• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3128 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ آذر

تنش در اتحاديه

در حالي كه فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري فرانسه و آنجلا مركل، صدراعظم آلمان قصد داشتند مذاكرات اخير اولاند در فرودگاه مسكو با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه درباره بحران اوكراين را ارزيابي كنند، همه‌چيز در روابط دو كشور تحت تاثير اظهارات مركل درباره اصلاحات اقتصادي فرانسه و ايتاليا قرار گرفت. اگرچه بحران اوكراين اتحاديه اروپا را درگير كرده است و كاخ اليزه تلاش مي‌كند نقش ميانجي ميان اين اتحاديه و روسيه را درباره اوكراين ايفا كند، برلين فرانسه را به دليل شرايط اقتصادي شماتت مي‌كند. به نظر مي‌رسد همان اندازه كه فرانسه تلاش دارد در بحران اوكراين همان نقشي را ايفا كند كه آلمان تاكنون داشت، برلين كه در سال‌هاي اخير رهبري اقتصادي اتحاديه اروپا را در اختيار دارد، در تلاش براي كنترل رقبا در اتحاديه اروپاست.
به گزارش رويترز، جنجال اخير زماني آغاز شد كه آنجلا مركل كه طي هفته‌هاي اخير انتقادهاي خود را از دولت «فرانسوا اولاند» تشديد كرده، روز يكشنبه در مصاحبه با روزنامه محافظه‌كار «دي‌والت» آلمان اعلام كرد كه اصلاحاتي كه فرانسه و ايتاليا در زمينه مالي و اقتصادي به اجرا گذاشته‌اند، كافي نيست و براي بهبود نظام مالي اين كشورها كفايت نمي‌كند.
صدراعظم آلمان در اين اظهارات از كشورهاي ايتاليا و فرانسه خواسته بود تا با انجام اقدامات بيشتر، پيش از ماه مارس بودجه‌شان را به معيارهاي اتحاديه اروپا برسانند. وي گوشزد كرده بود تا ماه مارس اگر اقدامي از جانب اين كشورها صورت نگيرد كميسيون اروپا مي‌تواند فرانسه را براي اقدامات ناكافي جهت كاهش بودجه جريمه كند و ايتاليا را به دليل بدهي‌هايش تحت يكسري روند قانوني قرار دهد. ايتاليا و فرانسه نيز با ابراز ناراحتي نسبت به سخنان اخير صدراعظم آلمان، از مركل خواستند تا بر اقتصاد كشور خود تمركز كرده و كسي را نصيحت نكند.
اما نكته حايز اهميت اين است كه اگر اين منازعه لفظي را در ادامه اختلاف‌هاي اخير بريتانيا و اتحاديه اروپا قرار دهيم، به نظر مي‌رسد اتحاديه اروپا در آستانه يك چالش سياسي- اقتصادي بزرگ است. اين در حالي است كه از سوي ديگر احزاب ملي گرا و چپ در كشورهاي مختلف اين اتحاديه قدرت گرفته و حتي به پارلمان اتحاديه اروپا نيز راه يافته‌اند.
با اين حال لازم به يادآوري است كه اگر چه آنجلا مركل، صدر اعظم آلمان به دليل تحميل رياضت‌هاي اقتصادي به كشورهاي عضو اتحاديه در اين جوامع مخالفاني دارد اما شواهد نشان مي‌دهد بانوي آهنين آلمان از محبوبيت زيادي در جامعه آلماني برخوردار است.

مركل در نظرسنجي‌ها

به گزارش رويترز، بر اساس يك نظرسنجي جديد مشخص شد اكثريت آلماني‌ها مي‌خواهند آنجلا مركل براي بار چهارم صدراعظم باشد و قريب به سه چهارم آنها معتقدند كه اين زن تمايل دارد تا پس از 2017 كه مدت صدراعظمي‌اش تمام مي‌شود، در قدرت بماند. در اين نظرسنجي كه براي روزنامه بيلد انجام شده 56 درصد از شركت‌كنندگان تمايل خود را بابت نامزدي مركل براي چهارمين بار با هدف كسب سمت صدراعظمي اعلام كرده و 37 درصد هم مخالفت كردند. 74درصد هم گفتند كه معتقدند مركل مي‌خواهد براي بار چهارم نامزد شود. در آلمان پس از جنگ جهاني دوم، تنها هلموت كهل، پدر اتحاد مجدد آلمان توانسته بود چهار دوره صدر اعظم باشد. بر اساس گزارش‌ها در نظرسنجي جداگانه توسط شبكه خبري ARD نيز 67 درصد از شركت‌كنندگان تاييد كردند كه مركل كار خود را به خوبي انجام مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون