• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3333 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۲ شهريور

سرنوشت 12 نفر كه فرصت استثنايي بودن يافتند

با المپيادي‌هاي 2015

فرزانه قبادي/ «تيم دانش‌آموزي المپياد نجوم و اختر فيزيك ايران در رقابت‌‌هاي جهاني المپياد نجوم و اختر فيزيك كه به ميزباني اندونزي برگزار شد، موفق به كسب سه مدال طلا، چهار مدال نقره و سه مدال برنز شد و در رده‌‌بندي تيمي، در رتبه اول جهان قرار گرفت و عنوان قهرماني را كسب كرد» اين خبر يكي از مهم‌ترين اخبار مردادماه در حوزه علوم بود. ما هم خبري از اين افتخارآفريني را در روزنامه اعتماد منتشر كرديم، اما بازتاب‌هايي كه براي انتشار آن داشتيم باعث شد تا بيشتر پيگير افتخارآفرينان المپياد جهاني در رشته‌هاي مختلف شويم و حرف‌هاي دانش‌آموزاني كه در رشته‌هاي مختلف موفق به كسب مدال شده بودند را بشنويم. يكي از پيام‌هاي رسيده از طرف مخاطبان «اعتماد»، به سيستم پيامگير روزنامه اين بود: ‌«دانش‌آموزان كشورمان در المپياد جهاني نجوم مقام قهرماني كسب كردند اما ظاهرا اين موضوع آنقدر كم‌اهميت است كه تنها گوشه‌اي از صفحات روزنامه‌ها از جمله روزنامه شما را با تصويري ميكروسكوپي پر مي‌كنند. واقعا جاي خالي خبر اين موفقيت در صفحه اول روزنامه‌تان احساس مي‌شد. پرداختن به اين پيروزي حداقل كاري بود كه مي‌شد براي اين افتخارآفرينان انجام داد. آيا غفلت سايرين توجيهي براي مغفول ماندن شما هم هست؟»

با ديدن اين پيام تصميم گرفتيم تا گزارشي تفصيلي از المپيادي‌هاي ايران تهيه كنيم و در صفحه‌اي كه در روزنامه، مختص جوانان است، حرف‌هاي اين جوانان را منعكس كنيم؛ جواناني كه نمي‌دانيم چند سال ديگر چه تصميمي براي آينده‌شان مي‌گيرند و در كدام نقطه از دنيا نام ايران را بلندآوازه مي‌كنند؛ جواناني كه ممكن است بر آمار مهاجرت نخبگان بيفزايند و تخصص و توانمندي‌شان در جاي ديگري از جهان ببالد. دانشگاه‌هايي مثل دانشگاه هاروارد، استنفورد، ام‌اي‌تي، كاليفرنيا، كمبريج، جان هاپكينز و پرينستون در امريكا و دانشگاه تورنتو و سايمون فريز در كانادا زمينه پرورش خلاقيت و استعداد نخبگان را طوري فراهم مي‌كنند كه نمي‌توان خرده گرفت به كساني كه با استعدادي سرشار نياز به امكانات و شرايطي براي خدمت به كشور خودشان دارند، اما اين شرايط آن طور كه بايد در دانشگاه‌هاي داخلي فراهم نيست و آنها را مجبور به كوچ به دانشگاه‌هاي مطرح دنيا مي‌كند. طبق بررسي‌هايي كه روزنامه شرق در سال 92 انجام داده است، از مجموع 225 دانش‌آموز ايراني كه طي سال‌هاي 1372 تا 1386 در 53 المپياد جهاني شركت كردند بيش از 140 نفر معادل 2/62 درصد، در يكي از دانشگاه‌هاي مطرح دنيا در امريكا و كانادا تحصيل مي‌كنند.

به سراغ 12 نفري كه در رقابت‌هاي 2015 موفق به كسب مدال طلا شده بودند رفتيم، اما چند نفري حاضر به مصاحبه نشدند، با دو خانم كه در اين رقابت‌ها شركت كرده بودند و يكي مدال طلاي نجوم و ديگري مدال برنز شيمي را كسب كرده بودند هم تماس گرفتيم، تلفن فاطمه زرگرباشي در دسترس نبود اما نهال باقري چند دقيقه‌اي را به گفت‌وگو با «اعتماد» اختصاص داد.

آنچه ميخوانيد پاسخ 9 مدال‌آور المپياد جهاني 2015 است به اين سوالات «اعتماد»:

كنكور و المپياد چه تفاوت‌هايي دارند و چه تاثيري روي بچه‌ها مي‌گذارند؟

شرايط تهران و شهرستان‌ها براي آمادگي در المپياد چطور است؟

برنامه‌تان براي آينده چيست؟ قصد مهاجرت داريد يا نه؟

يك جمله با موضوع دلخواه‌تان بگوييد؟

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون