• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3647 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۴ مهر

تكذيب شلاق‌ تاييد ضرب‌وشتم با لوله

تنبيه و ضرب و شتم در مدارس كشور موجي از واقعيت تا شايعه را به دنبال داشت

اعتماد| در سال گذشته تحصيلي خبر ضرب و شتم دانش‌آموزان در مدارس مختلف كشور بارها خبرساز شدند، امسال اما در عرض يك هفته بارها اخبار و شايعاتي مبني بر تنبيه بدني دانش‌آموزان منتشر شد تا سال تحصيلي جديد با جاروجنجال بيشتري از سال قبل آغاز شود و واكنش‌هاي مختلفي را برانگيزد و البته آموزش و پرورش را هم وادار به موضع‌گيري و پاسخگويي‌هاي چندباره كند.
يكشنبه هفته گذشته انتشار خبر شلاق خوردن دانش‌آموزان در منطقه رودبار استان كرمان خيلي زود سر از سايت‌هاي خبري و شبكه‌هاي اجتماعي درآورد. سايت خبري تابناك در خبر خود در خصوص اين حادثه نوشت: «خبرهاي رسيده حاكي از آن است كه پس از چندين بار تذكر مدير مدرسه به دانش‌آموزان مبني بر پرداخت 30 هزار تومان پول براي كمك به مدرسه و ناتواني ايشان در پرداخت، در نهايت «م. م» مدير مدرسه همه دانش‌آموزاني كه توان پرداخت شهريه اعلام شده را نداشتند با زدن 8 ضربه شلاق تنبيه و در ادامه آنها را از مدرسه بيرون كرد.» پس از واكنش‌هاي مختلف و تكذيب مسوولان آموزش و پرورش استان، فيلمي منتشر شد كه در آن دختران اين مدرسه در حال شرح واقعه بودند و شلاق خوردن خودشان توسط مدير مدرسه را تاييد مي‌كردند. محمود صادقي، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در صفحه توييتر خود از پيگيري اين ماجرا خبر داد. او كه در نخستين مرحله اين اتفاق را «فاجعه» خوانده بود در همان روز مخاطبان خود را به مصاحبه خبرگزاري ايرنا با مديركل آموزش و پرورش استان كرمان، ارجاع داد كه در آن گفته شده بود: «بازرسان اداره كل آموزش و پرورش استان براي بررسي صحت خبر تنبيه دانش‌آموز به اين مدرسه مراجعه كرده‌اند و اين خبر بر اساس اطلاعات موجود تكذيب مي‌شود.» روز بعد اين نماينده مجلس در صفحه توييتر خود نوشت: «مشكل دانش‌آموزان مختارآباد را بررسي كردم، فقر امكانات آموزشي وجوددارد وبايدپيگيري شود، اما ويديوي منتشرشده تلاشي ناشيانه براي تخريب دولت است. » وزارت آموزش و پرورش هم با انتشار بيانيه‌اي اين موضوع را تكذيب كرد. مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان كرمان طي اطلاعيه‌اي اعلام كرد: «فيلم و مصاحبه تنبيه بدني و اخراج دانش‌آموزان شهرستان رودبار جنوب كه در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده، كذب محض و مغرضانه است. » البته در اين بيانيه روي ساختگي بودن ويديوي توضيح دانش‌آموزان تاكيد شده بود و دليل ساختگي بودن آن، خنديدن دختركان روبه‌روي دوربين عنوان شده است: «اين گفت‌وگو به سفارش عده‌اي و در راستاي تخريب نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و دادن وعده‌هاي عجيب به دانش‌آموزان توسط فردي كه با مدير مدرسه اغراض شخصي داشته، تهيه و منتشر شده است كه نحوه صحبت كردن و حركات دانش‌آموزان در برابر دوربين _ كه بازيگران حرفه‌اي نيستند و نمي‌توانند جلوي خنده خود را بگيرند- مويد ساختگي بودن آن است و شوراي اسلامي روستا و والدين دانش‌آموزان نيز ساختگي بودن آن را تاييد كرده و بابت انتشار تصاوير فرزندانشان در اين گفت‌وگو به‌شدت معترض هستند.» اين گفته آموزش و پرورش البته برخلاف گفته‌هاي «تابناك» است كه به قول از يك فعال فرهنگي كه نامش نزد اين سايت خبري محفوظ مانده است، نوشت: «پس از انتشار خبر در رسانه‌ها و فضاي مجازي مسوولان آموزش و پرورش، اين دانش‌آموزان و خانواده‌هاي آنها را خواسته‌اند و با تهديد آنها به اينكه اگر خبر شلاق خوردن و اخراج را تكذيب نكنند براي هميشه از مدرسه اخراج خواهند شد، كاري كردند كه دانش‌آموزان و خانواده‌ها از ترس اخراج هميشگي، افشاگري پيشين خود را انكار مي‌كنند.» با تاكيد مقامات آموزش و پرورش بر ساختگي بودن ماجراي شلاق خوردن دانش‌آموزان موج رسانه‌اي فروكش كرد اما كاربران شبكه‌هاي اجتماعي همچنان با ترديد به اين قضيه مي‌نگرند.

تنبيه در گلستان و سيستان
اواخر هفته گذشته اخبار رسيده از برخي سايت‌هاي خبري محلي استان گلستان نشان داد كه پنج دانش‌آموز مدرسه طالقاني شهرستان كلاله تنبيه شده‌اند. روز 19 مهرماه پنج نفر از دانش‌آموزان با تاخير وارد مدرسه مي‌شوند و در واكنش به اين موضوع يكي از معلمان مدرسه دانش‌آموزان را پاي تخته خواسته و آنان را مورد ضرب و شتم قرار مي‌دهد كه پس از اين حادثه، پدر دو نفر از دانش‌آموزان، فرزندان خود را به دكتر برده و تحت معاينات اوليه قرار مي‌دهند زيرا داراي كوفتگي بدن، خراشيدگي گردن و سردرد بوده‌اند. سرپرست آموزش و پرورش كلاله به ايرنا اعلام كرد: «موضوع ضرب و شتم دانش‌آموزان از طرق مختلف و نيز حراست اين مديريت تحت بررسي دقيق قرار دارد و پس از پايان تحقيقات و جمع‌آوري مستندات در جهت رفع هرگونه شبهه، اطلاع‌رساني خواهد شد.» اين حادثه به تاييد آموزش و پرورش رسيده است و حالا بايد منتظر نتيجه اقدامات بعدي در خصوص عواقب اين عمل براي معلم مدرسه طالقاني بود.
اما حادثه‌اي كه نه‌تنها از سوي آموزش و پرورش تاييد شد بلكه يكي از روساي آموزش و پرورش را مجبور به استعفا كرد، در استان سيستان و بلوچستان اتفاق افتاد، جايي كه قيصر قادري، دانش‌آموز پايه پنجم دبستان اديب به دليل شيطنت در كلاس درس از سوي معلم با لوله مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از ناحيه چشم دچار آسيب شد. صدمات وارده به اين دانش‌آموز روستاي خيرآباد بمپور به قدري جدي بود كه او را روانه بيمارستان كرد و عكس‌هايش با پلك ورم‌كرده و بدن مجروح در سايت‌هاي خبري هم منتشر شد. به دنبال اين حادثه، رييس آموزش و پرورش منطقه بمپور استعفا كرد، مدير مدرسه تعليق و معلم خاطي به هيات رسيدگي به تخلفات احضار شد. مديركل آموزش و پرورش سيستان و بلوچستان كه براي عيادت از اين دانش‌آموز به بيمارستان رفته بود تلاش كرد تا با يادآوري فداكاري‌هاي معلمان اين استان، متذكر شود كه با اقدامات خلاف قانون برخورد خواهد شد تا نام ديگر معلمان در معرض اتهام قرار نگيرد. عليرضا نخعي به خبرگزاري فارس گفت: «تلاش و دلسوزي معلمان استان بر كسي پوشيده نيست و اين تلاش تا بدانجا پيش رفته است كه معلمان اين ديار از بزرگ‌ترين سرمايه انساني كه همان بذل جان است نيز دريغ نكرده‌اند، معلمان شهيد حوادث تروريستي و همچنين فداكاري معلم خاشي كه براي حفظ جان دانش‌آموزانش حتي از جان خود گذشت، نمونه‌اي از اين فداكاري‌ها است. به همين دليل به هيچ‌وجه اجازه نخواهيم داد اقدام غيرتربيتي و نسنجيده يك همكار فرهنگي به حيثيت تلاش‌هاي ساير همكاران ما خدشه وارد كند و به همين سبب علاوه بر اين معلم خطا كار با مدير مدرسه‌اي كه چنين اتفاقي در مدرسه وي رخ داده نيز با شدت برخورد خواهد شد.»
معاون پرورشي و فرهنگي وزارت آموزش و پرورش سال 93 در خصوص مجازات تنبيه بدني دانش‌آموزان گفت: «تخلف داراي مراحلي است كه مرحله نخست آن اتهام است يعني ابتدا در هيات تخلفات اداري بحث تنبيه بدني بررسي مي‌شود و اگر اثبات شد كه در اين زمينه تخلف صورت گرفته است، برخورد قانوني اعمال مي‌شود البته از همان ابتدا حكم شديدي كه به صورت تعليق از كار يا اخراج باشد صادر نمي‌شود بلكه تذكر شفاهي يا كتبي به فرد خاطي ارايه مي‌شود اما اگر تنبيه بدني مجدد توسط فرد تكرار شود درج در پرونده و اخراج اعمال مي‌شود.» به نظر مي‌رسد گزينه اخراج در خصوص معلمان خاطي چندان جدي گرفته نمي‌شود، چنان كه در تمامي موارد ضرب و شتم دانش‌آموزان، آموزش و پرورش تنها از بررسي پرونده و برخورد با خاطيان خبر داده است و نتيجه اين پرونده‌ها چندان روشن نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون