• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3614 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۰ شهريور

54 سال بعد از زلزله بويين‌زهرا، جهان پهلوان كجاست

تختي نگذاشت زمين‌لرزه دل مردم را بلرزاند

وحيد جعفري

ايتاليا لرزيده است، زلزله بدي آمده و تلفات بسياري داشته. ورزشكاران ايتاليا با اداي احترام به قربانيان زمين‌لرزه به بازماندگان اين زلزله كمك‌هاي مالي كرده‌اند. زلزله، كمك، ورزشكاران، اين كلمات را كه كنار هم قرار مي‌دهيم يك نام به يادمان مي‌آيد «تختي»؛ مردي كه 54 سال پيش پاشنه‌ها را بالا كشيد و زماني كه همه در شوك زلزله مهيب بويين‌زهرا بودند، كلاه از سر برداشت و دوره افتاد در شهر تا مردم به اعتبار جهان‌پهلوان هم كه شده كمك كنند به بازماندگان. بويين‌زهرا امروز آباد و شاد است و اين آباداني را از قهرماني دارد كه بزرگ‌ترين اسطوره عصر ما است.
 
بازيگر نقش «قيصر» و هم‌عصر با تختي خاطره جالبي از او در زمان زلزله بويين‌زهرا دارد. اين بازيگر روايت مي‌كند: «دو بار تختي را ديدم، آنقدر او را دوست دارم كه هنوز هم جزييات آن دو ملاقات كاملا يادم هست. يك بار در سالن مسابقه مهمي بود و من هم مثل هميشه براي تماشا رفته بودم كه ناگهان ديدم ولوله‌اي در سالن برپا شد. نگو تختي وارد سالن شده بود و مردم يك صدا تشويقش مي‌كردند. يادم هست رفتم جلو و با او دست دادم و بعد اجازه گرفتم او را ببوسم. واقعا پهلواني بود تختي. بار دوم هم او را سر چهار راه خيابان ديدم. زلزله بويين‌زهرا آمده بود و تختي راه افتاده بود از جنوب شهر به بالا و براي زلزله‌زدگان پول جمع مي‌كرد. يادم هست پشت فرمان ماشين بودم. تختي يك كلاه‌شاپو سرش بود و باراني تنش. زد به شيشه، شيشه را دادم پايين كلاهش را درون ماشين گرفت و گفت براي زلزله‌زده‌هاست، من هم، چنان از ديدنش هول كرده بودم كه هر چه داخل جيب‌هايم بود ناخودآگاه ريختم درون كلاهش!»
 
ناصرملك مطيعي، ديگر بازيگر سينماي ايران در مورد تختي در گپ و گفتي كه پيش‌تر با نگارنده داشت به نكته جالبي اشاره كرد و گفت: «تختي مرده بود. آن زمان خيلي مشهور بودم، يكي از معروف‌ترين آدم‌هاي ايران. خبر مرگ جهان‌پهلوان مثل تمام مردم من را هم بسيار ناراحت كرده بود و بهت زده به ديواري تكيه داده بودم و مي‌ديدم كه مردم از دور دسته دسته به سمت من مي‌آيند و بدون اينكه توجهي به اين ستاره معروف سينما داشته باشند، از كنارم عبور مي‌كردند، آنجا بود كه تازه فرق معروف بودن و محبوب بودن را فهميدم.
 
كاش بم هم يك تختي داشت، كاش ورزقان هم يك جهان‌پهلوان داشت تا بعد از زمين‌لرزه مانع لرزيدن دل مردم شود. امروز 10 شهريور، 54 سال از زمين‌لرزه بويين‌زهرا مي‌گذرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون