• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3107 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۲۴ آبان

وزير بهداشت از برنامه‌هاي كاهش رنج سرطان خبر داد

كاهش هزينه‌هاي درمان سرطان

اعتماد|سيد حسن قاضي‌زاده هاشمي، در خصوص بسته حمايت از بيماران صعب‌العلاج برگزار مي‌شود و در حالي كه رييس سازمان غذا و دارو هم روز چهارشنبه از تصميمات جديد وزارت بهداشت براي اجراي طرح كاهش 95 درصدي هزينه شيمي درماني بيماران سرطاني در مراكز درمان دولتي خبر داده بود، وزير بهداشت هم تاييد كرد كه اقدامات لازم براي قطعيت اجراي اين طرح طي هفته جاري در حال انجام است. به گفته ديناروند؛ با اجراي اين طرح تمام بيماران مراجعه‌كننده به مراكز درمان دولتي مجري طرح كاهش هزينه داروي شيمي درماني بيماران سرطاني، فقط پنج درصد اين هزينه‌ها را متقبل مي‌شوند و در صورت ناتواني از پرداخت همين رقم هم، با همكاري مددكاري بيمارستان، كل هزينه شيمي درماني براي بيماران صفر و رايگان مي‌شود. قرار است اين طرح در تمام بيمارستان‌ها و مراكز درماني دولتي ارايه‌كننده خدمات شيمي درماني كه حدود 80 مركز در كشور هستند اجرا شود. در اين مراكز هزينه داروهاي شيمي درماني مورد حمايت قرار مي‌گيرند و تمام داروهاي مورد نياز در محل تامين و در همان مركز تزريق مي‌شود تا زمينه سوءاستفاده‌هاي احتمالي نيز برچيده شود.
وزير بهداشت مردم را به 20 دقيقه تحرك روزانه دعوت كرد
  10 درصد جمعيت كشور مبتلا به ديابت هستند و در حالي كه كمتر از شش درصد اين مبتلايان تحت درمان و كنترل بيماري قرار دارند، بيش از 70 درصد از بيماري خود بي‌خبرند. چنان‌كه بنا بر اعلام وزارت بهداشت و در جريان يك تحقيق كشوري، از 360 هزار نفري كه مورد غربالگري قرار گرفتند 55 هزار نفر دچار ديابت بودند. هر سال تعداد قابل‌توجهي از مبتلايان ديابت به جمع بيماران دياليزي مي‌پيوندند و يك سوم آمار قطع اعضاي بدن به دليل عوارض ثانويه بيماري، در بيماران ديابتي اتفاق مي‌افتد. طبيعي بود در پايتخت و در مراسم راهپيمايي ديابت در بوستان ولايت هم وزير بهداشت در صف اول راهپيمايان باشد كه البته از تعداد مبتلايان ديابت در كشور و بي‌اطلاعي آنها از ابتلاي خود و بروز عوارض ديررس و افزايش هزينه‌هاي تحميلي به نظام سلامت ابراز نگراني كرد و با توصيه درباره تحرك به عنوان يكي از عواملي كه به كاهش ابتلا به ديابت كمك مي‌كند، اظهار داشت: «روزانه 20 تا 30 دقيقه ورزش كنيد و تحرك به صورت هفته‌يي حداقل 150 دقيقه مي‌تواند تا 20 درصد از ابتلا به ديابت پيشگيري كند. متاسفانه تحرك من خيلي خيلي كم شده است، قبلا در اين فصل كوه و دشت مي‌رفتم اما الان پياده‌روي هم نمي‌كنم و فقط گاهي به استخر مي‌روم. همچنين سعي مي‌كنم نان و پنير و چاي به عنوان صبحانه مصرف كنم يا يك ليوان شير بنوشم، هر چند كه گاهي نيز از گردو استفاده مي‌كنم. مردم بايد باور كنند كه بيماري قند مي‌تواند موجب مرگ زودرس شود و بدتر از آن، موجب معلوليت مي‌شود. نابينايي چشم، از كار افتادن كليه‌ها، فلج اندام‌ها و قطع عضو جزو پيامدهاي ابتلا به ديابت است. »

 

پيشنهاد «بيمه زنان خانه‌دار» به جاي مهريه


ايسنا/ معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: به قوه قضاييه پيشنهاد داده‌ايم كه در شروط ضمن عقد به جاي مهريه، بيمه زنان خانه‌دار در نظر گرفته شود. شهيندخت مولاوردي با اعلام اين خبر اظهار كرد: در حال حاضر در زمينه بيمه زنان خانه‌دار دو موضوع را پيگيري مي‌كنيم كه يكي از آنها از پيشنهاد به قوه قضاييه است. وي با اشاره به رايزني‌هاي انجام شده با سازمان تامين اجتماعي در زمينه بيمه زنان خانه‌دار گفت: چندين جلسه با اين سازمان داشتيم اين سازمان قصد دارد در قالب ماده 27 برنامه پنجم توسعه بيمه چند لايه را اجرايي كند.
 

اقتصاد، انتظار و تحري

طي سال‌هاي اخير نسبت به متغيرهاي ذهني نظير انتظارات تورمي يا تورم انتظاري وبازده انتظاري از بازارها كه در سكون بوده و با وجود افزايش حجم نقدينگي، در حالت ركود تورمي يا بهبود اوضاع به سر مي‌برند، نقش موثري دارد. مديريت انتظارات تورمي، باتوجه به رواشناسي اجتماعي، ابعاد متعددي دارد و بي‌توجهي به آن هم تبعات مخصوص به خود را دارد. دولت روحاني در ماه‌هاي اخير، يك مرتبه از عدم توجه به مديريت انتظارات، لطمه شديد خورد. به عنوان نمونه، وقتي ايشان در مشهد، با استناد به داده‌هاي يك گزارش تحقيقي، اعلام كرد كه اقتصاد از ركود خارج شده است، انتظارات محافل كارشناسي نسبت به بروز رونق افزايش يافت. يا اينكه، وقتي داده‌هاي گزارش سه ماهه بانك مركزي از توليد ناخالص داخلي منتشر شد، همه آن را مصادف با‌ رشداقتصادي مصادف به رونق اقتصادي دانستند و سپس هجمه منتقدان نسبت به صحت آمار و نا‌مشهود بودن رونق بالا گرفت، به‌طوري كه اكنون كه هشت ماه از سال مي‌گذرد، ديگر گزارشي از اوضاع اقتصاد منتشر نشده است! بنابراين، مسوولان مربوطه با اطلاع‌رساني هدفمند، بايد برآورد واقع‌بينانه از نتايج آتي لغو يا تعليق تحريم‌ها ارايه دهند تا از بروز هرگونه تحريم شوك رواني زودگذر و ايجاد تلاطم در محيط‌هاي واكنش پذير، جلوگيري كنند، اين گفتار هم به اين معني نيست كه نتيجه مثبت مذاكرات، ناديده گرفته شود. مصداقي گفته شود، اينكه درصورت حصول توافق، قيمت سهم‌ها در بورس تهران نبايد به صورت حبابي رشد كند كه پيامدهاي آتي آن، غير‌قابل جبران باشد، مسوولان هم نبايد با اظهارات ترغيبي به انباره آتش در بازارهايي نظير بورس، ارز، طلا و سكه و نظاير آن بدمند. به نظر مي‌رسد، نتايج مسقط هرچه باشد، مديريت آثار رواني لغو تدريجي تحريم براي اقتصاد، اهميتش كمتر از انتشار اخبار مكرر تشديد تحريم‌ها كه در سال‌هاي اخير دريافت شده، نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها