيراز ـ مرودشت است كه روزانه بيش از 100 هزار تردد در آن به ثبت ميرسد. به گفته آخوندي هيچ سامانهاي براي اجراي سيستم حمل و نقل حومهاي در ايران نداريم؛ راهاندازي سيستم كارآمد حمل و نقل حومهاي در كلانشهرها در كاهش شديد مهاجرت بيرويه به شهرهاي بزرگ نقش بسزايي دارد. وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه فاصله توسعهيافتگي ميان شهرستانهاي درجه دو استانها با كلانشهرها و مراكز استانها بسيار زياد است، اظهار كرد: مثلا در استان فارس فاصله شيراز با جهرم و كازرون از نظر پيشرفت شهري بسيار زياد است و بايد سياستگذاري حمايت از شهرهاي 100 تا
300 هزار نفري تغيير يابد؛ اگر اين نوع شهرها خوب عمل كنند، شهرهاي ميليوني در مراكز استانها ايجاد نميشود. آخوندي تاكيد كرد: چگونگي اجراي اين ايده، نيازمند بررسيهاي فراوان در ستاد ملي بازآفريني است.
اهميت ارتقاي اقتصاد شهري
وزير راه و شهرسازي در ادامه اظهارات خود موضوع اقتصاد شهري و ارتقاي جايگاه آن در شهرها را از موضوعاتي كه به كاهش سكونتگاههاي غيررسمي ميانجامد دانست و گفت: شهر شيراز با توجه
به برنامهريزي براي تقويت صنعت گردشگري آن به سمتي ميرود كه مشاغل خدماتي نقش برجستهتري داشته باشد.