• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3133 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر

احمد پژمان در نشست خبري نخستين دوسالانه آهنگسازي‌اش مطرح كرد

انتظاري از موسيقي كشورم ندارم

  نيوشا مزيدآبادي/ احمد پژمان، آهنگساز مطرح ايراني ديروز در نشست خبري نخستين دوسالانه آهنگسازي كه با نام او برگزار مي‌شود، در محل «نغمه سازخانه طهران» ضمن اشاره به اهداف خود از برگزاري مسابقات آهنگسازي، بعد از مدت‌ها مواضع روشن خود را نسبت به مسائل روز موسيقي ايران مطرح كرد. در اين نشست كه با حضور اعضاي هيات داوران و دبير اين مسابقات برگزار شد، پژمان ضمن اشاره به ايده اوليه برگزاري اين مسابقات آهنگسازي كه قرار است هر دو سال يك بار برگزار شود، گفت: «چندي پيش حميد ديبازر و امير حسين اسلامي پيشنهاد برگزاري اين مسابقات را با من در ميان گذاشتند. آن زمان فكر مي‌كردم شايد چندان مناسب نباشد كه يك جايزه موسيقايي به نام من برگزار شود اما فكر كردم كه به موسيقي علمي ايراني توجه زيادي نمي‌شود و محيط دانشگاهي نيز تبديل به يك محيط علمي متمركز بر موسيقي آوانگارد شده است، بنابراين موافقت كردم كه اين دوسالانه برگزار شود. به هر روي برگزاري اين دوسالانه موسيقايي براي من خبر خوبي است و نتايج موثري دارد و آنهايي كه به موسيقي كلاسيك غربي توجه بيشتري دارند درمي‌يابند كه موسيقي ايراني و توجه به آن، شعار نيست. از ديگر نتايج شركت در اين دوسالانه حضور آهنگسازان جواني است كه در اين سال‌ها راهي براي توليد و ارايه آثار خود نداشتند اما اين دوسالانه دريچه‌يي است كه واقعا نتيجه خوبي خواهد داشت. اين احتمال نيز وجود دارد كه ما در دوره‌هاي بعدي از هنرمندان سازهاي ايراني براي ثبت آثار خود استفاده كنيم. البته آنچه مهم است استفاده از مصالح موسيقي ايراني با استفاده از مباني علمي موسيقي است كه براي شركت‌كنندگان يكي از شروط اساسي و لازم است.»
نداشتن بودجه، بهانه خوبي است
در ادامه اين نشست اين آهنگساز بنام ايراني در پاسخ به سوال « اعتماد» مبني بر نبود اركستر سمفونيك و نداشتن مجالي براي اجراي كار آهنگسازان جوان ايران گفت: «اين روزها بهانه اصلي براي بازسازي اركسترها مساله بودجه است كه به نظر من بهانه خوبي است كه ما شاهد تشكيل تاثيرگذار و قوي اركسترهايي چون ملي و سمفونيك نباشيم اگر چه چشمم آب نمي‌خورد كه همين اركسترهايي كه قرار است تشكيل شوند، دردي را دوا كنند. وقتي در همين اركسترها تعدادي از رهبران اركستر جوان هستند و مي‌خواهند از برآيند حضور خود در چنين مجموعه‌هايي استفاده‌هاي شخصي براي رزومه كاري خود و حضور در خارج از كشور كنند، پس نمي‌توان اميدوار به تشكيل يك اركستر تاثيرگذار بود. چرا كه خودخواهي و ميل به شهرت مهم‌ترين مانع تاسيس چنين مجموعه‌هايي در كشورمان است.»
پژمان در ادامه با اشاره به استفاده‌هاي مناسبتي از اركسترهاي مطرح ايران كه الان چند سالي است دوران تعطيلي را سر مي‌كنند، گفت: «براي من يك سوال مطرح مي‌شود كه اصولا دولت، اركسترها را براي چه مي‌خواهد؟ آيا براي اين مي‌خواهد كه فقط بگويد ما هستيم؟ واقعا چه استفاده ديگري از اين اركسترها قرار است بشود؟ آيا فقط اين اركسترها براي حضور در مراسم رسمي دولتمردان است؟‌ اي كاش ما اركستر مجلسي و ملي خوبي داشتيم. وقتي ساز را در تلويزيون نشان نمي‌دهند چطور مي‌توان انتظار تشكيل يك اركستر سمفونيك تاثيرگذار را داشت؟ من واقعا ديگر انتظاري از موسيقي كشورم ندارم اما خوشحالم كه كار موسيقي مي‌كنم و اين بهترين اتفاق عمر من است.»
شارلاتان بازي مد شده است
در ادامه اين نشست احمد پژمان در پاسخ به سوال ديگري از «اعتماد» پيرامون نسل جوان آهنگسازان ايران كه با تبليغات سوء، سعي در بزرگ جلوه دادن نام خود و كارشان دارند، افزود:  «قبل از انقلاب موزيسين‌هاي درجه يكي حضور داشتند كه در راديو به فعاليت مشغول بودند حتي پس از پيروزي انقلاب نيز فعاليت‌هاي خوبي را در عرصه موسيقي انجام دادند اما در آن دوران شارلاتان بازي در موسيقي پاپ ايراني وجود نداشت اما در اين چند ساله شارلاتان بازي مد شده است و هر كسي كه اين شارلاتان بازي را در موسيقي بلد باشد، موفق شده است. در حالي كه لازم است ما تحت تاثير چنين رويكرد ناخوشايندي قرار نگيريم.»
هوشنگ كامكار نيز كه به عنوان يكي از اعضاي هيات داوران دوسالانه آهنگسازي احمد پژمان در اين نشست حضور داشت ضمن تاييد صحبت‌هاي احمد پژمان گفت: «به نظر من همه‌چيز در يك موسيقي بايد با ارزش و در سطح عالي توليد شود. هيچ چيزي در موسيقي بي‌ارزش نيست اين خود ما هستيم كه به عنوان يك هنرمند مي‌توانيم يك موسيقي را در هر قالبي بي‌ارزش و با ارزش كنيم. به عقيده من اثر هنري ارزشمند است كه خالق آن ضمن تكيه بر دانش كافي و علم و تكنيك موسيقي‌اش از خلاقيت هنري برخوردار باشد و به پيشينه و دانش موسيقي كه ارايه مي‌كند تسلط كافي داشته باشد.» هوشنگ كامكار يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي دوسالانه آهنگسازي احمد پژمان را مستقل بودن آن از هر رويداد و نهاد دولتي دانست و گفت: «براي من يك چيز بسيار جالب است اينكه رويداد موسيقايي احمد پژمان به هيچ جايي ارتباطي ندارد و مسابقه‌يي كاملا مستقل است ضمن اينكه به هر ترتيب بايد بپذيريم كه مقام علمي و موسيقايي استاد احمد پژمان به قدري بالاست كه همه‌چيز را مي‌پوشاند و اين براي من افتخار بسيار بزرگي است كه در جمع اعضاي هيات داوران يك رويداد موسيقايي به نام احمد پژمان هستيم»
به فضاي موجود خوشبين نيستم
احمد پژمان نيز در بخش پاياني اين نشست با انتقاد از كم‌توجهي‌هاي دولت به موسيقي افزود: «براي من خيلي عجيب است كه دولت كاسب شده و در عين حالي كه مدام حرف از موسيقي فاخر مي‌زنند، اما ما چيز ديگري مي‌بينيم. رسانه ملي ما هم كه به‌طور كلي تعطيل است و اصولا كارهايي را در موسيقي انجام مي‌دهند كه خودش مي‌خواهد. اين رسانه هيچ‌وقت نمي‌آيد كار من و امثال من را تبليغ كند به همين خاطر من زياد  به  فضاي  موجود  خوشبين  نيستم.»
 نخستين دوره مسابقات دوسالانه آهنگسازي احمد پژمان امسال با هدف آهنگسازي بر اساس موسيقي ايراني توسط «نغمه سازخانه طهران» برگزار مي‌شود و آهنگسازان جوان مي‌توانند تا 25 دي ماه آثار خود را كه بر اساس متريال موسيقي ايراني براي كوئينتت كلارينت (كلارينت و كوراتت‌زهي) در يك موومان نوشته شده است به دبيرخانه اين جشنواره ارسال كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون