• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3141 -
  • ۱۳۹۳ دوشنبه ۸ دي

رييس دفتر رييس‌جمهوري:

غربي‌ها به دنبال تاسيس شعب شركت‌هاي خود در ايران هستند

رييس دفتر رييس‌جمهوري از حصول توافق سياسي ميان ايران با 1+5 خبرداد و گفت: كشورهاي غربي به دنبال تاسيس شعب شركت‌هاي خود در ايران هستند.
محمد نهاونديان با اشاره به تحليل‌هاي اقتصادي و سياسي در كشورهاي مختلف نسبت به مذاكرات ايران با 1+5 گفت: اين تحليل‌ها نشانگر يك جريان مستمر افزايش خوش‌بيني نسبت به نتايج مذاكرات به راه افتاده كه اثر آن نيز در تصميم شركت‌ها بر برنامه‌ريزي براي حضور در ايران است؛ البته براي كشورهايي كه به دليل تحريم‌هاي ظالمانه فاصله‌يي براي آنها با اقتصاد ايران، ايجاد شده بود، تبعا براي حضور مجدد اتخاذ يك تمهيد مقدماتي را مي‌طلبد.
رييس دفتر رييس‌جمهوري افزود: به همين دليل هيات‌هاي تجاري و سياسي پرجمعيتي از كشورهاي غربي، در فاصله ماه‌هاي اخير به ايران آمدند و برخي از آنها، هيات‌هاي مجددي را فرستاده‌اند و برخي ديگر، در تدارك تاسيس دفتر در ايران هستند.
وي اضافه كرد: البته اين حرف درست است كه اين شركت‌ها براي شروع مبادلات و سرمايه‌گذاري بايد مقررات تحريمي كشورهاي خودشان را از سر راه بردارند؛ اما شاهد هستيم كه حداكثر كارهايي را كه تخلف قانوني محسوب نمي‌شود، از نظر فراهم كردن مقدمات، برنامه‌ريزي‌ها و حتي انعقاد قرارداد مشاوره را انجام مي‌دهند.
به گفته نهاونديان، تحليل‌هاي داخلي كشورهاي غربي نشان مي‌دهد سرمايه‌گذاري و حضور در اقتصاد ايران، براي آنها بسيار سودمند است. البته اين مصداق خوبي از اقدام برد- برد است كه هم براي آن شركت‌ها به لحاظ حضور در اقتصاد اميدبخشي مثل ايران، پرسود است و هم براي ايران كه برنامه‌هاي توسعه‌يي خود را مي‌تواند با استفاده از سرمايه خارجي در كنار سرمايه داخلي پيش برد.
به گزارش مهر، رييس دفتر رييس‌جمهوري ادامه داد: اما اينكه چه زماني اين حضور تحقق كامل پيدا خواهد كرد، آنچه كه از درون مذاكرات گزارش شده، نشان اين بوده است كه توافق كلي سياسي كاملا در دسترس قرار گرفته و نياز به زمان بيشتر براي تصميم‌گيري دارد و در نتيجه تمديد مذاكرات، براي حصول توافق در جزييات اجرايي صورت گرفت.
وي با بيان اينكه تحريم‌هاي ظالمانه عليه ايران برداشته خواهد شد، ادامه داد: البته همه مي‌دانيم كه حصول اين توافق جامع و نهايي، مخالفاني در گوشه و كنار دارد كه آنها از هر فرصتي براي سنگ اندازي و جوسازي منفي عليه اين مذاكرات استفاده مي‌كنند؛ بنابراين نبايد آنچه را كه در درون مذاكرات مي‌گذرد و مرتبا اميدواري براي برطرف شدن تحريم‌هاي ظالمانه وجود دارد، را با برخي اظهارات تخريبي و منفي كه مخالفان توافق پراكنده مي‌كنند،  اشتباه گرفت.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون