• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3333 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۲ شهريور

علي شير آلي، 18 ساله، ساكن اصفهان، برنده مدال طلاي فيزيك المپياد جهاني

كسي كه آمده سمت المپياد، به احتمال زياد به اين دليل بوده كه دروس مدرسه راضي‌اش نمي‌كرده، از طرفي مي‌خواهد با مسائلي كه به آن علاقه‌مند است، بيشتر آشنا شود، به همين نسبت هم استعدادهايش در اين زمينه بيشتر بروز مي‌كند و در نتيجه آن تفكر خاصي بين بچه‌هاي المپيادي شكل مي‌گيرد. اين تفكر خاص را بين بچه‌هاي رشته كامپيوتر بيشتر مي‌بينيم. از طرفي چون المپيادي‌ها رشته‌شان را بر اساس علاقه و استعدادشان انتخاب مي‌كنند، مسير را دقيق‌تر و درست‌تر پيش مي‌روند.

در تهران المپياد خيلي سيستماتيك پيگيري مي‌شود، مدارس معتبري هستند كه دوره‌هاي منسجم براي آمادگي المپياد برگزار مي‌كنند. در شهرستان‌ها اين طور نيست، هر چند كه وقتي بچه‌ها طلاي كشوري كسب مي‌كنند، با هدف برقراري عدالت آموزشي يك دوره تابستاني در تهران براي آمادگي المپياد جهاني برگزار مي‌شود. در همين دوره تابستاني اين تفاوت را مي‌توانيم بين بچه‌ها ببينيم، اما اين دوره برگزار مي‌شود تا همه اعضاي تيم‌ها، براي المپياد جهاني، در يك سطح قرار بگيرند. كميته‌ها در دوره تابستاني تمام تلاش‌شان را به‌كار مي‌گيرند كه اين نابرابري به لحاظ تجارب و امكاناتي كه بچه‌ها داشته‌اند، در دوره تابستاني برطرف شود. در المپياد جهاني هم كشورهاي شرق آسيا خيلي منظم و با برنامه شركت مي‌كنند. اما برنامه‌هاي ايران هم منظم و خوب برگزار مي‌شود. اين را مي‌دانم كه از بسياري از كشورهاي اروپايي قوي‌تر هستيم و بهتر هم نتيجه مي‌گيريم.

رشته برق دانشگاه شريف را انتخاب كرده‌ام و فعلا برنامه ديگري ندارم.

متصدي برگزاري المپياد در ايران، باشگاه دانش‌پژوهان جوان است. عمده ناهماهنگي‌هايي كه ما در زمينه المپياد مي‌بينيم، به نبود بودجه باشگاه برمي‌گشت و مسائلي اينچنين. در چند سال اخير يك‌سري مسائل جديد هم به آن اضافه شد، كه مربوط به خلأ‌هاي قانوني بود، مثلا در بازه‌اي كه تكليف وزارت علوم مشخص نبود، سهميه مدال‌ها را به طور ناگهاني تغيير دادند. سهميه‌اي كه شايد 15 سال ثابت و مورد تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي بود، ناگهان تغيير كرد. سهميه 20 درصدي نقره و برنز كشوري در كنكور كاهش پيدا كرد، البته بعد از پيگيري‌هاي زياد برگشت به همان 20 درصد. اين موارد خيلي بدتر از كمبود بودجه است، به اين دليل كه ذهن يك عده دانش‌پژوه مدام درگير اين است كه چه قانوني تغيير كرده يا كي قرار است ابلاغ شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون