• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3141 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۸ دي

مواضع انجمن متخصصين صنعتي و اقتصادي ايران درباره انتخابات دوره هشتم هيات نمايندگان اتاق‌ها


بيش از يك دهه پيش، جنبشي در اتاق‌هاي بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي آغاز شد كه با نقد وضعيت موجود بر ضرورت ايجاد تغيير و تحول در ساختار، كاركرد و نقش اتاق‌ها تاكيد داشت. اين حركت در پرتو پيروزي تحول خواهان در انتخابات سال 1381 اتاق تهران و بعضي شهرستان‌ها امكان اجراي بخشي از اهداف و برنامه‌هاي خود و فرصت تحقق بخشيدن به جنبه‌هايي از آرمان‌هايش را پيدا كرد كه يكي از نتايج آن هويت يافتن اتاق‌هاي تهران و شهرستان و تحرك چشمگير آنها بود. انديشه تحول و تلاش‌هاي تحول‌طلبان، با وجود مخالفت‌هاي سنت‌گرايان و محافظه‌كاران، پشتيباني شمار بسياري از اعضاي اتاق‌ها را به خود جلب كرد و با اين پشتوانه جدي توانست با تاكيد بر عضوسالاري، حاكميت اراده متكي به خواست اعضا و اعتقاد به گردش نخبگان، اقتدارگرايي و رياست محوري حاكم بر اتاق‌ها را به چالش بكشد.
گرچه در انتخابات سال 1385 تحول خواهان حائز اكثريت نسبي آرا شدند، اما ائتلاف دولت نهم و محافظه كاراني كه بيمناك از تعميق انديشه تحول و تحقق آرمان متعالي اتاق‌ها بودند، مانع از استمرار حضور موثر تحول خواهان در هيات رييسه اتاق‌ها شد و به اين ترتيب امكان تحقق تمام‌عيار عضوسالاري، گردش نخبگان و اداره دموكراتيك اتاق‌ها همچنان ناممكن شد.
در رويارويي با اين موانع و تنگناها، تحول خواهان سرانجام تلاش‌هاي خود را در انجمن مديران و متخصصين صنعتي و اقتصادي ايران سازماندهي و متمركز كردند و با برگزاري انتخابات شفاف و دموكراتيك شوراي مركزي و هيات اجرايي را انتخاب و دوره جديد فعالان انجمن را آغاز كردند. در ماده 1 اساسنامه انجمن هدف‌هاي اين تشكل اقتصادي به شرح زير برشمرده شده است: 1- افزايش سطح آگاهي مديران و متخصصين صنعتي و اقتصادي كشور 2- افزايش مشاركت مديران و متخصصين در تصميم سازي‌ها و سياست كلان اقتصادي كشور 3- افزايش آگاهي مردم نسبت به اهميت و جايگاه صنعت در توسعه ملي 4- تلاش براي رشد فرهنگ صنعتي مبتني بر ارزش‌هاي ملي 5- تلاش براي تحقق اصول قانون اساسي به ويژه در زمينه‌هاي اقتصادي كشور 6- تلاش براي ايجاد تناسب منطقي ميان توسعه سياسي و توسعه اقتصادي كشور 7- ايجاد همبستگي ميان مديران اقتصادي و صنعتي و شناخت و حمايت از منافع مشترك آنها 8- تجميع توانايي و تجارت مديران صنعتي و اقتصادي كشور براي افزايش بهره‌وري.
هرچند ميدان فعاليت و چشم‌انداز اهداف انجمن همچنان‌كه از عنوان آن بر مي‌آيد، بسيار پردامنه و معطوف به فرآيندهاي بلندمدت و شامل همه حوزه‌هاي حيات اقتصادي كشور است، اما يكي از عرصه‌هايي كه مي‌تواند نقش اساسي در دستيابي انجمن به اهداف تعيين شده خود ايفا كند، مجموعه اتاق‌هاي بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي به عنوان مهم‌ترين نهاد نمايندگي‌كننده و سازمان‌دهنده بخش خصوصي است. با توجه به در پيش بودن برگزاري انتخابات هشتمين دوره هيات نمايندگان اين اتاق‌ها در اسفند 1393، انجمن با درك شرايط اقتصادي كشور و جايگاه بخش خصوصي در فرآيند تحولات جاري و نقش تاثيرگذار اتاق‌هاي بازرگاني در تصميم‌گيري و سياستگذاري‌ها، يكي از خطوط سياست‌هاي كلي خود را معطوف به حضور موثر در اين انتخابات قرار داده است. از اين رو انجمن جزييات ديدگاه‌ها و برنامه‌هاي خود را متعاقبا اعلام مي‌كند و از تمامي فعالان اقتصادي كه نگرش‌هاي آنان با افق فكري و اهداف انجمن و بينش تحول‌طلبي همسو است، دعوت به همراهي و مشاركت در انتخابات اتاق مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون