• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3128 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۸ آذر

زلزله در كابينه ائتلافي بريتانيا


گاردين خبر داد دولت ائتلافي بريتانيا دچار زلزله سياسي شده است. ديويد كامرون، نخست وزير بريتانيا ليبرال دموكرات‌ها را به دخالت در همه امور اقتصادي كشور متهم مي‌كند. نخست وزير بريتانيا حتي ليبرال دموكرات‌ها را مثل حزب استقلال بريتانيا متهم كرده است كه اين حزب نيز تلاش دارد يك دولت شكست‌خورده حزب كارگر را به قدرت برسانند.
نيك كلگ، رهبر حزب ليبرال دموكرات يعني حزب ائتلافي با حزب حاكم محافظه‌كار نيز، در اظهاراتي متقابل تاكيد كرده است كه محافظه‌كاران تلاش كرده‌اند تا راي‌دهندگان بريتانيايي را در خصوص ابعاد برنامه مربوط به كاهش كسري بودجه و ماليات‌ها فريب دهند. كلگ با انتقاد از دولت بريتانيا، در مصاحبه‌يي با بي‌بي‌سي گفت اين مساله غير ممكن است كه بودجه به تعادل برسد، با توجه به كاهش درآمدهاي دولتي و كاهش ماليات‌ها، تامين خدمات عمومي مثل حمايت پليس عملا امكان‌پذير نخواهد بود. وي افزود: محافظه‌كاران اگر فكر مي‌كنند مي‌توانند اين كار را انجام دهند يا دارند خودشان را گول مي‌زنند يا افكار عمومي جامعه را. كلگ گفت: دو حزب ائتلافي در ابتدا موافقت كرده‌اند تا از شر كسري بودجه ساختاري طي سال‌هاي 2017 و 2018 ميلادي خلاص شوند ولي پس از آن با برخي اختلافات بزرگ روبه‌رو شده‌اند.
دني الكساندر، دبير ارشد وزارت خزانه‌داري انگليس از حزب ليبرال دموكرات هم در بحبوحه اين مشاجرات لفظي در دولت، در مقاله‌يي در ديلي‌تلگراف نوشته است: اين مساله ناراحت‌كننده است كه محافظه‌كاران به دور از مسير معقول، متعادل ائتلاف حركت مي‌كنند و سياستي را اتخاذ مي‌كنند كه درد و رنج غيرضروري را بر مردم بريتانيا تحميل خواهد كرد.
براساس اين گزارش، ديويد كامرون ضمن انتقاد شديد از ليبرال دموكرات‌ها گفته است ليبرال دموكرات‌ها همه‌جا هستند، ولي قادر به تصميم‌گيري نيستند كه آيا مي‌خواهند از طرح  دولت حمايت كنند يا قصد دارند آن را تغيير دهند.
در حالي اين اختلافات دو حزب ائتلافي بريتانيا آشكار مي‌شود كه اين كشور در آستانه انتخابات سراسري قرار دارد. كمتر از پنج ماه به برگزاري انتخابات سراسري در انگليس باقي است و ظاهرا دو حزب به اين نتيجه رسيده‌اند كه در انتخابات آينده شانسي براي موفقيت ندارند. نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد رقيب كهنه‌كار محافظه‌كاران يعني حزب كارگر از شانس بيشتري برخوردار است. به نظر مي‌رسد ليبرال دموكرات‌ها بر اين باورند همان‌گونه كه با ائتلاف با حزب محافظه‌كار به تشكيل دولت فعلي كمك كردند، مي‌توانند با حزب كارگر نيز ائتلاف كنند.
نخست وزير بريتانيا نيز اخيرا در نامه‌يي به نمايندگان محافظه‌كار در پارلمان انگليس پيش‌بيني كرده است ليبرال دموكرات‌ها بعد از انتخابات سراسري سال آينده احتمالا به دولت ضعيف حزب كارگر خواهند پيوست كه وي باور دارد، اميدها، روياها و زندگي ميليون‌ها انگليسي را در معرض خطر قرار مي‌دهد. بر پايه اين گزارش‌ها كامرون در اين نامه ميزان تاثيرگذاري ليبرال دموكرات‌ها را در نوشتن بيانيه پاييز (گزارشي در مورد پيش‌بيني وضعيت اقتصادي سال آينده) كه هفته گذشته ارايه شد ناچيز دانست و يادآور شد محافظه‌كاران بيشتر تدابير را تدوين كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون