• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3132 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر

جعفر شجوني، عضو جامعه روحانيت مبارز در گفت‌وگو با «اعتماد»:

به اتاق شماره 10 وزارت كشور نمي‌رويم تا مجوز حزب بگيريم

  مريم وحيديان/ جامعه روحانيت مبارز اين روزها با انتخاب دبيركل جديد، وارد فاز جديدي از فعاليت‌هاي خود شده است و بقاي طيف سنتي اصولگرايي را به عهده دارد. هنوز به عقيده برخي اين تشكل روحاني در كنار جامعه مدرسين مي‌تواند تنها محور وحدت در ميان طيف‌هاي گوناگون اصولگرا باشد. مساله اصلي اين است كه آيا افكار طيف سنتي و تندرو اصولگرايي و طيف معتدل اين جريان مي‌تواند در كنار يكديگر قرا بگيرد و به وحدت برسد؟ جعفر شجوني، عضو جامعه روحانيت مبارز معتقد است كه اصولگرايان راهي به جز وحدت با محوريت بزرگان ندارند. او معتقد است كه روحانيت پدر جامعه است و بايد ديد كه احزاب مختلف مي‌توانند موضع خود را نسبت به جامعتين بازشناسانند يا خير.

   علل شكست اصولگرايان را در انتخابات 92 چه مي‌دانيد؟ با توجه به اينكه مساله بازنگري و بازسازي درون جريان اصولگرايي مطرح مي‌شود، آيا به عقيده شما نياز به چنين بازنگري درون اين جناح وجود دارد؟

من فكر مي‌كنم بزرگ‌ترين ضربه‌يي كه جريان اصولگرايي متحمل شد، به دليل گوش ندادن به حرف و مصلحت بزرگان و اجماع شخصيت‌ها بود. در انتخابات 92 نفر اصلي ما آقاي حداد عادل بود و باقي كانديداها قرار بود كنار بكشند اما به قولي كه داده بودند عمل نكردند و ما متاسفانه شاهد پخش شدن راي بدنه اجتماعي اصولگرايي بوديم. البته به عقيده من اين مساله در آينده قابل جبران است و در اين زمينه نيز كارهايي انجام داده‌ايم. بايد بتوانيم از اين عقب‌افتادگي كه اصولگرايان به دليل مديريت نادرست خود داشتند، براي آينده عبرت بگيرند و از تجربيات خود براي آينده نردباني بسازند.

   اين جبران اشتباهات كه مد‌نظر شماست، به چه صورت مي‌تواند اتفاق بيفتد؟ با توجه به اينكه سال آينده انتخابات مجلس را پيش روي خود دارند، اصولگرايان با بهره‌گيري از چه مدلي مي‌توانند اختلاف و واگرايي سال 92 را تكرار نكنند؟

راهكار اصلي هم همين اجماع براي رسيدن به وحدت است. تا زماني كه نيروهاي اصولگرا از بزرگان جريان پيروي نكنند، ما شاهد همين اختلافات خواهيم بود. اينكه به تعهد خود عمل نكنند در واقع آفتي بر سر راه وحدت خواهد بود در غير اين صورت اصولگرايان به پيروزي نخواهند رسيد.

   آيا در حال حاضر اصولگرايان به اين نتيجه رسيدند كه بايد از بزرگان پيروي كنند؟

فكر مي‌كنم اتفاقات گذشته و ضربه‌يي كه اصولگرايان متحمل شدند، باعث شود كه درصدد جبران برآيند.

   مساله‌يي كه مطرح مي‌شود اين است كه اصولگرايان سنتي وتندرو و اصولگرايان معتدل‌تر نتوانستند افكار خود را در كنار هم قرار دهند. آيا چنين چيزي صحت دارد؟

اعتدال به عقيده من يك كلمه نيمه‌كاره است. در قرآن هم اعتدال هست و هم غلظت و شدت. در زمان حضرت علي نيز اعتدال كلامي بود كه ابوموسي اشعري در مقابل علي آورد و علي را خانه‌نشين كرد و حضرت علي را تندرو معرفي كرد. در حالي كه اميرالمومنين تندرو نبودند. علي واقع‌بين و حقيقت‌خواه بود. به عقيده من سياستمداران در طول تاريخ از اين الفاظ براي مقاصد خود استفاده كرده‌اند.

   البته اين سوءاستفاده از كلمات همه جا صورت مي‌گيرد. به هر صورت رويكرد اعتدالي و ميانه‌روي در اسلام هم مورد توجه بوده است. درست است؟

بله. رويكرد اعتدالي كاملا روش خوب و تاثير‌گذاري است. معصومين هم هميشه نه تندروي و نه كندروي داشته‌اند و همواره واقع بين بوده‌اند.

   آقاي لاريجاني اقدام به تشكيل حزب كرده‌اند و به نظر مي‌رسد كه رويكرد آقاي لاريجاني رويكردي اعتدالي است و از طرف ديگر هم برخي به همگرايي زير چتر جامعتين اشاره مي‌كنند. به عقيده شما آيا اين همگرايي ميان اين دو طيف شكل خواهد گرفت؟

در قوانين ما افراد براي تشكيل حزب آزاد هستند. البته ما نمي‌توانيم از باطن يك حزب آگاه شويم. آقاي لاريجاني با توجه به رويكرد اعتدالي كه خود دارد، اقدام به تشكيل يك حزب معتدل كرده است. ضمنا كشور ما نيازمند يك حزب فراگير است. اما چيزي كه ما در مورد جامعه روحانيت مي‌دانيم اين است كه وارد حزب نمي‌شود چرا كه معتقد است كه روحانيت پدر جامعه است و هرگز خود را كوچك نمي‌كند كه به اتاق شماره 10 وزارت كشور برود و حزب بسازد. بر همين اساس جامعه روحانيت هم پدر اصولگرايان است. روحانيت از ابتدا پدر جامعه بوده است و مردم هم هر كجا كه لازم بوده است به روحانيون پناه آورده‌اند. لذا جامعتين به دنبال تحزب نيستند. علي لاريجاني هم اگر حزبي بسازد ممكن است هم مورد پذيرش جامعتين قرار بگيرد و هم نگيرد. به هر حال روحانيت به دنبال اين نوع احزاب سه، چهار نفري كه الان فراوان شده است نيستند.

   در واقع مساله اصلي اينجا انتخابات مجلس آينده است. اين دو طيف جامعتين و حزب علي لاريجاني براي ليست دادن آيا به اتفاق نظر مي‌رسند؟

همه دنيا داراي حزب است و تشكيلات محترمي است. اينكه احزاب بخواهند در كنار هم باشند يا با روحانيت همكاري كنند، الان دست‌شان را رو نمي‌كنند. بايد ببينيم كه در آينده با روحانيت تجمع مي‌كنند يا خير. آزادي وجود دارد بايد ببينيم كه رفتارها چگونه خواهد بود.

   شما در صحبت‌هاي‌تان گفتيد كه اصولگرايان راهي جز حرف شنوي از بزرگان ندارند. اين بزرگان كدام طيف اصولگرايي يا چه افراد و شخصيت‌هايي درون اين جريان هستند؟

اين بزرگان شامل جامعه مدرسين و جامعه روحانيت مبارز است كه كانديداها بايد با آنها تشكيل جلسه دهند و هر جا مصلحت باشد كنار بكشند.

   جامعه روحانيت اين روزها دبيركل جديد خود را انتخاب كرده و در اساسنامه مطرح كرده كه درصدد روزآمد كردن تشكل خود است. اين روزآمد كردن دقيقا به چه معناست؟ چه تغييراتي قرار است اتفاق بيفتد؟

در واقع به اين معناست كه اخبار دريافت و ارسال شود و بتوانيم مقطع خود را بشناسيم بر اساس آن تصميم بگيريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون