• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3440 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۴ دي

تازه‌ترين رمان يوسا با ترجمه خجسته كيهان منتشر شد

تازه‌ترين رمان ماريو بارگاس يوسا، «قهرمان عصر ما» كه در سال ۲۰۱۵ روانه بازار جهاني كتاب شد با ترجمه خجسته كيهان در ايران توسط بنگاه ترجمه و نشر كتاب پارسه منتشر شد. يوسا در اين رمان دو روايت موازي را پيش مي‌برد كه اگرچه بخش پاياني اثر به هم مي‌رسند، اما هركدام دنبال‌كننده يك موضوع اجتماعي خاص است. حوادث رمان در جامعه معاصر پرو رخ مي‌دهد. ماجراي اول، با نامه‌هاي افرادي مشكوك آغاز مي‌شود كه قصد باج‌خواهي از صاحب يك شركت ترابري را دارند. او قرار نيست تسليم باج‌خواهان شود و همين مساله، گره‌هاي داستان را شكل مي‌دهد. در روايت دوم، رابطه پسر يك خانواده با مردي مرموز، براي او دردسرساز مي‌شود. با وجود اينكه برخي شخصيت‌هاي پيشين رمان‌هاي يوسا در اين اثر نيز حاضر شده‌اند، اما بايد گفت كه حال و هواي اين رمان با ديگر آثار او متفاوت است و نويسنده درصدد دست زدن به تجربه‌اي تازه بوده و بيش از هر چيز به مسائل گريبانگير انسان جوامع امروزي نظر داشته است.
به گفته خجسته كيهان مترجم اين اثر «اين رمان اصلا رمان سياسي نيست و مثل «سوربز» كه بازتاب‌دهنده جامعه ديكتاتورزده است و توطئه‌هاي سياسي در جوامع امريكاي لاتين و حوادثي كه در هرم قدرت مي‌گذرد را نشان نمي‌دهد. اين رمان ماجراي زندگي دو نفر است و مناسباتي كه در اجتماع كوچك‌شان حاكم است. در مصاحبه‌اي كه با يوسا به همين مناسبت داشتم، گفتند الان دوراني است كه بعد از فوجيموري جامعه پرو به دموكراسي نزديك شده و مشكلات امروز جامعه ما همان مشكلاتي است كه در جوامع مدرن و صنعتي وجود دارد. اين رمان هم به اين مسائل مي‌پردازد. شخصيتي هست كه به‌دنبال اخاذي است و گروگانگيري مي‌كند و معضلاتي هست كه در اغلب كشورهاي در حال گذار و كشورهاي توسعه يافته ديده مي‌شود. كشور پرو به سمت مدرنيزاسيون مي‌رود كه اثرات منفي نيز به جا گذاشته است، از جمله فساد و خشونت كه پيامد صنعت مواد مخدر است؛ صنعتي كه امروزه در سراسر امريكاي لاتين رواج پيدا كرده و چگونگي اثرگذاري آن بر كل زندگي اجتماعي و سياسي كشور مشهود است كه به تبع آن در رمان بازتاب دارد.»
خجسته كيهان پيش‌تر رمان «دختري از پرو» را از ماريو بارگاس يوسا ترجمه و منتشر كرده بود. همچنين به زودي مجموعه داستان‌هايي از يوسا با عنوان «تازه‌كارها» با تلاش همين مترجم در بنگاه ترجمه و نشر كتاب پارسه به چاپ مي‌رسد.
«قهرمان عصر ما» با ترجمه خجسته كيهان، در ۴۰۸ صفحه و با قيمت ۲۷ هزار تومان از سوي بنگاه ترجمه و نشر كتاب پارسه منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون