• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3766 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۱ اسفند

هزينه خورد و خوراك تنها ۳درصد زياد شد

گروه اقتصادي | هزينه خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها در سبد خانوار شهري ايراني در سال گذشته تنها سه درصد افزايش يافت.
در حالي كه در سال‌هاي گذشته تورم خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها از تورمي بيش از تورم متوسط در جامعه برخوردار بودند، اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد ميزان افزايش هزينه‌هاي بخش خوراكي و آشاميدني در سبد هزينه خانوار شهري تنها 3 درصد افزايش يافته است. سهم هزينه خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها از سبد هزينه‌اي خانوار نيز از 25 درصد در سال 1393 به 9/23درصد كاهش يافته است كه اين خود نكته‌اي مثبت در كارنامه عملكرد دولت محسوب مي‌شود.
 بر اساس اين گزارش نرخ تورم اقلام خواركي و آشاميدني در سال 1394 از سوي بانك مركزي 4/10درصد برآورد شده است.
افزايش هزينه‌هاي خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها در حالي محدود به 1/3 درصد شده است كه در يك 12 سال گذشته كمترين ميزان افزايش هزينه در اين سبد 1/8درصد بوده است. اين رقم نيز در سال 1393 حاصل شده است.
 كارنامه دولت يازدهم در اين حوزه بسيار متفاوت از دولت پيشين ارزيابي مي‌شود چرا كه در سال‌هاي فعاليت دولت نهم و دهم اين سبد همواره افزايشي دو رقمي را شاهد بوده است. بالاترين افزايش هزينه در بخش خوراكي و آشاميدني مصرفي خانوار شهري نيز در سال 1291 و 1392، يعني همزمان با تشديد تحريم‌ها و ورود موج تورمي به اقتصاد ايران اتفاق افتاد. در اين سال‌ها هزينه سبد خوراكي به ترتيب 4/31 و 5/31 درصد افزايش را شاهد بود.
بالا بودن هزينه خوراكي و آشاميدني سبب مي‌شود بحران تامين مخارج خانوارها بيش از پيش افزايش يابد چرا كه خوراكي و آشاميدني‌ها ملزومات روزمره خانوارها هستند و رشد مداوم قيمت آنها مي‌تواند فشارهاي هزينه‌اي به خانوارهاي شهري را به‌شدت افزايش دهد.
 كل هزينه‌اي كه خانوار شهري در سال 1394 صرف تامين خوراكي و آشاميدني مورد نيازش كرده است به‌طور متوسط 8 ميليون و 327 هزار تومان بوده است. اين رقم در سال 1393 برابر با هشت ميليون و هشتاد هزار تومان بود.
نمودار زير نشان‌دهنده وضعيت رشد هزينه‌هاي خوراكي و آشاميدني در هر سال نسبت به سال قبل است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون