• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3647 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۴ مهر

گلايه وزير بهداشت از انعكاس نادرست سخنانش

هيچ انسان عاقلي اين جمله كه «به طور كلي روغن پالم مضر است» را نخواهد گفت

وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور ضمن انتقاد از نقل قول‌هاي نادرستي كه به نقل از او در مورد روغن پالم مي‌شود، گفت: تصور مي‌كردم كه در ايام محرم دروغ نگويند ولي ظاهرا براي اصلاح شدن زمان نياز است.
سيد حسن هاشمي اظهار كرد: روغن پالم انواع مختلفي دارد و بعضي از انواع آن، روغن خوب و در عين حال بسيار گران و بعضي نامرغوب و مضر است.
وي در حاشيه بازديد از بيمارستان رازي ماهنشان ضمن دروغ خواندن آنچه به نقل از وي در مورد روغن پالم منعكس شده است، گفت: اينكه مصرف روغن پالم را كاهش داده‌ايم و از لبنيات حذف كرده‌ايم جاي تشكر دارد ولي هيچ انسان عاقلي اين جمله كه «به طور كلي روغن پالم مضر است» را نخواهد گفت.
 وزير بهداشت گفت: بيشترين روغني كه به كشور ما وارد مي‌شد، روغن پالم و از نوع نامرغوب آن بوده است. هاشمي تاكيد كرد: بارها گفته شده زياده‌روي در مصرف هر نوع روغن از جمله روغن پالم مضر است و آنچه مورد تاكيد وزارت بهداشت است حذف روغن پالم از لبنيات و كاهش واردات، به ويژه نوع نامرغوب آن بود كه تحقق پيدا كرد.
همچنين مديركل آزمايشگاه مرجع سازمان غذا و دارو ضمن تشريح سختگيري‌‌هاي وزارت بهداشت درباره استفاده از روغن پالم، گفت: بايد توجه كرد كه برخي محصولات به مقداري پالم نياز دارند، اين درحالي است كه در ساير فرآورده‌هاي لبني مانند ماست، شير، پنير و... استفاده از پالم ممنوع است. دكتر حسين رستگار به ايسنا، گفت: «يكي از عيوب در لبنيات اين بود كه خامه شير را بر مي‌داشتند و به جاي آن پالم اضافه مي‌كردند، چرا كه پالم بسيار كم‌قيمت‌تر است. در اين زمينه با اقدام سازمان غذا و دارو اين موضوع حل شد و ديگر كسي اين كار را انجام نمي‌دهد، چون هم نظارت‌ها در اين زمينه شدت گرفت و هم براي پالم تعرفه گذاشتند تا ديگر اينقدر ارزان قيمت نباشد كه همه تمايل داشته باشند از آن در لبنيات استفاده كنند»
 او گفت: « البته بايد توجه كرد كه برخي محصولات به مقداري پالم نياز دارند. به عنوان مثال براي روكش بستني لازم است كه مقداري پالم را به آن اضافه كرد، وگرنه بستني اصطلاحا مي‌ريزد. اين درحالي است كه در ساير فرآورده‌هاي لبني مانند ماست، شير، پنير و... استفاده از پالم ممنوع است.»
 مديركل آزمايشگاه مرجع سازمان غذا و دارو با تاكيد بر اينكه بايد توجه داشت كه پالم سم نيست، بلكه روغني است كه از هسته خرما گرفته مي‌شود، ادامه داد: در كشورهايي مانند مالزي كه درختان خرما زيادند، روغن هسته خرما را مي‌گيرند و پالم درست مي‌كنند. حال از آنجايي كه اسيد چرب اشباع آن بسيار بالاست، اگر كسي زياد آن را مصرف كند و تحرك هم نداشته باشد، اين اسيدچرب نمي‌سوزد و در نهايت مصرف بي‌رويه آن منجر به رسوبش در بدن مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون