• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3444 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۹ دي

زير ذره‌بين اقتصاد

دولت مجبور به واقعي‌سازي نرخ ارز است| رييس اتاق بازرگاني تهران معتقد است با توجه به كاهش درآمد‌هاي نفتي، دولت بايد بپذيرد كه نرخ دلار به سمت واقعي شدن برود تا امكان صادرات بيشتر فراهم شود. مسعود خوانساري درباره وضعيت بازار ارز در دوران پسابرجام گفت: ممكن است از جنبه رواني نرخ دلار تا حدودي دچار افت شود، اما با توجه به اينكه در سال‌هاي گذشته ارزش ريال به دليل تورم‌هاي 40 و 20 درصدي افت زيادي داشته است مطمئنا كاهش نرخ دلار پس از اجراي برجام مقطعي خواهد بود. او با بيان اينكه نمي‌توان در حال حاضر قضاوت قطعي از وضعيت نرخ ارز داشت، ادامه داد: موضوع مهم ديگر در خصوص نرخ ارز اين است كه اقتصاد كشور در سال 1394 كاملا وضعيت ركودي داشته و رشد اقتصادي تقريبا صفر بوده است و طبيعتا در اين شرايط تقاضا براي ارز هم روند كاهشي داشته است.

عراق بزرگ‌ترين مشتري گاز ايران| معاون وزير نفت با اشاره به اجرايي شدن برجام گفت: طي سال‌هاي گذشته شاهد توسعه روزافزون شبكه گازرساني داخلي و توسعه همكاري و تعامل با ديگر كشورها براي افزايش سهم خود در تجارت جهاني گاز بوده‌ايم و با لغو تحريم‌ها شاهد شكوفايي بيش از پيش اين صنعت خواهيم بود. حميدرضا عراقي افزود: با برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري وزارت نفت در حوزه پارس جنوبي و اولويت‌بندي فازهاي اين ميدان مشترك، شاهد افزايش حجم توليد گاز كشور بوده‌ايم و در ادامه راه نيز شركت ملي گاز ايران توانست با اجراي پروژه‌هاي اولويت دار، اين گاز را به مبادي مصرف تحويل دهد.

برخورد با قاچاق دخانيات و ساماندهي آن| قائم‌مقام وزارت صنعت گفت: مبارزه با قاچاق كالا يك موضوع ساده نيست؛ افرادي كه كار قاچاق را خارج از مرزها ساماندهي مي‌كنند، سيستم پيچيده‌اي را براي حضور در بازار ايران طراحي كرده‌اند. مجتبي خسروتاج، در پاسخ به اين سوال كه برخي منتقدان معتقدند، وزارت صنعت آن‌طور كه بايد و شايد اجراي قانون جديد مبارزه با قاچاق كالا و ارز را جدي نگرفته و اين قانون روي زمين مانده است، گفت: مبارزه با قاچاق كالا يك موضوع ساده نيست؛ چراكه افرادي كه كار قاچاق را خارج از مرزها ساماندهي مي‌كنند، سيستم پيچيده‌اي را براي حضور در بازار ايران طراحي كرده‌اند و ورود و برخورد با اين قضيه طرح جامعي را مي‌طلبد كه همه دستگاه‌ها در آن حضور داشته باشند.

امريكاي‌جنوبي بازار نفت ايران شد|معاون وزير نفت با اشاره به متنوع‌سازي بازارهاي صادراتي نفت ايران در پساتحريم از برخي كشورهاي امريكاي جنوبي و آفريقايي به عنوان مشتريان جديد نفتي ايران نام برد. امير حسين زماني‌نيا درباره مهم‌ترين سياست‌هاي توسعه تجارت نفت خام ايران در دوران پساتحريم، گفت: توليد و صادرات نفت خام ايران در دو مرحله در مجموع يك ميليون بشكه در روز افزايش مي‌يابد. وي با تاكيد بر اينكه در طول چند سال گذشته همواره كشورهاي آسيايي و اروپايي مهم‌ترين بازار صادرات نفت خام ايران بودند، تصريح كرد: ايران قصد دارد در دوران پساتحريم، علاوه بر آسيا و اروپا بخشي از نفت خام خود را به امريكاي جنوبي و آفريقا صادر كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون