• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3339 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۹ شهريور

اورهان پاموك: انتشار عكس آيلان بهترين كار بود

 

بهار سرلك/ نويسنده برنده جايزه نوبل ادبيات تركيه «اورهان پاموك» معتقد است انتشار تصوير «آيلان كردي» در دنياي رسانه سبب تحول جوامع بشري شد. آيلان كردي كودك سه ساله‌اي بود كه همراه خانواده‌اش سعي در فرار از سوريه داشتند اما درياي مديترانه، او، برادر و مادرش را به كام خود فرو برد.

اورهان پاموك كه به تازگي براي اكران بين‌المللي فيلم «معصوميت خاطرات» ساخته فيلمساز بريتانيايي «گرنت جي» كه از رمان «موزه معصوميت» پاموك الهام گرفته شده به ونيز سفر كرده است در مصاحبه با خبرگزاري دوگان با اشاره به بحث‌هاي انتشار عكس آيلان گفت: «عكسي كه «نيلوفر دمير» از «آيلان كردي» گرفت بايد منتشر مي‌شد. انتشار تصاويري از جنايت‌ها و سوءاستفاده‌هاي جنسي مفهومي ديگر دارد. اما در مورد آيلان كردي، معتقدم بهترين و درست‌ترين كار انتشار عكس او بود. » اين نويسنده مطرح تركيه‌اي در ادامه افزود: «به هنگام انتشار عكس آيلان دنيا تكاني خورد و تحولي را در جوامع بشري شاهد بوديم كه سبب شد مقامات دولتي تشويق به گرفتن مهم‌ترين تصميم‌هاي سياسي شوند. نمي‌گويم اين عكس تنها دليل تصميم‌هاي سياسي در مورد پناهندگان بود. هر چند انسان‌ها بايد از خواب غفلت بيدار شده و آگاه شوند. اگر دردها نمايش داده نشوند هيچ‌كس نمي‌تواند آنها را تسكين دهد.»

پاموك با اشاره به رويكرد تركيه در مورد بحران پناهندگان گفت: «تركيه در مورد آنها ناعادلانه عمل مي‌كند. دو ميليون نفر پناهنده كشور ما شدند و ما با آنها رفتار خوبي نداريم. كار كشيدن از آنها و ندادن دستمزدشان، ندادن كاغذ به آنها و نقض حقوق مدني و حق تحصيل در تركيه و رفتار بدي كه با آنها داشتيم سبب شد آنها به اروپا فرار كردند. چون اروپا با آنها رفتار بهتري داشتند و آنها هم به آنجا رفتند.»

اين نويسنده اضافه كرد: «وظيفه من اين است كه دليل نماندن پناهندگان سوري در تركيه و فرار آنها به اروپا را منعكس كنم. آنها در تركيه نماندند و خطر غرق شدن در دريا را به جان خريدند.»

در آثار پاموك شهر استانبول در مركز قرار دارد، همچون لندن در كارهاي ديكنز. اين رمان‌نويس در اين باره گفت: من در شهري كه طي سال‌هاي متمادي عميقا گسترش پيدا كرده به دنيا آمدم‌، رشد و زندگي كردم و هميشه سعي مي‌كنم دنيا را از زاويه ديد آن ببينم. ريشه‌ها، خانواده و جسم من در اين شهر شكل گرفته اما من هرگز اينها را به شكل رمانتيك‌، احساسي و پرزرق و برق تصور و توصيف نكرده‌ام. من تمام تضادها را ديده‌ام.

اورهان پاموك به عنوان يكي از مطرح‌ترين رمان‌نويسان تركيه، خالق آثاري چون «زندگي نو»، «موزه معصوميت»، «برف»، «كتاب سياه»، «نام من سرخ» و اثر زندگينامه‌اي «استانبول» است. پاموك نخستين رمانش «جودت بيك و پسرانش» را در سال 1982 به چاپ رساند و يك سال پس از آن «خانه خاموش» را منتشر كرد. او نوبل ادبيات را در سال 2006 به خود اختصاص داد. پاموك در سال 2003 جايزه «ايمپك دوبلين» را براي «نام من سرخ» دريافت كرد. آثار اين نويسنده تاكنون بيش از 11 ميليون جلد در سرتاسر جهان فروش داشته‌ است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون