• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3498 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۱ فروردين

بانك مركزي سقف برداشت از خودپرداز را تعيين مي‌كند

مديركل نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي با بيان اينكه دو هدف براي افزايش سقف برداشت وجه از خودپردازها در روزهاي پاياني سال داشتيم، گفت: هدف اول پاسخ به نياز اسكناس بيشتر در روزهاي پاياني سال بود و هدف دوم اين بود كه درخواست‌هاي زيادي به بانك مركزي براي افزايش سقف برداشت وجه از خودپردازها در مبالغ 300، 400 و حتي 500 هزار تومان داشتيم و مي‌خواستيم به صورت آزمايشي ميزان استقبال مردم را ببينيم. وي ادامه داد: به دليل مشكلات در پولرساني برخي بانك‌ها نمي‌توان به آمار و نتايج افزايش سقف برداشت به 500 هزار تومان به‌طور قاطع استناد كرد، اما بانك مركزي به صورت تقريبي اطلاعاتي را به‌دست آورده و قطعا‌ كمك خوبي براي تصميم‌گيري در مورد افزايش سقف برداشت وجه به تصميم‌گيران مي‌كند.
مديركل نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي از انجام 4/1ميليارد تراكنش به ارزش 220 هزار ميليارد تومان از طريق پايانه‌هاي فروش، خودپردازها، ‌تلفن‌همراه، اينترنت، تلفن ثابت و ديگر ابزارها در اسفند ماه 94 خبر داد. داوود محمدبيگي در گفت‌وگو با فارس، در مورد حجم تراكنش‌هاي بانكي در اسفند‌ماه سال ۹۴ اظهار داشت: در ماه پاياني سال يك‌ميليارد‌و 400ميليون تراكنش به ارزش 220 هزار ميليارد تومان در درگاه‌هاي بانكي با موفقيت انجام شد. وي افزود: از اين تعداد تراكنش 52 درصد تراكنش خريد، 17 درصد پرداخت قبض، 10 درصد پرداخت وجه و حدود 10 درصد هم مانده موجودي بود. مديركل نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي با بيان اينكه تعداد تراكنش‌ها در اسفند نسبت به ماه قبل 27 درصد و از لحاظ ارزش 25 درصد رشد داشته است، گفت: از لحاظ پايانه‌هاي پرداخت، 23 درصد تراكنش‌ها از طريق خودپرداز، 63 درصد پايانه‌هاي فروش 10 درصد تلفن همراه، 3 درصد اينترنت و ساير تراكنش‌ها از طريق تلفن ثابت و كيوسك بوده است. وي در خصوص تراكنش‌هاي ناموفق اظهار داشت: با توجه به اينكه بانك‌ها مدتي براي ارسال فايل‌هاي كه مغايرت دارند، اين اطلاعات هم‌اكنون در حال دريافت است، اما هنوز آمار مشخصي به دست نياورديم. محمدبيگي ادامه داد: با توجه به اينكه در اسفند ماه سال گذشته تعداد تراكنش از طريق خودپرداز 16 درصد و از لحاظ ارزش 25 درصد افزايش داشته است، مشكلاتي را در حوزه پايانه‌هاي خودپرداز در شهرهاي بزرگ داشتيم كه يكي از دلايل عمده آن مشكل تامين وجه نقد بود. به گفته محمدبيگي، با توجه به متوسط 1 تا 5/1درصد تراكنش ناموفق در سال، پيش‌بيني مي‌كنيم نرخ تراكنش ناموفق در اسفند ماه 2 تا 5/2 درصد بوده باشد.
مديركل نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي در پاسخ به اين سوال كه چرا بانك‌ها از افزايش سقف برداشت وجه از خودپردازها به 500 هزار تومان استقبال نكردند، ‌گفت: ما بانك‌ها را براي اين امر ملزم نكرديم، زيرا هزينه‌ نگهداري از خودپردازها از ساير ابزارهاي بانكي بيشتر است و بانك مركزي افزايش سقف برداشت تا 500 هزار تومان را در اختيار بانك‌ها قرار داد تا آنها متناسب با سركشي و رسيدگي به اين پايانه‌ها اين سرويس را در اختيار مشتريان قرار دهند.
وي تاكيد كرد: چارچوبي كه براي افزايش سقف‌برداشت از خودپردازها تعريف شده بود، به گونه‌اي بود كه بانك‌ها فقط به مشتريان خود اين سرويس را مي‌توانستند ارايه دهند و به عنوان مثال دارندگان كارت‌هاي بانك الف فقط از طريق خودپرداز بانك الف قادر به دريافت 500 هزار تومان وجه نقد بودند. محمدبيگي دليل ايجاد اين محدوديت را مديريت نقدينگي بانك‌ها و سرازير نشدن مشكلات يك بانك به بانك ديگر عنوان كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون