• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3714 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۹ دي

انتشار كتاب «جستارهايي درباره كانسپچوال آرت»

كتاب «جستارهايي درباره كانسپچوال آرت» ترجمه و تاليف رضا رفيعي‌راد توسط انتشارات راز نهان منتشر شد. اين كتاب شامل دو بخش است كه در بخش اول آن ترجمه مقالاتي از سل لويت، گرينبرگ، اليزابت شله كنز، آدريان پيپر، لوسي ليپارد، لوئيس مورتون، جوزف كاسات، ‌تري اسميت گنجانده شده و در بخش دوم نيز مقالاتي از مولف اين كتاب رضا رفيعي راد را خواهيد خواند.
در مقدمه «جستارهايي درباره كانسپچوال آرت» در توضيح هنر مفهومي مي‌خوانيم: «گرايش به رسانش مفهوم از طريق مديوم هنر، در كشور ما تازگي ندارد... با اين همه، كانسپچوال‌آرت، با وجود اينكه بر نفي ابژه هنر و اصالت ايده تاكيد دارد و همچنين ارزش‌هاي شناختي را جايگزين ارزش‌هاي زيباشناسانه مي‌گرداند، اما شكلي از هنر بود كه براي ما تازگي داشت. هر چند ممكن است همين شباهت‌ها، سبب‌ساز برخي علاقه‌ها به اين شكل نوپديد از هنر، در كشورمان نيز بوده باشد. آنچه به عنوان كانسپچواليسم مي‌شناسيم، مجموعه‌اي است كه راه طولاني تاريخي و فلسفي را پيموده و نمي‌توان آن را مستقل از انديشگي سنت و مدرنيسم، تحليل و تفسير كرد. چه بسا كه برخي از ويژگي‌هاي آن، در نفي يا تداوم برخي عناصر سنتي يا مدرن شكل گرفته يا هويت يافته‌اند. كتاب حاضر با در نظر گرفتن همين نكته عميق، سعي دارد، به طور كاملا خلاصه، خواننده را در يك سير تاريخي- فلسفي، قرار دهد كه در آن شناخت كاملي از هنر مفهومي دريافت كند.»
براي درك سير تاريخي هنر مفهومي بهتر است كه در ابتدا مقاله‌ تاليفي كه در آن نقاشي مدرنيستي از منظر گرينبرگ تشريح شده و اهميت ارزش‌هاي زيباشناسانه در هنر مدرن‌ مطرح شده را بخوانيد. مقاله ديگري از گرينبرگ در توضيح خصلت آوانگارد و بعد از آن مقاله‌اي از آدريان پيپر كه منطق مدرنيسم را توضيح مي‌دهد، هم مقالات ديگري هستند كه در ادامه اين درك تاريخي كمك مي‌كنند. در ادامه و در ديگر مقالات اين كتاب هم مي‌توانيد توضيحات و تحليل‌هاي فلسفي و تاريخي هنر مفهومي و برخي ويژگي‌هاي اين هنر را بخوانيد.  «جستارهايي درباره كانسپچوال آرت» ترجمه و تاليف رضا رفيعي‌راد در 174صفحه از سوي انتشارات راز نهان در تيراژ 1000 نسخه و با قيمت 12700 تومان منتشر شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون