• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3714 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۹ دي

انتشار مجموعه شعري از لئونارد كوهن در ايران

«عشق آتش است/ همه را به آتش مي‌كشد/ همه را از ريخت مي‌اندازد/ كه عشق عذر جهان است/ براي زشت بودنش» مجموعه شعر «توان بردگان» سروده لئونارد كوهن با ترجمه مهدي جواهريان توسط انتشارات «كتاب كوله‌پشتي» منتشر شد.
اين كتاب براي نخستين‌بار در تورنتو و در سال 1972 چاپ شده است. كوهن در آن زمان در آستانه چهل سالگي و در اوج شهرت بود. اين مجموعه جزو مدرن‌ترين اشعار كوهن هم به شمار مي‌رود؛ مجموعه‌اي كه تمام دغدغه‌هاي شاعر در پيش و پس از اين كتاب مانند سرخوردگي‌هاي سياسي در زندگي اجتماعي، بدگماني به امكان برقراري روابط عاشقانه و به چالش كشيدن شاعر توسط شعر را يكجا در خود جا مي‌دهد.
لئونارد كوهن كه بيشتر در جايگاه خواننده آن را مي‌شناسند، در سن 22 سالگي نخستين مجموعه شعرش با عنوان «بگذاريد اساطير را قياس كنيم» را منتشر كرد و آن‌چنان با استقبال منتقدين روبه‌رو شد كه توانست كمك‌ هزينه‌اي براي سفر به دور اروپا دريافت كند.
او قبل از سال 1967 كه توانست به محفل‌هاي هنري «اندي وارهل» در امريكا راه يابد، آثار ادبي تاثيرگذاري مانند مجموعه شعرهاي «ادويه‌دان زمين»، «انگل‌هاي بهشت»، «توان بردگان»، «گل‌هايي براي هيتلر» و رمان «بازي دلخواه » را منتشر كرده بود.
 او بعد از انتشار كتاب مهمش با عنوان «توان بردگان» فعاليت‌هاي گسترده ديگري هم داشت و در چهار دهه پاياني عمرش، 6 كتاب با نام‌هاي «مرگ مرد زن‌باره»، «كتاب بخشايش»، «موسيقي بيگانه»، «كتاب اشتياق»، «اشعار و آوازها» و «پانزده شعر» را
منتشر كرد.
اين چهره سرشناس در ماه نوامبر سال 2016 در سن 82 سالگي درگذشت. كتاب «توان بردگان»، سروده لئونارد كوهن با ترجمه مهدي جواهريان در 120 صفحه، تيراژ هزار نسخه و قيمت 10 هزار تومان توسط انتشارات كتاب كوله‌پشتي منتشر شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون