• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3141 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۸ دي

رييس‌جمهور:

اقدامات آبي دولت در تاريخ ايران قطعا بي‌نظير است

گروه اقتصادي| رييس‌جمهوري معتقد است اقدامات دولت در صيانت از منابع آب قطعا در تاريخ بي‌نظير است. وي مي‌گويد كه حركت بسيار خوبي در بخش كشاورزي و احياي منابع آب و خاك آغاز شده كه آثارش را امسال و سال‌هاي آينده در همه استان‌هاي كشور خواهيم ديد.
به گزارش خبرنگار «اعتماد» حسن روحاني در بيست‌و‌نهمين دوره تجليل از توليدكنندگان برتر در بخش كشاورزي حضور يافت و با تبريك سال نوي ميلادي با تبريك ايام ميلاد نبي مكرم اسلام (ص) و حضرت مسيح (ع) گفت: رفتار انبيا و اوليا در كار و تلاش در حوزه كشاورزي را ببينيد، بزرگان ما كار در عرصه كشاورزي را عبادت مي‌دانستند و در اين بخش‌ها فعال بودند و راه را به ما نشان دادند.
وي با اشاره به مشكل آب در كشور و با بيان اينكه كشورمان در منطقه خشك و نيمه خشك قرار دارد و به سوي دوره كم بارش‌تر در حال حركت هستيم، اقدامات دولت در اين حوزه را راضي‌كننده دانست.
قدر كار كشاورزان را مي‌دانيم
روحاني با تاكيد بر اينكه دولت قدر كار كشاورزان را مي‌داند، گفت: تلاش مي‌كنيم از يك‌سو راه را براي ايجاد ارزش افزوده محصولات از طريق باز كردن دروازه صادرات فراهم كند و از سوي ديگر مانع از تخليه روستاها و مهاجرت به شهرها شود.
وي با بيان اينكه سرمايه‌گذاري‌هاي بسياري در زمينه تامين آب مورد نياز كشاورزان انجام شده است، گفت: بخشي از يارانه‌يي كه به كشاورزان مي‌دهيم همين مهار آب و افزايش بهره‌وري از منابع آبي است زيرا در شرايط كنوني كشت غرق آبي به صرفه نيست و اگر ما بتوانيم تنها ۱۰ درصد در مصرف آب كشاورزي صرفه‌جويي كنيم، شرايط ما متحول خواهد شد.
توان 100 درصدي براي انتقاد از دولت
رييس‌جمهوري با بيان اينكه رسانه‌ها در تبيين خدمات دولت خيلي كمك نمي‌كنند، گفت: صدا و سيما از 100درصد فرصت موجود براي انتقاد عليه دولت استفاده مي‌كند كه البته ما استقبال مي‌كنيم اما نمي‌دانيم چه مشكلي در بيان خدمات دولت در رسانه ملي وجود دارد.
دكتر روحاني اضافه كرد: دولت با وجود دشواري سال گذشته و امسال قيمت خريد تضميني گندم را اعلام و به موقع پول كشاورزان را پرداخت كرده و تمام مساعي خود را براي تهيه ماشين‌آلات كشاورزي مورد‌نياز كشاورزان به كار بسته است.
رييس‌جمهوري با بيان اينكه از نخستين روزهاي تشكيل دولت يازدهم جلسات متعددي براي تامين نيازهاي بخش كشاورزي كشور برگزار شده، گفت: امنيت غذايي بخشي از قدرت، اقتدار و امنيت ملي است و بايد همه در اين زمينه تلاش و كوشش كنيم.
به مرز خودكفايي گندم نزديك مي‌شويم
رييس‌جمهوري با اشاره به اينكه رسيدن به خودكفايي شدني است، گفت: نمي‌گويم به خودكفايي در همه محصولات برسيم اما مي‌توانيم در بسياري از موارد به مرزهاي نزديك خودكفايي دست يابيم چنانچه براساس پيش‌بيني‌ها تا چند سال آينده در توليد محصول جو 100درصد خودكفا خواهيم شد و در توليد گندم تا بيش از ۹۰ درصد به خودكفايي خواهيم رسيد.
رييس‌جمهوري در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اينكه انقلاب كشاورزي سرآغاز تمدن بزرگ بشري بوده است، گفت: گاهي به اشتباه فكر مي‌شود كه ما از انقلاب كشاورزي عبور كرده و به انقلاب صنعتي رسيده‌ايم و اين سوال را مطرح مي‌كنند كه اولويت و سرمايه‌گذاري بايد در صنعت باشد يا كشاورزي كه اين حرف دقيق نيست زيرا انقلاب صنعتي و انقلاب كشاورزي وقتي معنا مي‌‌يابد كه در كنار يكديگر قرار بگيرند.
رييس شوراي عالي اقتصاد تاكيد كرد كه كشاورزي امروز صنعتي است و در تمام مراحل كاشت، داشت و برداشت، آثار صنعت به چشم مي‌خورد. صنعت بايد كشاورزي ما را متحول و از حالت سنتي خارج كند زيرا كشاورزي سنتي قدرت رقابت ندارد، درآمدزايي، ارزش افزوده بزرگ‌ترين انگيزه و محرك در دنياي امروز است و اگر در بخش كشاورزي نتوانيم درآمدها را بالا ببريم كشاورزي تعطيل مي‌شود.
روستاها بايد زنده بمانند
دكتر روحاني گفت: يكي از معاني پديده رنج‌آور مهاجرت از روستا به شهر، پشت كردن به كشاورزي و رو كردن به خدمات و صنعت است. روستاها ‌بايد زنده و آباد بمانند، بايد علل تخليه روستاها را پيدا كنيم.
دكتر روحاني با اشاره به حساسيت وزير جهاد كشاورزي براي پيگيري مسائل مرتبط با كشاورزان در جلسات دولت گفت: الحمدلله همه وزراي ما براي پيگيري مسائل مرتبط با وزارتخانه خود تلاش مي‌كنند، گاهي ۱۲ شب با وزيري كار دارم و به وزير تلفن مي‌زنم و مي‌بينم در دفتر كارش حضور دارد، خوشحال و اميدوار مي‌شوم و مي‌گويم كه اين در مسير حركت و پيشرفت است. همه بايد تلاش و كوشش كنيم.
زمين را خسته نكنيد
رييس‌جمهوري افزود: استفاده از خاك و جلوگيري از تخريب آن نيازمند دانش و آموزش در بهره‌گيري از كود و سم است همچنين نبايد زمين را با برداشت بي‌رويه خسته كرد زيرا اگر زمين خسته شود به ما خشم مي‌كند و عصباني مي‌شود بايد رفتارمان را با زمين تنظيم كنيم، نگذاريم، شهرسازي‌ها زمين كشاورزي ما را تخريب كنند، نبايد زمين درجه يك و دو كشاورزي ما تبديل به مسكن، بازار تجاري و شهر شود. از اين نعمت‌ها محافظت كنيم.
دكتر روحاني گفت: كشور ما از نظر اقليمي در منطقه خشك و نيمه خشك است و متاسفانه شاهد كاهش نزولات آسماني در استان‌ها و مناطق مختلف هستيم، لذا بايد مبناي ما در كشاورزي مبناي طبيعت نيمه خشك باشد و مانند گذشتگان آب را قدر بدانيم و با فكر و طراحي درست منابع آب خود را براي استفاده بهينه در كشاورزي حفظ كنيم.
واسطه‌ها بايد حذف شوند
دكتر روحاني همچنين لزوم حذف واسطه‌ها ميان توليدكننده و مصرف‌كننده نهايي را يادآور شد و گفت: اصلاح اين رابطه مي‌تواند تحول عظيمي ايجاد كند و وزارت جهاد كشاورزي و ساير نهادهاي مربوط بايد راجع به اين موضوع فكر كنند و طرح و برنامه داشته باشند و ما براي حذف واسطه‌ها حتي يك واسطه نياز به كار اجرايي و عملياتي داريم.
رييس‌جمهور نگراني از تخريب منابع آب، خاك و محيط زيست را در كشوري با تمدن كهن ناشايست توصيف كرد و گفت: متاسفانه امروز در كشور حتي بين بخش كشاورزي و محيط زيست هم اصطكاك وجود دارد كه اين به هيچ‌وجه مطلوب نيست.
وي در بخش ديگري از سخنانش به اقتدار و امنيت اشاره كرد و ادامه داد: ارتش، بسيج، سپاه و همه نيروهاي مسلح تامين‌كننده امنيت ملي و اقتدار هستند، اما اگر ما انواع تسليحات و ادوات نظامي را داشته باشيم اما براي تامين نيازهاي غذايي خود نظير گندم، جو و گوشت نيازمند ديگران باشيم و براي تامين مايحتاج‌مان دست‌مان را جلوي ديگران دراز كرديم، امنيت و اقتدار ايجاد نمي‌شود.

كاهش ۱۰ درصدي بارندگي در سال جاري

وزير جهاد كشاورزي در مراسم تقدير از كشاورزان نمونه از كاهش ۱۰ درصدي بارندگي در سال جاري خبر داد.
‌ محمود حجتي در بيست و نهمين مراسم تجليل از كشاورزان نمونه كه در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: در سال گذشته نزديك 10 درصد بارش نسبت به سال قبل كمتر بود و دو شوك اقليمي جدي به توليد وارد شد.
وي افزود: يكي از شوك‌هاي وارده سرمازدگي و ديگري گرمازدگي بود، اما علي‌رغم اين دو شوك بزرگ محصول توليدي گندم امسال با شش ميليون و 800 هزار تن نسبت به سال قبل دو ميليون تن افزايش داشت.
حجتي گفت: بنابراين با به كارگيري ابزار روز و دانش، اميدواريم در بسياري از زمينه‌ها و محصولات كشاورزي افزايش توليد داشته باشيم.
وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه در برخي محصولات كشاورزي در بازارهاي جهاني حضور كمرنگ‌تري داشتيم، ادامه داد: امسال با عنايت دولت و رييس‌جمهور در برخي محصولات لبني كه افزايش توليد داشتيم و تقاضا نسبت به عرضه كمتر بود، مانند فرآورده شير صادر شد. در هشت ماه اول سال حدود 488 هزار تن فرآورده لبني به خارج از كشور صادر شد كه نسبت به مشابه سال قبل 100 تن افزايش داشته است.
وي افزود: در زمينه گوشت مرغ سرمايه‌گذاري‌هايي انجام شده و مي‌توان بيش از يك ميليون تن مازاد بر نياز خود توليد كنيم و با 70 تا 80 درصد افزايش صادرات در اين محصول، صادرات آن در سال جاري به 51 هزار تن رسيده است.
وي در مورد صادرات تخم‌مرغ‌ گفت: صادرات تخم‌مرغ از 24 هزار تن سال قبل به 37 هزار تن در سال جاري رسيده است.
وي گفت: سال 92، اعتبارات عمراني وزارت جهاد كشاورزي 1900 ميليارد تومان بود كه اين اعتبارات امسال به 4800 ميليارد تومان رسيد.
حجتي ادامه داد: در زمينه مكانيزاسيون در 6 ماهه ابتداي سال 92 تعداد 3900 تراكتور توزيع شد كه در شش ماهه دوم همان سال به 13 هزار و 860 دستگاه رسيد.
وي با بيان اينكه بهره‌برداران بخش كشاورزي سه ميليون و 700 هزار نفر هستند، ادامه داد: با پشتيباني دولت اميدواريم بخش كوچكي از نيازهاي اين بهره‌برداران را پاسخگو باشيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون