بر بام آرزو
ديبا داودي
در صفحات ادبي و البته مشخصا صفحات مرتبط با كتاب و فرهنگ كتابخواني نشريات و رسانههاي معتبر جهاني چه ميگذرد؟ از نيويورك تايمز و گاردين تا صفحات پرمخاطب اين ژانر در شبكههاي اجتماعي مختلف؟ كتاب معرفي ميكنند. نقد مينويسند. آثار منتشر شده را بر مبناي معيارهاي مختلف بررسي ميكنند. با نويسندگان و مترجمان و... مصاحبه ميكنند. آنچه در صنعت نشر كشورهاي مختلف اتفاق ميافتد را به قياس مينشينند و ايدهپردازي ميكنند. ايدههاي جالب از گوشه و كنار دنيا را زير ذره بين قرار ميدهند و اگر نشري موفق و درخشان ندارند با تكرار الگوهاي موفق جهاني به راهكارهاي مناسب جهت برون رفت از شرايط ميانديشند. كشور سوئد از كتابخانههاي سيار مينويسد. از اينكه ديده شدن اين كتابخانهها در سطح شهر ميتواند چه رُل مهمي در نقش بستن ضرورت وجود كتاب در روز و روزگار كودكان داشته باشد. در مصاحبهاي با نويسنده جوان مجاري در مييابيم كه نقش تبليغات مستقيم تلويزيوني تا چه حد اقبال به مطالعه را فزوني بخشيده است و... ايدههايي كه البته خودمان نيز مواردي مشابه را در ايران تجربه كردهايم. از ايده كتابهاي كوچك و كم حجم مترو، تا بيلبوردهاي تماشايي شهرداري تهران كه بخشهايي از كتابهاي منتخب را با تصويري ارايه ميكردند. طرحهاي فروش كتاب با تخفيف و ساخت سريالي كه قصهاش حول محور كتاب ميچرخد. گنجاندن كتاب و فرهنگ مطالعه در پربينندهترين برنامه و...
اما شايد همچون لحظهاي كه يك بيمار براي امكان ادامه حياتش بايد خود را به مشورت چندين پزشك كه يك به يك حاذقهستند و كاربلد بسپارد، نشر ايران نيز بايد در پي اتاق فكري باشد كه اصليترين هدف از تشكيل آن ايدهپردازي و جمعآوري طرحهاي مطلوب براي خروج از ركودي كه گرفتارش است تعريف شود. منظور از اتاق فكر، جايي است كه در آن سازمانها و نهادهاي صنفي نمايندهاي در آن دارند و بيردي از رقابت، دانستههاي خود را در اختيار توسعه مقولهاي ميگذارند كه بيگمان پيشرفت كشور را متعاقبا در پي خواهد داشت. گروهي محقق وظيفه رصد دقيق مسائل مرتبط با نشر جهان را داشته باشند و درصدد بوميسازي ايدههاي جهاني بربيايند. در اين ميان آنچه ماندگار مينمايد ثبت گزارش عملكرد دوران است و تعريف ضوابطي كه در چارچوبهاي كلي بگنجد و در تغيير سياستهاي كوتاهمدت برآمده از نقل و انتقالات مديريتي به ويژه در بخش دولتي دستخوش نوسانات ويرانكننده نشود.