• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3321 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۹ مرداد

زير ذره بين اقتصاد

پايان صادرات سنگ‌آهن خام از سال آينده| رييس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني (ايميدرو) وضع عوارض صادراتي براي سنگ آهن را رد و اعلام كرد: از سال آينده خام فروشي سنگ‌آهن نخواهيم داشت. مهدي كرباسيان در واكنش به طرح موضوع تعيين عوارض صادراتي براي سنگ آهن در راستاي جلوگيري از خام‌فروشي به ايسنا گفت: تعيين عوارض صادراتي براي سنگ آهن امكانپذير نيست. وي تصريح كرد: براي جلوگيري از خام فروشي پروژه‌هاي توليد كنسانتره و گندله در كشور را با قوت پيگيري مي‌كنيم تا از سال 1395 ديگر خام‌فروشي سنگ آهن نداشته باشيم.

 

تمام ركود، ناشي از سياست‌هاي اقتصادي كشور نيست| عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران در ارزيابي عملكرد وزير اقتصاد طي دو سال گذشته گفت: طي دو سال گذشته با سياست‌هايي كه براي مهار تورم اتخاذ شد تورم كاهش يافت اما قاعدتا مهار تورم اثرات نامطلوبي مثل ركود ايجاد مي‌كند اما مطمئنا تمام ركود ايجاد شده به سياست‌هاي اقتصادي كشور مربوط نمي‌شود. محمدرضا بهرامن درباره عملكرد دو ساله وزير اقتصاد و همچنين استيضاح احتمالي وي گفت: فعالان اقتصادي كه عمدتا با نگاه توليدي در جامعه فعال هستند، در حال حاضر نياز به فضاي آرام اقتصادي دارند.

 

واحدهاي خالي تهران كاهش يافت| مديركل راه و شهرسازي استان تهران با بيان اينكه كاهش واحدهاي خالي از سكنه نويد اين را مي‌دهد كه از اواخر امسال آرام آرام شاهد رونق بازار مسكن خواهيم بود، گفت: عرضه واحدهاي مسكوني از سوي انبوه‌سازان باعث شده تا واحدهاي خالي از سكنه در تهران به ۲۵۰ هزار واحد برسد.

فريبرز واحدي در پاسخ به اين سوال كه آيا تعداد واحدهاي خالي از سكنه در تهران كاهش يافته است، گفت: ركود بازار مسكن در دو سال گذشته باعث شد تا بسياري از انبوه‌سازان و سازنده‌هاي مسكن اقدام به عرضه واحدهاي مسكوني خود به بازار كنند همين موضوع باعث شده تا تعداد واحدهاي مسكوني خالي از سكنه در تهران كاهش يابد.

وي ادامه داد: تعداد واحدهاي خالي از سكنه در تهران تا سال 92 بالغ بر 325 هزار واحد مسكوني بود كه با عرضه تعداد قابل توجهي از اين واحدها به بازار و حتي اجاره آنها از سوي سازندگان اين تعداد در حال حاضر به 250 هزار واحد مسكوني كاهش يافته است.

 

3 سناريوي برقي ايران در پساتحريم| معاون وزير نيرو با تشريح سه سناريوي برقي ايران در دوران پس از لغو تحريم‌ها از آغاز دور جديد سفر هيات‌هاي اقتصادي و انرژي اروپايي به تهران خبر داد. هوشنگ فلاحتيان در تشريح مهم‌ترين سناريوهاي برقي ايران در دوران پساتحريم، به مهر گفت: هيچ گونه محدوديتي براي سرمايه‌گذاري خارجي در صنايع برق و انرژي ايران در دوران پساتحريم وجود ندارد. معاون وزير نيرو گفت: در اين مصوبه نرخ خريد برق از آن دسته نيروگاه‌هاي برق بادي و خورشيدي كه از كالا و تجهيزات توليد داخل استفاده مي‌كنند، حدود ۱۵ درصد بيشتر است.

 

فساد در كمين ستاد سوخت| معاون اجرايي رييس‌جمهور با بيان اينكه بعضي فعاليت‌هاي ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت به صورت طبيعي در معرض فساد است، خواستار شكل‌گيري كميته‌هاي نظارتي و انضباطي در راستاي مبارزه اين فساد شد. محمد شريعتمداري، معاون اجرايي رييس‌جمهوري با صدور حكمي سرپرست جديد ستاد مديريت سوخت و حمل و نقل كشور را منصوب كرده است. بر اين اساس پس از تغيير عليرضا فيض‌بخش، سيد علي حسيني به عنوان رييس جديد ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت كشور انتخاب شده است و پيش‌بيني مي‌شود به زودي تغييرات جديد در بدنه مديران اين ستاد آغاز شود.

 

احتمال كاهش نرخ سود تسهيلات صادراتي|وزير صنعت از احتمال كاهش نرخ سود تسهيلات صادراتي خبر داد. محمدرضا نعمت‌زاده در ديدار با مجمع نمايندگان استان آذربايجان شرقي گفت: بايد سهم توليد در تسهيلات بانكي بيشتر شود تا واحدهاي صنعتي بتوانند از ركود خارج شوند و با ظرفيت بالا كار كنند. وي افزود: پيشنهادي ارايه داديم كه براي حمايت از صادرات غير نفتي، نرخ سود تسهيلات صادرات كمتر شود، ضمن اينكه سهم تسهيلات توليد بايد كامل پرداخت شود و در چهار ماهه ابتداي امسال نزديك ۳۰ درصد به بخش توليد اختصاص داده شد. وزير صنعت، معدن وتجارت گفت: معتقدم كه ۵۰ درصد از عددي كه درباره نقدينگي گفته مي‌شود، قفل است و در اين راستا، تحليلي به شوراي پول و اعتبار در خصوص وضعيت نقدينگي ارايه كردم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون