• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3128 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ آذر

بسته شدن چند سفارت در قاهره


آيا مصر به سمت يك بحران جدي مي‌رود؟ اين سوالي است كه اكنون با انتشار بسته شدن چند سفارتخانه خارجي در قاهره، ايجاد شده است. پس از آنكه وزارت خارجه انگليس از بسته شدن سفارت اين كشور در قاهره و تعليق خدمات اين سفارتخانه تا اطلاع ثانوي خبر داد و در بيانيه‌يي از اتباع خود خواست از سفر به مصر خودداري كنند، كانادا نيز از بسته شدن سفارت خود در سرزمين فراعنه خبر داد و استراليا به شهروندان خود درباره هر نوع سفر به مصر هشدار داد.
در بيانيه اين كشورها دليل اين هشدارها وجود تهديد تروريستي در مناطق واقع در شمال سينا و مرزهاي ليبي اعلام شده است. در بيانيه بريتانيا آمده است تروريست‌ها درصدد حملات تروريستي در مصر بوده و اين حملات مي‌تواند بدون هيچ گونه اخطار قبلي صورت گيرد. و در نتيجه گردشگران خارجي و اماكن گردشگري در مصر مي‌توانند از جمله اهداف گروه‌هايي تروريستي همچون انصار بيت المقدس باشند كه با داعش اعلام اتحاد كرده است.
ضمن اينكه دراين بيانيه گفته شده است كه تظاهرات ضد دولتي در مصر كه همراه با برخي درگيري‌ها ميان نيروهاي دولتي و تظاهركنندگان است، همچنان ادامه دارد و فضاي اين تظاهرات مي‌تواند بدون هيچ اخطار قبلي تغيير شرايط دهد. در بيانيه وزارت خارجه انگليس، همچنين عنوان شده كه تهديدات تروريستي عليه شهروندان و منافع انگليس در سطح جهان، ناشي از درگيري‌ها در سوريه و عراق، نيز به‌شدت افزايش يافته است.
لازم به ذكر است اگرچه ارتش مصر از مجهزترين ارتش‌هاي منطقه است، اما شرايط در قاهره حاكي از افزايش اعتراض‌ها دارد. مصر از زمان بركناري محمد مرسي نخستين رييس‌جمهور قانوني اين كشور پس از انقلاب 2011، شاهد گسترش ناامني از جمله بمبگذاري و درگيري‌هاي مسلحانه متعدد بوده و از هفته گذشته با تبرئه حسني مبارك توسط دادگاه جنايي قاهره اعتراض‌ها در اين كشور رو به افزايش گذاشته است. اين در حالي است كه جنگ ارتش مصر با بنيادگرايان در صحراي سينا ادامه دارد. گروهك انصار بيت‌المقدس طي چند هفته اخير عمليات‌هاي خود را عليه نظاميان مصري افزايش داده است كه بر اثر آن ده‌ها نظامي مصري كشته و زخمي شده‌اند. با اين حال مي‌توان گفت اگرچه شرايط داخلي در مصر از بي‌اعتمادي سياسي- اقتصادي و در نتيجه ايجاد گسل‌هاي زلزله سياسي- امنيتي حكايت دارد، اما مصر به دليل حمايت منطقه‌يي كه همراه دارد، قدرت كنترل شرايط به نفع خود را داراست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون