مرگ دو كارگر و يك آتشنشان در دو حادثه شهري در پايتخت
حميدرضا خالدي
بار ديگر و براي چندمين بار، بروز دو حادثه در اثر فرونشست زمين و حادثه ناشي از ناايمن بودن كارگاههاي مترو باعث فوت سه كارگر و آتشنشان و مجروح شدن يك كارگرديگر شد. در نخستين حادثه، فرونشست زمين در ميدان قيام كه با وجود اعلام اوليه، گفته ميشود هيچ ارتباطي با متروي تهران ندارد، باعث شد تا زمين كارگر جوان 21 سالهاي را ببلعد و وي ناپديد شود. پس از حادثه تيمهاي آتشنشاني در محل حاضر شدند تا كارگر ياد شده را كه احتمال ميرفت در درون چاه حبس شده باشد را پيدا كنند. اما اين عمليات در نهايت به فوت آتشنشان «مهدي حاجيپور» منجر شد. ضمن آنكه بعد از ۱۲ ساعت عمليات جستوجو سرانجام در ۳۰ دقيقه بامداد سه شنبه نيز عمليات نجات با پيدا شدن پيكر اين كارگر مقني پايان پيدا كرد. اما اين تنها حادثه شهري- عمراني تهران در چند روز تعطيلي اخير نبود. روز سه شنبه و درحالي كه مردم تهران درحال آماده شدن براي برگزاري مراسم عاشوراي حسيني بودند عضو هيات رييسه شوراي شهر تهران خبر از وقوع حادثه كارگاهي در محدوده كارگاه ايستگاه متروي شهيد محلاتي داد. خبري كه گرچه در بين اخبار و رويدادهاي عاشورايي گم شد ولي زنگ خطر ديگري بود براي امنيت شهري شهروندان و كارگران شهري. ابوالفضل قناعتي درباره جزييات اين حادثه مرگبار كه دومين حادثه كارگاهي در ايستگاههاي در حال ساخت متروي شهري تهران است، گفت: ساعت ۱۹ و۲۰ دقيقه عصر دوشنبه وقوع حادثه در محدوده كارگاهي ايستگاه متروي شهيد محلاتي به نجاتگران آتشنشاني و اورژانس اعلام شد و بلافاصله امدادگران در محل حادثه حاضر شدند. وي گفت: طبق اعلام تيمهاي امدادي در محل، حادثه در محدوده كارگاهي و در قسمت انبار دپوي بلوكهاي بتني به وقوع پيوسته بود و دو تن از كارگران كه مشغول جابهجايي بلوكهاي بتني بودند به دليل ريزش بلوكها مدفون شدند كه متاسفانه يكي از كارگران در دم جان سپرد و مصدوم ديگر توسط عوامل اورژانس راهي بيمارستان شد. اما دكتر اقبال شاكري، رييس كميته عمراني شوراي شهر، با اينكه معتقد است كه افزايش آمار حوادث كارگاهي يا حوادث ناشي از فرونشستهاي زمين، با توجه به حجم گسترده عمليات عمراني و احداث مترو طبيعي است گفت: با توجه به اينكه در ماههاي گذشته روند احداث خطوط مترو سرعت بسيار بيشتري گرفته و شهرداري عزم خود را براي اتمام آن تا پايان دوره مديريت شهردار تهران، جزم كرده، «افزايش» تعداد حوادث تا حدودي طبيعي است ولي اينكه بايد زواياي مختلف احتمال بروز يك حادثه بررسي شود و اقدامات لازم براي جلوگيري از بروز آن انجام شود، بحث ديگري است كه بايد به شكل كارشناسي بررسي شود. وي دليل بروز حوادثي اينچنيني را در نحوه مديريت پروژههاي شهري و استفاده از تكنولوژيهاي روز دنيا دانسته و گفت: اولا بايد مشاور طراح پروژههايي مانند مترو، با سازنده آن متفاوت باشد كه متاسفانه در تهران اين چنين نيست. ثانيا بايد از دستگاههاي لرزهنگاري و روش ژئوفيزيك براي اسكن كردن وضعيت زير زمين استفاده كرد كه با وجود قولهايي كه داده شده هنوز اين امر چندان محقق نشده است. گرچه معاون حمل و نقل شهرداري قول داده است كه در ساخت 2 خط باقيمانده مترو از اين تجهيزات براي رصد و اسكن وضعيت خاك زير زمين استفاده شود.
اقبال شاكري درپاسخ به اين سوال كه با اين توصيف به نظر ميرسد كه شوراي شهر خودش را مكلف به بررسي پروندههاي اين حوادث نخواهد دانست، گفت: اين حرف درست نيست. ما با جديت اين حوادث و علل بروز آنها را بررسي ميكنيم و گزارشهاي آن را در صحن شورا مطرح ميكنيم تا شورا بتواند در صورت بروز هرگونه اهمال يا كمكاري از سوي پيمانكاران يا مديريت شهري، با آنها برخورد كند چرا كه در هر صورت جان تكتك انسانها براي ما ارزشمند است و حاضر نيستيم در مقابل از بين رفتن آن كوتاه بياييم. براي همين گزارشي در مورد دو حادثه اخير تهيه شده كه هفته آينده در صحن شورا قرائت خواهد شد.