• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3481 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۱۳ اسفند

انتشار كتاب گفت‌وگو با آنتونيوني

كتاب «گفت‌وگو با آنتونيوني» با ترجمه آرمان صالحي توسط نشر شورآفرين منتشر شد. «گفت‌وگو با آنتونيوني» در ادامه‌ انتشار مجموعه‌‌ گفت‌وگو با كارگردانان جهان و بعد از انتشار كتاب‌هاي گفت‌وگو با تروفو، تاركوفسكي، آنجلوپولوس، وودي آلن، چاپلين، برگمان و آرتور پِن توسط اين نشر منتشر مي‌شود.
ميكل آنجلو آنتونيوني يكي از پيشگامان سينماي مدرن و روشنفكرانه‌ ايتاليا و اروپا است كه با فيلم‌هاي مطرحي چون «حرفه‌خبرنگار» (مسافر)، «شب»، «صحراي سرخ»، «كسوف» و «آگرانديسمان» خود را در سينماي جهان جاودانه كرد. آنتونيوني فيلمسازي صاحب‌سبك است كه به همراه اينگمار برگمان، لوييز بونوئل، فدريكو فليني، آلن رنه و ژان لوك گدار تحولات و گرايش‌هاي تازه‌اي را در سينماي اروپاي دهه 60 به وجود آورد و تاثير عميقي بر فيلمسازان نسل خود و نسل‌هاي بعدي گذاشت. وقتي از او پرسيده مي‌شود: «شما در جهان بدون سينما چه حرفه‌اي را براي خود انتخاب مي‌كرديد؟ چه چيزي مي‌ساختيد؟» خيلي موجز پاسخ مي‌دهد: «فيلم». درواقع مي‌توان ادعا كرد كه او حتي در جهاني كه سينما در آن وجود دارد باز هم فيلم مي‌سازد و اين به آن معنا است كه آنتونيوني سبك هنري نويني مي‌آفريند يا سبك هنري موجود را به شيوه‌اي نوين به ‌كار مي‌گيرد.
رولان بارت، آنتونيوني را نمونه‌ كامل هنر مدرن مي‌خواند و فرزانگي، هوشياري و شكنندگي را از بارزترين مضامين فيلم‌هاي او برمي‌شمرد و كيفيت و دقت هنري آنتونيوني را در ثبت لحظات گذراي زندگي و تعريف خويشتن در بحبوحه‌ ميان عدم قطعيت و ثبات، ستايش مي‌كند. شاخصه‌هاي بارز سينماي آنتونيوني در شخصي‌بودن سينماي او است و همانطور كه خودش عنوان مي‌كند راه رسيدن به دركي عميق و جديد از آنچه مي‌بينيم رسيدن به يك شيوه‌ نوين نگاه ‌كردن- به‌ويژه در عالم فيلم و سينما - است: «همه‌ فيلم‌ها همواره يك عنصر اتوبيوگرافي در خود دارند. به همين دليل من هر نما را مطابق با حال‌وهواي حسي و ذهني خودم در روز فيلمبرداري طراحي و اجرا مي‌كنم... براساس تجربه‌اي كه در آن روز از زندگي داشته‌ام و براساس حسي كه محيط پيرامون در من ايجاد كرده است.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون