• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3790 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۴ ارديبهشت

درباره ديده شدن

جلال سميعي مشاور روابط‌عمومي و برندينگ

سلام؛ قرار است در اين ستون تازه، با هم به همه رخدادها و پديده‌ها با ديدگاهي رسانه‌اي نگاه كنيم. نگاه رسانه‌اي يعني چه؟ همه قصه همين است اتفاقا.
۱. وقتي از ديدگاه رسانه‌اي حرف مي‌زنيم، بر اين نكته تاكيد داريم كه بررسي همه رفتارها و رخدادها فارغ از گرفتاري‌هاي سياسي و مذهبي و قوميتي و حتي مرزي، با نگاهي از زاويه محتوا و ابزارهاي رسانه‌اي بازنشر پيام قرار است اتفاق بيفتد؛ اساسا همين ديدگاه رسانه‌اي است كه سال‌ها همه ما را اسير خودش كرده و با سرعتي روزافزون در حال نفوذ به زندگي ما است.
۲. مثال بهتري بزنم؛ در اين روزها رسانه‌اي نزديك‌تر از گوشي همراه به خودتان مي‌شناسيد؟ ابزار عجيبي كه در فاصله‌اي بسيار كم‌ با صورت‌مان زندگي مي‌كند و براي تامين نيازهايش دايما تلاش مي‌كنيم؛ شب‌ها با او راز و نياز مي‌كنيم تا خواب‌مان ببرد و صبح‌ها با چشمي نيمه‌باز، اول او را مي‌بينيم. همين ماجراي موبايل براي خيلي از حرف‌ها با نگاه رسانه‌اي كافي است؛ ابزاري كه تا يك دهه پيش نبود و حالا نبودنش خيلي قابل تصور نيست. موبايل با ما كاري مي‌كند كه زندگي را از دريچه چند اينچي او ببينيم؛ با آدم‌هاي حتي عزيز زندگي‌مان از پنجره او حرف بزنيم؛ معاشرت‌هامان را به پيام‌هاي مكتوب و صوتي تبديل كرده است و مطالعات مرتب و روزانه بسياري از ما، معناش بالا پايين كردن تلگرام و توييتر شده است... خداي ناكرده فكر نكنيد مثل بيلبوردهاي شهرداري مي‌خواهم از خانواده و صلح و صفا بگويم؛ نه، اتفاقا من عاشق موبايل و كمتر تماس صوتي داشتن و معاشرت متني تلگرامي با جهانيان هستم!
۳. چند وقت پيش سفري به اروپا از طريق دوحه و پرواز قطرايرويز داشتم؛ اگر سردبير عزيز با نگاه غيرسياسي و غيرتجاري اين بخش را قيچي نكند، مثال خيلي خوبي براي همين نگاه رسانه‌اي دارم از اين سفر؛ در فرودگاه دوحه و پرواز نسبتا طولاني، دستورالعمل‌هاي ايمني، آشنايي با فرودگاه، معرفي هواپيما و امكانات سفر، دايما با انواع رسانه‌ها و برنامه‌هايي با ساخت حرفه‌اي استفاده شده بود، تا شما در طول مسير با رسانه سرگرم باشيد؛ اتفاق مهم اين بود كه شركت هواپيمايي فهميده بود براي داشتن مزيت رقابتي، سواي داشتن هواپيماي نو و صندلي راحت و پذيرايي متفاوت (كه داشتنش براي دولت ما يك ننگ جدي و يك وسيله اسراف غيرضروري تلقي مي‌شود و اخيرا برخي هموطنان از خجالت صندلي‌ها و مانيتورهاي هواپيماهاي نو درآمدند)، بايد با امتياز مهمي به نام محتوا و كانال بازنشر پيام، ذهن مشتري‌ها را تسخير كند. مقايسه كنيد با فرآيندهاي عجيب روابط‌عمومي و خبررساني در ايران كه ذاتا بر پايه مبهم بودن و مخفي كردن اطلاعات و معجزه تكراري تكذيب، استوار است.
۴. داشتن ديدگاه رسانه‌اي به شما شاخص مفيدي براي درك بسياري از رفتارهاي عجيب انساني و سازماني مي‌دهد؛ براي مثال، اگر بسياري از عكس‌ها و فيلم‌هاي اپليكيشن محبوب دل‌ها اينستاگرام را ببينيد و متوجه هدف توليدكننده و انتشاردهنده آنها نمي‌شويد، به نياز غريزي ديده شدن بي‌توجه نباشيد؛ ۱۵ قرن پيش برادر حاتم طايي آنقدر از ديده نشدن در كنار برادرش اذيت شد كه رفت آن كار عجيب را كرد و در نتيجه هنوز درباره‌اش حرف مي‌زنيم؛ طبعا اسمش از لج مور‌خ‌ها همان برادر حاتم طايي ماند، اما به هر حال ديده شد؛ درباره ديده شدن خيلي حرف خواهيم زد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون