• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3132 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۲۴ آذر

تقسيم وظايف اصلاح‌طلبان در شهرستان‌ها


سيدمحمود ميرلوحي، معاون حقوقي و امور مجلس وزير كشور در سال‌هاي 80 تا 84 از جمله اصلاح‌طلباني است كه معتقدند روحاني مشكلات و مصايب فراواني دارد اما در برخي حوزه‌ها نگاه منصوبين او همخوان با ساير استراتژيست‌هاي دولت نيست. يكي از اين نقاط وزارت كشور است كه به عقيده ميرلوحي اعتقاد به تحزب و رشد سازمان‌هاي مردم نهاد در آن وجود ندارد. ميرلوحي با وجود فشار اقليت به دولت و ايجاد محدوديت‌ها وضعيت اصلاح‌طلبان را خوب ارزيابي مي‌كند و به ايلنا مي‌گويد: در مناطق و حوزه‌هاي انتخابيه نوعي تقسيم وظايف صورت گرفته تا بتوانيم براي انتخابات آينده مجهز، بي‌نقص و جامع عمل كنيم.
    امروز در حوزه داخلي، مشكلات فراواني وجود دارد. خصوصا در فضا و شرايطي كه دولت رقبايي دارد كه‌ هرچند اقليت‌ هستند ولي ابزارهاي اكثريت را عملا در دست دارند. علاوه بر اين ابزارها، برخي نيروهاي نظامي نيز درگير مسائل سياسي شده‌اند و شركت‌هاي بزرگي ايجاد شده است كه دولت نيز تا به امروز نتوانسته اين‌گونه شبكه‌هاي اقتصادي را شناسايي كند يا با آن برخورد كند. اين‌گونه شبكه‌ها قدرتي دارند كه حتي در بررسي مفاسد و اختلاس‌هاي صورت گرفته محدويت ايجاد كرده‌اند. به عنوان يك دغدغه جدي بايد بگويم دولت هنوز در بسياري از جاها پشت در مانده است.
    بحمدالله شرايط امروز ما بسيارمطلوب است؛ در يك جمله بيان كنم قدرت جاذبه داخلي نيروهاي اصلاح‌طلب را كنار هم قرار داده است نه امكانات و قدرت بيروني، كه اين يكي از مزيت‌هاي اصلاح‌طلبان است، در مقابل ما تجربيات مختلف از جمله سال 84 را داشته‌ايم و ديديم به خاطر تفرقه و تعدد كانديداها چه اتفاقي افتاد و تجربه سال 92 هم نشان داد كه به واسطه همكاري توانسته‌ايم در بدترين شرايط كه ضربه‌هاي سهمگيني بر ساختار اصلاح‌طلبي وارد شده بود؛ آقاي هاشمي رد صلاحيت شده بود، آقاي خاتمي از اول براي حضورشان شرايط فراهم نبود، احزاب ما محدود بودند، اما با مديريت‌ آقاي هاشمي و خاتمي نتيجه خوبي ايجاد شد.   اين تجارب‌ به ما مي‌گويد بايد ادامه دهيم و در اين راه از تفرقه فاصله بگيريم و تعاون‌ و همكاري را استراتژي خودمان قرار دهيم. منظور من‌ از‌ همكاري، همكاري‌ بخشنامه‌يي نيست بلكه بايد همكاري براساس اسلوب‌هاي جامعه، نوعي خرد جمعي و مديريت منسجم ايجاد شود.
    در اين وضعيت شرايط خوب و تدارك مناسبي ديده شده است تا اين نوع مديريت ايجاد و انسجام‌بخشي فراگير در جريان اصلاحات و در سطوح مختلف شكل بگيرد. در اين مسير اطلاع دارم در مناطق و حوزه‌هاي انتخابيه نوعي تقسيم وظايف صورت گرفته تا بتوانيم براي انتخابات آينده مجهز، بي‌نقص و جامع عمل كنيم تا از ‌آسيب‌هاي محتمل و پراكندگي تصميمات به دور باشم.
    جريان مقابل سعي خواهد كرد با استفاده از ابزارهايي كه در اختيار دارد، برنامه‌هاي جريان اصلاحات را مختل كند و اجازه ندهد افراد مورد نظر اصلاح‌طلبان در صحنه حضور داشته باشند. اصلاحات براي عبور از اين موانع چه برنامه‌يي بايد داشته باشد؟
    هنر اصلاحات در كشور اين بوده است كه توانسته در فضاي باز و رونق كار كند، و هم تجربه هشت سال گذشته‌ را دارد كه فضا بسيار بسته بود، رهبران و فعالان اصلاح‌طلب نتوانستند راحت حرف‌هايشان را بزنند كه با همين وضعيت توانسته‌اند بيشترين تاثيرگذاري را در صحنه سياسي داشته باشند كه نتيجه آن نيز ديده مي‌شود.
    ما مي‌دانيم و قبول داريم مسير هموار نيست و كار سخت است اما هنر اصلاحات بايد اين باشد كه به جهت ريشه‌ها، ظرفيت‌ها و هواداراني كه دارد بتواند از موانع عبور كنيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون