• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3128 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ آذر

تحركات نظامي رژيم صهيونيستي در مرزهاي لبنان و سوريه ادامه دارد

شكايت سوريه از اسراييل به شوراي امنيت

بحران سوريه و اتحاد غرب با برخي كشورهاي خاورميانه عليه بشار اسد، رييس‌جمهوري سوريه بهانه لازم را براي اسراييل فراهم كرده است تا هر بار با ملاحظات و اهدافي حاكميت ارضي سوريه را نقض كند.
اگر چه مسلما اين بهانه واهي نقض آشكار حقوق بين‌الملل بوده و بيش از پيش جايگاه سازمان ملل را تضعيف مي‌كند، اما تاكنون اين مجموعه اقدامات با واكنش مناسب از سوي سازمان ملل مواجه نشده است. با اين حال وزارت خارجه سوريه بار ديگر در دو نامه به دبيركل سازمان ملل و شوراي امنيت از حملات هوايي اخير رژيم صهيونيستي به نزديكي دمشق شكايت كرد. به گزارش خبرگزاري رسمي سوريه (سانا)، وزارت خارجه سوريه در اين دو نامه، اعلام كرد: اسراييل جنايت جديدي را عليه خاك سوريه و حاكميت اين كشور با هدف قرار دادن مناطق امن در ديماس و نزديكي فرودگاه بين‌المللي دمشق مرتكب شده است.
در نامه وزارت خارجه سوريه به بان كي مون،
 دبيركل سازمان ملل و رييس شوراي امنيت سازمان ملل آمده است: اين دشمني اسراييل در چارچوب سياست هدفمند اين دولت براي سرپوش گذاشتن بر حمايتي است كه از گروه‌هاي تروريستي مسلح به عمل مي‌آورد و سوريه پيشتر بارها نسبت به اين خطر هشدار داده است.
بر اساس گزارش‌ها جنگنده‌هاي اسراييل عصر يكشنبه (7 دسامبر) مناطقي در نزديكي فرودگاه بين‌المللي دمشق و شهرك ديماس در مرز با لبنان را هدف قرار دادند. بنا بر گزارش رسانه‌هاي سوريه جنگنده‌هاي اسراييل تا آسمان دمشق پرواز كرده و دو منطقه در اطراف پايتخت سوريه را نيز بمباران كرده‌اند. رسانه‌هاي دولتي سوريه گزارش داده‌اند برخي تاسيسات خسارت ديده است اما جزيياتي از اهداف مورد اصابت ارايه نداده‌اند. گروه نظارت بر حقوق بشر سوريه كه تحولات اين كشور را دنبال مي‌كند، مي‌گويد ۱۰ انفجار در منطقه ديماس رخ داده است. اين گروه همچنين گزارش داده كه هشت حمله هوايي هم در بخش‌هايي از شهر خان شيه در حومه شرقي پايتخت و به انباري در نزديكي فرودگاه روي داده است.
از زمان آغاز جنگ داخلي سوريه در سال ۲۰۱۱، جنگنده‌هاي اسراييل چند بار نقاطي را در داخل خاك سوريه هدف قرار داده‌اند. اما تاكنون تل‌آويو رسما واكنشي به انتشار اين خبرها نداده است. برخي محافل غير رسمي حملات قبلي اسراييل را با هدف متوقف كردن محموله‌هاي تسليحاتي جنبش حزب‌الله لبنان در داخل سوريه ارزيابي كرده‌اند.
اين در حالي است كه قبل از تجاوز اخير اسراييل به مرزهاي سوريه، روز يكشنبه منابع خبري در لبنان گزارش مي‌دادند جنگنده‌هاي اسراييلي پيوسته در بخش‌هايي از آسمان لبنان در حدود ۳۰ كيلومتري رؤيت مي‌شود.
اسراييل سال ۱۹۸۱ در اقدامي تجاوزكارانه بلندي‌هاي جولان در سوريه را اشغال كرده، اقدامي كه جامعه بين‌المللي نپذيرفته است. به دليل شرايط جنگي حاكم بر اين منطقه، يك نوار غيرنظامي 70 كيلومتري در اين ناحيه زير نظارت ناظران سازمان ملل قرار دارد.
لازم به توضيح است كه همزمان با اين تحولات ناظران سازمان ملل در بلندي‌هاي جولان سوريه از وجود همكاري ميان اسراييل و گروه‌هاي افراطي و برگزاري چندين ديدار ميان رهبران آنها و افسران ارتش رژيم صهيونيستي خبر داده‌اند. جعفري، سفير سوريه در سازمان ملل نيز پيشتر چندين بار از وجود همكاري گسترده ميان رژيم صهيونيستي و مخالفان سوري خبر داده و به سازمان ملل شكايت كرده بود. البته به زعم مقامات سوريه اين مخالفان در واقع گروه‌هاي تروريستي وابسته به جبهه نصرت و داعش هستند.
به گزارش رسانه‌هاي سوري اين تجاوز اسراييل به حاكميت ارضي سوريه درست زماني صورت مي‌گيرد كه شكست‌هاي سنگيني به داعش وارد شده است. بر اساس اين گزارش‌ها بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي كه هم‌اينك در انزواي سياسي بي‌سابقه‌يي قرار گرفته است، اهداف متعددي را از تجاوز به سوريه دنبال مي‌كند. يكي اينكه به ويژه پس از سقوط كابينه نتانياهو و قرار گرفتن در آستانه انتخابات زودهنگام پارلماني، اين عمليات دامنه بحران سياسي اين رژيم را به خارج از مرزها مي‌كشاند. ديگر اينكه اين عمليات در نوع خود آزمودن قدرت تهاجمي جنگنده‌هاي صهيونيستي و همچنين آزمون قدرت سامانه‌هاي دفاعي سوريه در مقابل حملات ناگهاني نيروهاي متخاصم است. ضمن اينكه عمليات پشتيباني گروه‌هاي معارض سوري است.

واكنش اسراييل  درباره خبر  حمله هوايي عليه سوريه

هدف از حمله

 يك روز بعد از حمله‌ هوايي اسراييل به خاك سوريه، وزير اطلاعات اين رژيم گفت كه سياست آنها جلوگيري از انتقال سلاح است. به‌نظر مي‌رسد اشاره‌ اين اظهارات به حزب‌الله لبنان باشد. با اين حال يووال اشتاينتز، وزير اطلاعات اسراييل حاضر نشد درباره‌ حمله به سوريه پاسخ شفافي دهد.

آماده باش در مرز‌هاي لبنان

منابع خبري گزارش دادند ارتش رژيم صهيونيستي نيروهاي خود را در مرز‌هاي شمالي به ويژه در محور مزارع شبعا به حالت آماده‌باش كامل درآورده است و پهپادهاي جاسوسي رژيم صهيونيستي و هلي‌كوپترها بر فراز مزارع اشغالي و ارتفاعات جبل الشيخ و العرقوب به پرواز درآمده‌اند. به نظر مي‌رسد تل‌آويو نگران پاسخ به عمليات تجاوزكارانه خود در سوريه است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون