• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3133 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۵ آذر

پيشنهاد گالري

زنگار زمان

  حافظ روحاني

«به خاطر عكس» جديدترين نمايشگاه گالري راه ابريشم است كه از 14 آذر در اين گالري افتتاح شده است. گالري راه ابريشم كه به صورت تخصصي روي عكس كار مي‌كند اين‌بار هم اين علاقه‌مندي را حفظ كرده با اين تفاوت كه از هنرمندان خواسته تا عكس را به عنوان پايه اصلي كار خود قرار دهند و تغييراتي روي اين عكس‌ها بدهند تا گذشت زمان روي اين آنها ديده و حس شود. در نوشته كوتاه نمايشگاه آمده: «سال‌ها مي‌گذرد و زنگار روزگار بر عكس مي‌نشيند. اين‌بار عكسي تازه با معنايي تازه‌تر. هنرمند در اين مجموعه با اعمال تغييراتي بر عكس‌ها، سال‌هاي سپري‌شده روزگاري را كه گويي بر همه ما آشناست، به تماشا مي‌گذارد. تصوير تازه هم آشناست، حالا عكس واقعيت قبلي را ندارد. حقيقتي تازه را در خودش پنهان دارد و قسمتي از حافظه و تجربه شخصي ما را در ناخودآگاه به چالش مي‌كشد. با تماشاي اين تصاوير باوري آشنا در ذهن بيننده شكل مي‌گيرد، همچون حسي بيگانه كه در تماشاي عكس‌هاي يادگاري ديگراني كه نمي‌شناسيم‌شان هست. آنها غريبند، ولي ما در يك تخيل جمعي شريك شده‌ايم. اگر سهم ما از تاريخ، با تغيير ما همواره دگرگون مي‌شود پس برداشت متفاوتي نسبت به تصوير اوليه، پس از گذر اين سال‌ها خواهيم داشت. عكاس سعي مي‌كند با پرداختي دوباره، اثري تازه و نوآورانه بازسازي كند كه چندان غريب و شخصي نباشد. واكنش هنرمند به اين عكس‌ها همچون كسي است كه با تخريب قسمتي از عكسي يادگاري سعي در ابراز احساسات دروني‌اش كرده باشد و واقعه را به سود خويش دگرگون كند. حال تصوير ديگري شكل مي‌گيرد. تصوير و تصوري كه شكل قبل نيست ولي به‌شدت به تصوير قبل شباهت دارد.» در اين نمايشگاه بسياري از هنرمندان گالري راه ابريشم و چند هنرمند مهمان حضور دارند. نمايشگاه «براي عكس» تا اول دي ماه در معرض تماشاي عموم خواهد بود.

آثار آناهيتا رزمي در گالري آب/ انبار

آناهيتا رزمي از هنرمندان ايراني/ آلماني است، متولد آلمان با پدري ايراني. پديده‌يي كه در سال‌هاي اخير به كرات به‌خصوص در جامعه هنري ديده مي‌شود، يعني هنرمدان دورگه يا هنرمنداني با اصالت ايراني كه در خارج از كشور بزرگ شده‌اند. به اين ترتيب اين ويژگي باعث شده كه آثار آنها واجد كيفياتي خاص شود؛ جستجوي هويت يكي از خصايص بارز در آثار اين گروه از هنرمندان است، كه در آثار بسياري از آنها قابل رديابي است. آناهيتا رزمي مجموعه‌يي از آثار ويديويي و چيدمان را تحت عنوان «برخي پيوندها، برخي تابش‌ها» به گالري تازه تاسيس آب/ انبار آورده است؛ در بخشي از نوشته نمايشگاه آمده: «نمايشگاه «برخي پيوندها، برخي تابش‌ها»، گرد هم آوري آثار تازه آناهيتا رزمي است كه عموما براي اين نمايشگاه خلق شده‌اند. به منظور كنار آمدن با ماهيت متغير مكان‌هاي مشخص در عصر جهاني شدن، تكه‌هاي تصادفي «برخي پيوندها، برخي تابش‌ها» محدود به چيدماني (مكاني مشخص) در آب/انبار شده‌اند.» نمايشگاه «برخي پيوندها، برخي تابش‌ها» تا 28 آذر ماه ميزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

هشتمين سالانه منتخب نسل نو در گالري شيرين

گالري شيرين به تازگي به ساختمان تازه خود نقل مكان كرده است. دومين نمايشگاه اين گالري در ساختمان جديد، «هشتمين سالانه منتخب نسل نو» است كه از روز 21 آذر در اين گالري افتتاح شده است. آثار اين نمايشگاه را هيات انتخابي متشكل از محمدمهدي طباطبايي، آرش صداقت‌كيش و شيده تامي انتخاب كرده‌اند. اين نمايشگاه در ابتدا قرار بود كه يك هفته زودتر برگزار شود، ولي برگزاري آن با يك هفته تاخير انجام شد. با رشد هنرهاي تجسمي در سال‌هاي گذشته، توجه به هنرمندان جوان بسيار باب شده است و گالري‌ها، مراكز فرهنگي، دولتي و خصوصي با برگزاري برنامه‌ها، جشنواره‌ها و نمايشگاه‌هاي ادواري در پي يافتن استعدادهاي جوان هستند. در دوره جديد اين سالانه 45 نفر از هنرمندان به بخش نهايي راه يافته‌اند و آثارشان به نمايش درآمده است. «هشتمين سالانه منتخب نسل نو» تا روز 3 دي ماه در گالري شيرين برقرار خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون