• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3440 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۴ دي

انتشار آخرين مجموعه داستان‌اي. ال. دكتروف

مجموعه داستان «حالا حالاها وقت هست» نوشته‌اي. ال. دكتروف با ترجمه وحيد روزبهاني و يگانه وصالي منتشر شد. مجموعه داستان «حالا حالاها وقت هست» شامل 10 داستان با نام‌هاي «ويكفلد»، «بلوار اجمونت»، «پذيرش»، «والتر جان هارمن»، «خانه‌اي در دشت»، «داستان زندگي جولين»، «نويسنده خانواده»، «ويلي»، «شكارچي» و «حالا حالاها وقت هست» مي‌شود كه به تازگي در 267 صفحه توسط انتشارات مرواريد منتشر شده است.
دكتروف در بخشي از مقدمه اين كتاب كه در نوامبر 2010 منتشر شد، نوشته است: «رمان مانند تصويري خاطره‌انگيز گويي در ذهن آغاز مي‌شود، چون گفت‌وگويي كوتاه، قطعه‌اي موسيقي، رخدادي كه در زندگي ديگري افتاده و تو آن را خوانده‌اي يا بسان خشمي افسارگسيخته. ليكن در هر صورت امري است كه جهاني معني‌دار مي‌آفريند و نوشتن رمان به يك مكاشفه مي‌ماند. مي‌نويسي تا دريابي كه چه مي‌خواهي بنويسي و وقتي سرگرم نوشتن هستي، جملات زايايي مي‌يابند و درمي‌يابي رمانت از پيش در همان تصوير ذهني نقل شده است؛ در همان قطعه گفت‌وگو شهود كرده و در آفرينش خودش مشاركت مي‌كند و به تو مي‌گويد چه هست و چگونه بايد محقق شود. ليكن برخلاف رمان، داستان كوتاه مانند يك وضعيت برايت پيش مي‌آيد. وضعيتي كه شخصيت‌ها و فضاي داستان به‌طرز غيرقابل تغييري به آن متصل هستند. داستان‌هاي كوتاه قاطع و نابهنگام هستند؛ لحن و فضايش از پيش تعيين شده و تغييرناپذير است. اصلا اين‌طور نيست كه بخواهي طرح‌ريزي‌شان كني. داستان‌ها سرزده و بي‌دعوت مي‌آيند و كمابيش كامل، و طلب مي‌كنندت تا همه‌چيز را كنار بگذاري و پيش از آنكه چونان رويايي محو شوند، بنويسي‌شان.»
ادگار لارنس دكتروف (1913-2015) در برانكس نيويورك متولد شد. پدر و مادر او از نسل دوم مهاجران روس بودند كه به امريكا مهاجرت كردند. ادگار در مدرسه عمومي و دبيرستان علوم برانكس درس خواند. او كه چندان علاقه‌اي به رياضي نداشت بيشتر اوقاتش را در دفتر مجله ادبي مدرسه سپري مي‌كرد. نخستين آثار ادبي‌اش در همين نشريه منتشر شد. دكتروف دانش‌آموخته فلسفه بود و از مهم‌ترين آثار او مي‌توان به رمان‌هاي «رگتايم»، «نمايشگاه جهاني»، «بيلي باتگيت» و «هومر و لنگلي» اشاره كرد. «حالا حالاها وقت هست» آخرين مجموعه داستان كوتاه اوست.
مجموعه داستان «حالا حالاها وقت هست» با شمارگان 1100 نسخه و با قيمت 15500 از سوي انتشارات مرواريد راهي بازار كتاب شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون