• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3434 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۷ دي

رمان «قرن روشنفكري» نوشته‌ آلخو كارپانتيه منتشر شد

رمان «قرن روشنفكري» نوشته‌ آلخو كارپانتيه با ترجمه سروش حبيبي از سوي نشر نيلوفر روانه بازار كتاب شده است. اين رمان كه يكي از آثار مهم ادبيات امريكاي لاتين است، پس از 36 سال دوباره راهي كتابفروشي‌هاي ايران شده است.
آلخو كارپانتيه، نويسنده‌ دورگه كوبايي (از تباري روسي- فرانسوي) يكي از چهره‌هاي برجسته ادبيات نوين امريكاي لاتين بود. او يكي از نخستين نويسندگاني بود كه به سبك رئاليسم جادويي روي آورد؛ سبكي كه بعدها گابريل گارسيا ماركز با خلق آثاري چون «صد سال تنهايي» نام آن را پرآوازه ساخت.
نام كارپانتيه تقريبا همزمان با ماركز در ايران مطرح شد، اما آثار او برخلاف ماركز سرنوشت ديگري در بازار كتاب ايران پيدا كرد. نخستين اثري كه از اين نويسنده منتشر شد، رمان «انفجار در كليساي جامع» بود كه با ترجمه سروش حبيبي و در مجموعه ادبيات كلاسيك معاصر نشر اميركبير چاپ شد. اين رمان اما پس از انقلاب اسلامي و تغيير مالكيت نشر اميركبير در محاق فراموشي رفت و تجديد چاپ نشد. حالا اين رمان با ويرايشي تازه از سوي نشر نيلوفر روانه بازار شده و نام آن به «قرن روشنفكري» تغيير يافته است.
سروش حبيبي در مقدمه‌اش بر چاپ تازه رمان كارپانتيه نوشته كه نام اين اثر در زبان اسپانيولي «قرن روشنفكري» بوده و در ترجمه انگليسي نام آن به «انفجار در كليساي جامع» تغيير يافته است. او هم پس از گذشت 36 سال از ترجمه نخست رمان و پس از بازنگري و ويرايش ترجمه نخست حالا تصميم گرفته اين‌بار از نام اصلي رمان استفاده كند.
جدا از داستان‌هاي كوتاهي كه عبدالله كوثري و قاسم صنعوي از كارپانتيه به فارسي ترجمه كرده‌اند، تنها يك رمان ديگر از اين نويسنده به فارسي ترجمه شده است. اين رمان كم‌حجم «قلمرو اين عالم» نام دارد و مترجم آن كاوه ميرعباسي است. «قلمرو اين عالم» سال‌ها پيش از سوي انتشارات «كتاب نيك» منتشر شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون