• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3657 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۵ آبان

پارلمان اروپا راهبرد پسابرجام خود را در قبال ايران و با تاكيد برهمكاري به تصويب رساند

قطعنامه‌ عادي‌سازي « رابطه»

سارا معصومي

تندروهاي امريكايي با تمام قوا به سمت تخريب توافق هسته‌اي گام برمي‌دارند و فضاي انتخاباتي در اين كشور نيز بر هياهوهاي ايران‌هراسي افزوده است. يك روز آزمايش‌هاي موشكي ايران كه در چارچوب سياست‌هاي دفاعي كشور است مورد انتقاد قرار مي‌گيرد، روز ديگر فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران و يك روز هم بهانه‌هاي حقوق‌بشري. تندروها در سرتاسر جهان از تل‌آويو تا رياض تا واشنگتن به دنبال همچنان پرهزينه نشان دادن رابطه سياسي و اقتصادي با ايران و دور نگه داشتن تهران از جامعه جهاني هستند. اتحاديه اروپا اما راه و روش نسبتا متفاوتي را در مقابل ايران در پيش گرفته است. اتحاديه‌اي كه يكي از اصلي‌ترين بازيگران دخيل در به ثمر رسيدن توافق هسته‌اي ايران با 1+5 بود عزم خود را جزم كرده تا استقلال سياسي خود در مواجهه با تهران را به رخ بكشد. اروپايي‌ها برجام را حاصل مذاكرات فشرده فني و رايزني‌هاي نفسگير سياسي و البته سمبل پيروزي ديپلماسي و گفت‌وگو در جهاني مي‌دانند كه خشونت و جنگ به زبان رايج در آن بدل شده است. پارلمان اروپا روز گذشته راهبرد جديد خود براي رابطه با ايران پسابرجام را در قالب قطعنامه‌اي به تصويب رساند.

 

قطعنامه‌اي 25 صفحه‌اي كه هم نكات مثبت فراوان دارد و هم مانند هر قطعنامه ديگري كه در خصوص ايران صادر مي‌شود، انحراف‌ها و اشتباه‌هايي را در خود جاي داده است. 456 نماينده اروپايي به اين قطعنامه راي مثبت دادند تا تلاش‌هاي 174 نماينده ديگر براي همچنان در ليست خطر بودن ايران را خنثي كنند.
در اين قطعنامه تاكيد شده است كه اتحاديه اروپا بايد و بايد رابطه خود با ايران را بازسازي كند. ابزار اين بازسازي نيز گفت‌وگوهاي جامع، انتقادي، سازنده و مشاركتي عنوان شده است. در اين بيانيه به صراحت تاكيد شده است كه رابطه تجاري و اقتصادي با ايران بايد توسعه پيدا كند. اتحاديه اروپا حتي گامي فراتر برداشته و تاكيد مي‌كند كه اين نهاد مي‌تواند با توسل به ديپلماسي فعال در راستاي تنش زدايي از رابطه تهران و رياض گام بردارد.
در بند بند اين بيانيه هرجا سخن از لزوم احياي رابطه با ايران به ميان آمده بر دغدغه‌ها و نگراني‌هاي مشتركي تاكيد شده كه مي‌تواند و بايد بستر گفت‌وگو را فراهم كند تا در چنين بستري دو طرف مانند گذشته در مسير حل اختلاف‌ها يا كاهش آنها گام بردارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون