روزشمار براي
خروج چينيها از جاده چالوس
ناطق نوري: از روند ساخت آزادراه تهران – شمال رضايت دارم
گروه اقتصادي
آزادراه تهران– شمال به عنوان يكي از قديميترين طرحهاي نيمه تمام دولتي روز گذشته ميزبان علياكبر ناطق نوري، مسوول گروه بازرسي دفتر مقام معظم رهبري و عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي بود تا ضمن ارايه گزارشي از روند فعاليتهاي پيمانكاران قطعات مختلف اين آزاد راه، وعدههاي جديدي براي افتتاح قطعات نيمه آماده داده شود. بازديد از اين آزاد راه با تعبيرات خاصي از سوي مسوول دفتر مقام معظم رهبري همراه بود. هرچند وي معتقد است روند گزارش ارايه شده از پيشرفت اين آزاد راه با روندي كه وي شخصا مشاهده كرده است يكي است اما با به كار بردن تعابيري همچون «پروژهاي كه مبدا تاريخ شناخته ميشود»، «ديركرد افتتاح اين آزاد راه به لطيفه ميان مسوولان تبديل شده است»، «سعيديكيا و آخوندي روحيه جهادي را در اين پروژه به كار بردند» و... نشان داد كه تاخيرهايي كه در افتتاح اين آزاد راه مورد انتقاد وي نيز هست اما روال طي شده در دولت يازدهم را مورد تقدير قرار داد.
يكي ديگر از خبرهايي كه در جريان اين بازديد عنوان شد خداحافظي با چينيها در ماه آينده است. چينيها كه تاخيرهاي زيادي را به اين پروژه تحميل كردهاند يك ماه ديگر و با اتمام قطعهاي كه موظف به تكميل آن بودهاند بايد از ايران بروند و رسما قطعات آزاد راه بدون حضور چشمباداميهاي آسيايي تكميل شود.
رضايت از روند اجرا
علي اكبر ناطق نوري در حاشيه اين بازديد گفت: «خوشبختانه در دولت يازدهم با روي كار آمدن آخوندي در وزارت راه و شهرسازي و سعيديكيا كه از همكاران من از سال ۵۸ در جهادسازندگي بودند، پيشرفت كرد. اين دو همان روحيه جهادي را در عصر حاضر اعمال كردهاند و به همين خاطر شاهد پيشرفت قابل توجهي در آزادراه
تهران-شمال هستيم. آقايان سعيديكيا و آخوندي در اين فرصت كوتاه با توجه به شرايط اقتصادي كشور و ركود و كمبود بودجه و همچنين با وجود پيچيدگيهاي مقرراتي در فاز اول بسيار خوب كار كردهاند. در بازديدي كه امروز داشتيم، شاهد بوديم كه پيچيدگي كار بسيار بود، اما در حال حاضر پيشرفت كار خوب بوده و آنچه گفتند با آنچه ميبينيم، منطبق است. آنچه براي من مهم است، اينكه اين پروژه در شرايط كنوني كشور روي اشتغال مستقيم و غيرمستقيم اثرگذار بوده و بيشتر كار به دست مهندسان ايراني انجام شده است.»مسوول گروه بازرسي دفتر مقام معظم رهبري به همين جهت تاكيد كرد: «اميدوارم قطعات ۲ و ۳ آزادراه نيز در آينده نزديك به پايان برسد. كار تبليغاتي براي معرفي پروژه و تبيين مردم به خوبي صورت نگرفته است؛ كار عظيمي انجام ميشود و بايد عظمت و حجم كار به مردم نشان داده شود. كار تبليغاتي بايد صورت بگيرد تا در مقابل تبليغات منفي كه ميشود، مردم به شرايط اميدوار شوند.»وي با اشاره به اقدامات انجامشده و اعلام رضايت خود از روند اجراي آزادراه تهران- شمال اظهار داشت: «با همكاري وزارت راه و شهرسازي به عنوان كارفرما و بنياد مستضعفان به عنوان مجري پروژه، خوشبختانه در اين فرصت كوتاه و شرايط كنوني كشور با توجه به كمبود امكانات پروژه آزادراه تهران-شمال پيشرفت فيزيكي قابل قبولي داشت و مسوولان عملكرد مطلوبي در اين پروژه داشتند.» حجتالاسلاموالمسلمين ناطقنوري با تاكيد بر اينكه آزادراه تهران- شمال در طول اين سه سال گذشته پيشرفت فيزيكي مطلوبي داشته است، گفت: «بازديد امروز نشان داد ميزان پيشرفت فيزيكي با گزارش كارهاي ارايه شده منطبق است و از زمانبندي پيشبينيشده عقبتر نيست.»
وعده جديد
در اين بازديد بهطور رسمي اعلام شد كه كل آزادراه تهران- شمال 32درصد پيشرفت دارد و قطعه نخست اين آزاد راه با پيشرفت 70درصدي بنا بر وعده وزير راه، بهار ۱۳۹۶ رسما افتتاح خواهد شد.
عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي در عين حال از بازگشايي پاكات اسناد مناقصه قطعه دوم خبر داد و اعلام كرد كه «عمليات اجرايي قطعه سوم نيز به زودي آغاز ميشود و قطعه چهارم نيز در حال حاضر زير بار است. براي اين آزاد راه تاكنون ۱۰ هزار ميليارد تومان سرمايهگذاري شده است، طراحيها به دقت انجام شده و تلاش ميشود با توجه به طولانيبودن تونلها، معماري خوب و چشمنوازي داشته باشيم.»
7 درصد عقب ماندگي
البته سعيديكيا كه روزي در كسوت وزير راه و ترابري در اين آزادراه قدم ميگذاشت، به عنوان پيمانكار اصلي اين پروژه با اشاره به رضايت پيمانكاران از پرداختهاي اجرايي خيال همه را از بابت تاخيرهاي پرداختي راحت كرد.
اين پروژه به صورت سرمايهگذاري 50درصدي وزارت راه و شهرسازي و 50درصدي بنياد مستضعفان ساخته خواهد شد. بر اساس گزارشهايي كه در بازديد روز گذشته مسوول گروه بازرسي دفتر مقام معظم رهبري و وزير راه و شهرسازي عنوان شد، اين آزاد راه 7 درصد از برنامه خود عقبتر است و قرار است پيمانكاران اين عقب ماندگي را جبران كنند. البته بنا بر همين گزارشها يك سال پيش يعني در ابتداي سال ۱۳۹۴ اين عقب ماندگي به ۱۸ درصد ميرسيد كه ظاهرا تغيير و تحولات انجام شده يا بهتر است بگويم اولتيماتومهاي داده شده موجب شد تا عقبماندگي به 7درصد برسد و تقريبا درصد پيشرفت ماهانه از دو درصد طي ۱۷ سال، ماهيانه به 3/3 درصد رسيده است. در منطقه يك آزادراه از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۰ شيب پيشرفت بسيار ملايم بود، اما از سال ۱۳۹۰ تا الان شيب تقريبا به حالت قائم درآمده است. يكي از نكات ديگري كه مدير پروژه اعلام كرد اين بود كه «شركت چيني كه قرار بود شش قسمت كار را انجام دهد تا يك ماه ديگر كار را تكميل ميكند.»
صرفهجويي ۶۰۰ ميليارد توماني
در ادامه اين بازديد محمدزاده، مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حملونقل هم از اعلام برندگان مناقصه قطعه ۲ آزادراه تهران- شمال خبر داد و گفت: «عمليات اجرايي قطعه ۲ اين آزادراه به زودي آغاز ميشود. با افتتاح پروژه آزادراه تهران – شمال مدت زمان سفر از سه ساعت و ۴۵ دقيقه به كمتر از ۲ ساعت ميرسد. همچنين با افتتاح اين پروژه ظرفيت تردد خودرو از اين مسير از ۱۲ هزار دستگاه خودرو به ۳۰هزار دستگاه ميرسد. همچنين برآوردها حاكي از آن است كه ميزان صرفهجويي سوخت و ساير هزينهها به ۶۰۰ ميليارد تومان ميرسد.
براي احداث كل مسير به ۸ هزار ميليارد تومان اعتبار نياز داريم، در اين پروژه كارگاهها در ۱۳۰ نقطه فعال هستند و نزديك به هزار نفر نيروي انساني در ۳ هزار و ۸۸ واحد كارگاهي مشغول به كار هستند.» وي با بيان اينكه در حال حاضر براي ساخت تونلهاي اين پروژه سي دستگاه قالب فعال است، افزود: «روزي بهطور متوسط ۷۵ متر لاينينگ تونل انجام ميشود كه اين يك ركورد در پروژههاي عمراني محسوب ميشود. در حال حاضر ۴ قطعه آزادراه تهران- شمال ۳۲درصد پيشرفت فيزيكي دارد، اين پيشرفت فيزيكي در حالي است كه در ابتداي سال ۹۴ ميزان پيشرفت فيزيكي ۱۸ درصد بود. پيشرفت فيزيكي اين قطعه امروز به ۷۲درصد رسيده است و در يك سال و نيم گذشته در اين قطعه بيش از ۴۰درصد پيشرفت
فيزيكي داشتيم.»
محمدزاده با بيان اينكه در قطعه يك آزاد راه تهران- شمال بهطور متوسط ماهانه 4/3 درصد پيشرفت فيزيكي داريم، تصريح كرد: «در حالي امروز به اين اعداد و ارقام و پيشرفت فيزيكي در اين پروژه رسيدهايم كه در چند سال گذشته ميزان پيشرفت فيزيكي آزادراه تهران- شمال در سال چيزي حدود ۲ درصد بود. قطعه ۲ را به ۶ قسمت تقسيم كردهايم كه در اين قطعه بلندترين تونل جادهاي كشور به طول ۶ هزار و ۴۰۰ متر واقع شده است كه بيش از ۴ هزار متر آن حفاري شده است. براي ۴ قسمت قطعه ۲، چهار شركت برنده امروز معرفي ميشوند و عمليات اجرايي اين قطعه تا يك ماه آينده شروع خواهد شد.»
خداحافظي با چينيها
وي همچنين درباره وضعيت قرارداد پيمانكار چيني گفت: «اين پيمانكار با خط اعتباري ۷۲ ميليون دلار در پروژه مشغول به كار بود كه در يك ماه آينده تمام تعهدات خود را به پايان ميرساند و قرارداد چينيها به اتمام ميرسد. قطعه ۲ اين آزادراه از سه راهي شهرستانك تا پيچ سرهنگ امتداد دارد.»
وي با اشاره به استفاده از معماري راه براي نخستين بار در كشور در آزادراه تهران- شمال گفت: در معماري جاده به فاكتورهايي از جمله نورپردازي، نصب حفاظهاي استاندارد و تطبيق رنگ با طبيعت توجه خواهد شد.