• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3128 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ آذر

آماده‌سازي 20هزار نيرو براي آزادي موصل


عمليات آزاد‌سازي موصل كليد خورده است، شهري كه تابستان گذشته توسط داعش يك شبه اشغال شد. اگرچه نيروهاي عراقي با پشتيباني نيروهاي داوطلب و پيشمرگ‌ها توانسته‌اند مانع پيشروي داعش در مناطق ديگر شوند اما حدود شش ماه از استقرار اين گروه تروريستي بر موصل مي‌گذرد و كماكان داعش در اين منطقه حكومت مي‌كند. به نظر مي‌رسد، با انسجام ارتش عراق در كنار نيروهاي مردمي و عشاير عراقي اينك برنامه‌ريزي براي آغاز عمليات آزادسازي موصل كليد خورده و اميدها براي شكست كامل تروريست‌هاي داعش و خروج كامل آنها از عراق افزايش يافته است. در آخرين خبرها بشار كيكي، رييس شوراي استان نينوا در سخناني اعلام كرد: 20 هزار نيرو در عمليات آزادسازي موصل مشاركت خواهند كرد اما ساعتي براي آغاز آزادسازي موصل هنوز تعيين نشده است. به گفته وي چهار طرف در آزادسازي موصل مشاركت خواهند كرد كه عبارتند از ائتلاف، دولت مركزي، دولت اقليم كردستان و دولت محلي در موصل و مهم‌ترين مساله‌يي كه هنوز در اين طرح در خصوص آن تصميم‌گيري نشده است، تعيين فرمانده‌ آزادسازي نينوا  است.
رييس شوراي استان نينوا گفته است ما براي آزادسازي موصل به بيش از 20 هزار نيرو نياز داريم اما تاكنون فقط 10 هزار نيرو توانسته‌ايم جمع‌آوري كنيم و اين نيروها نيازمند آموزش‌هاي فوق‌العاده و سلاح‌هاي جديد هستند. ثبت‌نام براي عضويت نيروهايي كه در آزادسازي موصل مشاركت مي‌كنند،  همچنان ادامه دارد و اين افراد در نزديكي موصل آموزش خواهند ديد. با اين حال كيكي اعلام كرد: طرح پاكسازي كامل موصل ممكن است پيش از بهار اجرا نشود و اين نگراني براي ما محسوب مي‌شود چون ممكن است تروريست‌ها به پيشروي و اقدامات جنايتكارانه خود ادامه دهند. اظهارات اين مقام عراقي در حالي مطرح شده كه نيروهاي امنيتي عراق همچنان به عمليات‌هاي خود عليه تروريست‌هاي داعش ادامه مي‌دهند و توانسته‌اند در هفته‌هاي اخير به پيشرفت‌ها و دستاوردهاي چشمگيري دست يابند.
همچنين منابع امنيتي در وزارت دفاع عراق اعلام كردند كه جنگنده‌هاي ائتلاف
 27 تن از اعضاي داعش را به هلاكت رسانده و كاروان آنها را كه متشكل از هفت خودروي شاسي‌بلند بود،  منهدم كردند. اين منابع افزودند: آنها از شرقاط در شمال استان صلاح‌الدين مي‌خواستند به مناطق الكياره در جنوب استان نينوا بروند.
از سوي ديگر همزمان با ادامه پيشروي‌هاي نيروهاي ارتش در مناطق مختلف استان موصل، تروريست‌هاي داعش نيز از آنجايي كه توان گذشته خود را از دست داده‌اند، جنايت‌هاي جديدي را در تلافي شكست‌هاي خود صورت داده‌اند. بر اساس گزارش‌ها تروريست‌هاي داعش منزل چندين تن از شيوخ عشاير كه مخالف داعش هستند را منفجر كرده‌اند. از جمله آنها نزهان سلمان، يكي از شيوخ مجاهد عشايري است كه داعش منزل او را در روستاي حاج علي در منطقه قياره موصل منفجر كرد به خاطر اينكه او فرزندان عشيره خود را به نبرد با داعش تشويق مي‌كند و با مبارزان عشايري در نبرد شهر مخمور ارتباط دارد. اما وضعيت مشقت بار اهالي موصل زير يوغ داعش، آنها را بيش از پيش براي مبارزه با اين گروه تروريستي تحريك كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون